Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
BLG513 | İleri İşletim Sistemleri | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6.00 | 3.00 |
Yüksek Lisans
Bu dersin amacı, öğrencilerin işletim sistemleri konusunda ileri düzeyde bilgi sahibi olmalarını sağlayarak, dağıtık sistemler, süreç zamanlama, bellek yönetimi, eşzamanlılık ve sistem programlama konularında derinlemesine bilgi kazandırmaktır.
1 | Öğrenci, gelişmiş işletim sistemi bileşenlerini analiz eder ve süreç yönetimi, bellek yönetimi ve dosya sistemleri üzerinde çözüm üretir. |
2 | Öğrenci, eşzamanlılık, kilitleme ve senkronizasyon mekanizmalarını uygulayarak çoklu iş parçacıklı programlar geliştirir. |
3 | Öğrenci, dağıtık işletim sistemlerinin temel yapılarını ve güvenlik ilkelerini değerlendirerek sistem düzeyinde kararlar alır. |
Birinci Öğretim
İşletim Sistemleri Veri Yapıları ve Algoritmalar Bilgisayar Mimarisi (önerilir)
Öğrencilerin C/C++ programlama dilinde temel düzeyde bilgi sahibi olması beklenir. Linux ortamında komut satırı kullanımında deneyim faydalıdır. Uygulamalı laboratuvar çalışmaları önerilir. Sanal makineler ve konteyner teknolojileri hakkında ön bilgi sahibi olmak yararlıdır.
Dağıtık işletim sistemlerinin yapısı Süreçler ve iş parçacıkları yönetimi Eşzamanlılık (concurrency) ve kilitleme mekanizmaları Gelişmiş zamanlama algoritmaları Bellek yönetimi teknikleri Dosya sistemlerinin ileri düzeyde kullanımı G/Ç (Girdi/Çıktı) yönetimi Sistem çağrıları ve çekirdek düzey programlama Sanallaştırma ve konteyner sistemleri Güvenlik ve erişim denetimi
Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|
1 | İşletim sistemlerinin evrimi | Ders anlatımı | İşletim Sistemleri ders notlarının tekrar edilmesi |
2 | Süreçler ve iş parçacıkları | Laboratuvar uygulamaları | C/C++ programlama temellerinin gözden geçirilmesi |
3 | Eşzamanlılık ve kritik bölgeler | Simülasyon destekli eğitim | Temel sistem çağrılarının öğrenilmesi |
4 | Senkronizasyon araçları (mutex, semaphore, monitor) | Kodlama atölyeleri | Linux komut satırı araçlarının kullanımı |
5 | Zamanlayıcı algoritmalar | Sistem programlama görevleri | Süreç ve iş parçacığı örnek kodlarının incelenmesi |
6 | Gelişmiş bellek yönetimi | Grup projeleri | Bellek yönetimi algoritmalarının araştırılması |
7 | Sanal bellek ve sayfalama | Teknik makale sunumları | Dosya sistemleri yapılarının karşılaştırılması |
8 | Dosya sistemlerinin mimarisi | Öğrenci sunumları | VirtualBox ya da VMware kurulumu |
9 | Girdi/Çıktı yönetimi | Ters yüz sınıf yöntemi | Temel Linux sistem programlama örnekleri |
10 | Sistem çağrıları ve çekirdek programlama | Soru-cevap oturumları | Dağıtık sistem kavramlarına genel bakış |
11 | Sanallaştırma teknolojileri | Uygulamalı problem çözümü | Docker kurulumu ve ilk konteynerin çalıştırılması |
12 | Konteyner sistemleri (Docker, LXC) | Vaka analizi çalışmaları | Semaphore ve mutex kavramlarının incelenmesi |
13 | Dağıtık işletim sistemleri | Proje tabanlı öğrenme | G/Ç cihazlarının işletim sistemiyle etkileşimi |
14 | Güvenlik ve erişim denetimi | Etkileşimli simülasyon araçları ile eğitim | Basit kernel modülleri yazımı |
15 | Sistem programlama ve hata ayıklama teknikleri | Online değerlendirme ve tartışmalar | İşletim sistemlerinde güvenlik açıkları üzerine okuma |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 72 | 72 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 76 | 76 |
Toplam İş Yükü (saat) | 150 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |