Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
YMG513 | Tasarımda Göstergebilim | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6.00 | 3.00 |
Yüksek Lisans
Bu dersin amacı Göstergebilimin sanat, grafik tasarım, endüstriyel tasarım, fotoğrafçılık, gazetecilik, reklam, moda ve sinemadaki uygulamalarını inceleyerek, görsel ,sözel ve sözsüz mesajları okuma / oluşturma / değiştirmeyi öğretmek ve göstergebilimin terminolojisini kullanarak sanat ve tasarım eleştirisi yapmaktır.
Prof. Dr Gülseren Yücel
1 | Göstergebilimsel yöntemin terminolojisini, temel kavramlarını tanımlayabilir |
2 | Göstergebilimsel analiz yöntemini uygular |
3 | Göstergebilimsel yöntemi kullanan araştırmaları değerlendirebilir |
4 | Göstergebilimsel bilgiyi yeni tasarım süreçlerine uygulayabilir. |
Birinci Öğretim
Yok
Göstergebilim bir anlam üretme etkinliğidir. Göstergebilimsel kod ve sistemlerin sanat ve tasarımda nasıl bir işlev üstlendiğini ve bu işlevlerin hangi yöntemlerle analiz edilebileceğini öğrenmek, göstergebilimsel bilgiyi yeni tasarım geliştirme süreçlerine uygulayabilmeyi kolaylaştırabilir.
Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|
1 | Göstergebilime Giriş | ||
2 | Göstergebilimin Tarihçesi | ||
3 | Göstergeler ve Anlam, Gösterge Kategorileri, Uzlaşım | ||
4 | Kodlar; Temel Kavramlar, Benzeşik, Sayısal, Sunumsal, Nedensiz ,ve Estetik Kodlar,sözsüz iletisim | ||
5 | Anlamlandırma; Düz Anlam, Yan Anlam, Mit, Simge, Eğretileme, | ||
6 | Öğrencilerin Çalışma konularının değerlendirilmesi, ,Araştırma Önerisi ve Raporu Hazırlama Biçimi | ||
7 | Göstergebilimsel Yöntemler ve Örnek Uygulamalar-1 | ||
8 | Göstergebilimsel Yöntemler ve Örnek Uygulamalar-2 | ||
9 | Göstergebilim ve Moda | ||
10 | Göstergebilim ve Sinema,ve Fotoğrafçılık | ||
11 | Öğrenci Sunumları ve Tartışma | ||
12 | Öğrenci Sunumları ve Tartışma | ||
13 | Öğrenci Sunumları ve Tartışma |
Berger, John, Görme Biçimleri, Yankı Yayınları, İstanbul,1983 Fiske, John, İletişim Çalışmalarına Giriş, Ark Yayınları, Ankara,1996 Rifat, Mehmet. Göstergebilimin ABC’si, İstanbul: Say Yayınları, 2009. Günay V.Doğan, Parsa F. Alev, (Edt), Görsel Göstergebilim- İmgenin anlamlandırılması, Es Yayınları,İstanbul,2012 Stam, Robert, Burgoyne,Robert, Lewis, F.,Sandy, Sinemasal Göstergebilim Sözlüğü, Es Yayınları,İstanbul, 2019 Barthes, Roland. Göstergebilimsel Serüven. Çev. Mehmet Rifat, Sema Rifat. 6. Basım, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2012. Akerson, Fatma, Erkman. Göstergebilime Giriş. İstanbul: Multilingual: İstanbul, 2005. Güllüoğlu, Özlem, İletişim Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri Görsel Metin Çözümleme. Ankara: Ütopya Yayınevi, 2012. Rifat, Mehmet. XX. Yüzyılda dilbilim ve göstergebilim ve göstergebilim kuramları 1. Tarihçe ve eleştirel düşünceler. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, 2012. Rifat, Mehmet. XX. Yüzyılda dilbilim ve göstergebilim ve göstergebilim kuramları 2. Temel metinler. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, 2005. Cogito Dergisi, ‘’İnsan Giyinir’’, Yapı Kredi Yayınları, Sayı: 55, 2008 Metz, Christian, Sinemada Anlam Üstüne Denemeler, Çev.,Adanır Oğuz, Hayalperest Yayınları, 2012
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Rapor Hazırlama | 1 | 30 | 30 |
Rapor Sunma | 1 | 20 | 20 |
Makale Yazma | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Okuma | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 142 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | |||||||||||||||
ÖÇ 2 | |||||||||||||||
ÖÇ 3 | |||||||||||||||
ÖÇ 4 |