Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
GMS544 | Çay Bilimi | Ders | 1 | 1 | 6.00 | 3.00 |
Yüksek Lisans
Günümüzde her ülkede çeşitli ritüelleri ve farklı yapılış çeşitleri olan çayın, bitkiden sofraya macerasını anlamak ve yemeklerle olan eşleşmelerini uygulamak amacı taşır.
Doç.Dr. Zehra Dilistan Shipman
1 | Camellia sinensis bitkisinin yetiştirilmesi, işlenmesi ve teruar'ın çayın tat ve aroma profiline etkilerini açıklayabilme |
2 | Yeşil, beyaz, sarı, oolong, siyah çay ve bitki çayları dahil olmak üzere farklı çay türlerini ayırt edebilme ve tat profillerini analiz edebilme |
3 | Japon, Kore, İngiliz, Fas, Tibet, Arjantin ve Brezilya çay kültürlerini karşılaştırarak çayın sosyokültürel önemini değerlendirebilme |
4 | Farklı çay türleri ile yemek eşleştirmelerini teorik bilgi ve pratik deneyime dayanarak uygulayabilme |
5 | Geleneksel çay törenleri ve demleme tekniklerini uygulayarak doğru servis standartlarını gerçekleştirebilme |
6 | Çayın tarihsel gelişimini ve farklı coğrafyalardaki kültürel etkilerini araştırarak sentez yapabilme |
7 | Çay bilimi ile ilgili akademik araştırma yapabilme, bulgularını analiz edebilme ve etkili sunum gerçekleştirebilme |
Birinci Öğretim
YOK
Yok
Bu derste Camellia sinensis bitkisi ve diğer otlardan elde edilen çayların üretiminden demlenmesine kadar olan süreç anlatılacaktır. Ayrıca, farklı kültürlerin çaylarının tarihi, çeşitleri ve törenleri de dahil olmak üzere çay işleme aşamaları hem uygulamalı hem de teorik olarak anlatılacaktır.Çayın teruar'ın fincandaki çayın tadını ve aromasını nasıl yarattığı ve etkilediği açıklanacaktır.
Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|
1 | İzlence Anlatımı ve Tanışma: Dersin amaç ve kapsamının tanıtılması, çayın tarihine giriş. | ||
2 | Çay Üretimi ve Tarihi: Camellia sinensis bitkisinin yetiştirilmesi, işlenmesi ve çayın tarihsel yolculuğu. | ||
3 | Yeşil Çay: Bu çay türlerinin üretim süreçleri, tat profilleri ve özelliklerinin karşılaştırılması. | Tadım Yeşil Çay deneyimi | |
4 | Japon Çay Seremonisi ve Matcha: Japonya’nın geleneksel çay kültürü ve matcha’nın ritüellerdeki önemi. | Matcha Tadım ve Seremoni | |
5 | Kore Çay Kültürü: Kore’nin çay gelenekleri ve çay ritüellerinin sosyokültürel boyutları. | ||
6 | İngiltere’de Çay Kültürü: İngiliz "Afternoon Tea" geleneği ve çayın sosyal hayat üzerindeki etkisi. | ||
7 | Fas ve Tibet Çay Kültürleri: Fas’ın nane çayı ve Tibet’in tuzlu çay gelenekleri. | ||
8 | ARA SINAV | ||
9 | Oolong Çay çeşitlerinin üretim süreçleri, tat profilleri ve özelliklerinin karşılaştırılması. | ||
10 | Beyaz ve Sarı Çay karşılaştırması Bitki çayları | ||
11 | Rooibos Çayı: Güney Afrika’ya özgü Rooibos çayının özellikleri ve üretim süreçleri. | ||
12 | Arjantin ve Brezilya Çayı (Mate): Mate çayı kültürü ve Güney Amerika’daki çay içme alışkanlıkları. | ||
13 | Çayla Yenen Yemekler: Çay ve yemek eşleşmeleri üzerine uygulamalı çalışmalar. | ||
14 | Öğrenci Sunumları |
Shipman, Dilistan (2017) Bir Lokma Ekmek Bir Yudum Çay, Oğlak Yayıncılık
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
YOK
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı | 12 | 1 | 12 |
Derse Katılım | 3 | 3 | 9 |
Problem Çözümü | 8 | 1 | 8 |
Tartışma | 14 | 1 | 14 |
Soru-Yanıt | 14 | 1 | 14 |
Proje Sunma | 12 | 1 | 12 |
Makale Yazma | 12 | 1 | 12 |
Makale Kritik Etme | 14 | 1 | 14 |
Bireysel Çalışma | 15 | 1 | 15 |
Okuma | 10 | 1 | 10 |
Rapor | 14 | 1 | 14 |
Ev Ödevi | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (saat) | 138 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |
ÖÇ 4 |
ÖÇ 5 |
ÖÇ 6 |
ÖÇ 7 |