Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
SYB536 | Ortadoğuda Radikalleşme ve İstihbarat | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6.00 | 3.00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu ders, Orta Doğu'da radikalleşme süreçlerini ve istihbaratın bu süreçleri anlama ve yönetmedeki rolünü analiz etmeyi amaçlamaktadır. Öğrenciler, radikalleşmenin sosyolojik, ideolojik ve siyasi dinamiklerini inceleyerek, bölgedeki terör örgütlerinin oluşum süreci, propaganda yöntemleri ve küresel güvenliğe etkileri üzerine kapsamlı bir bakış açısı kazanacaktır. Ayrıca, istihbarat kurumlarının radikalleşme ile mücadelede kullandıkları stratejiler, operasyonel yaklaşımlar ve etik meseleler ele alınacaktır.
Dr. Özlem Acar
1 | "Radikalleşme Süreçlerini Anlama: Öğrenciler, Orta Doğu'daki radikalleşme süreçlerini, ideolojik, sosyolojik ve siyasi dinamikler çerçevesinde analiz edebileceklerdir. Terör ve Radikal Hareketleri Değerlendirme: Bölgede faaliyet gösteren radikal grupların ortaya çıkışını, stratejilerini, propaganda yöntemlerini ve küresel güvenliğe etkilerini değerlendirebileceklerdir. İstihbaratın Rolünü Kavrama: Devletlerin radikalleşmeyle mücadelede kullandıkları istihbarat stratejilerini, HUMINT, SIGINT ve OSINT gibi istihbarat türlerini ve bunların operasyonel kullanımını kavrayabileceklerdir. Güvenlik Politikalarını Analiz Etme: Bölgesel ve küresel güvenlik politikalarının radikalleşme üzerindeki etkilerini, devletlerin ve uluslararası kuruluşların karşı tedbirlerini analiz edebileceklerdir. Eleştirel Düşünme ve Analitik Beceriler Geliştirme: Güncel olayları, vaka analizlerini ve radikalleşmeye dair farklı teorik yaklaşımları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebileceklerdir." |
Birinci Öğretim
Dersin daha verimli işlenebilmesi için öğrencilerin temel güvenlik çalışmaları ve Orta Doğu siyaseti konularında ön bilgiye sahip olması önerilir. Haftalık okumalar ve vaka analizi çalışmalarıyla öğrencilerin hem teorik hem de pratik bilgi edinmeleri sağlanacaktır. Ders kapsamında güncel olaylar ve vaka çalışmaları ele alınarak, öğrencilerin analitik düşünme ve kritik analiz becerileri geliştirilmesi hedeflenmektedir.
Ders kapsamında radikalleşme teorileri, Orta Doğu’daki radikal grupların tarihsel arka planı, propaganda ve işe alım yöntemleri, dijitalleşmenin radikalleşme üzerindeki etkileri ve devletlerin buna karşı geliştirdiği stratejiler tartışılacaktır. Ayrıca, istihbaratın temel kavramları, teknikleri, açık kaynak istihbaratı (OSINT), insan istihbaratı (HUMINT) ve sinyal istihbaratı (SIGINT) gibi alanlar ele alınarak bölgedeki güvenlik politikalarına etkisi değerlendirilecektir.
Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|
1 | "1.Orta Doğu’nun Tarihsel Arka Planı 2.Orta Doğu’da Jeopolitik ve Güç Dengeleri 3.Orta Doğu’da Siyasi Sistemler ve Rejim Tipleri 4.Orta Doğu’da Etnik ve Mezhepsel Yapılar 5.Radikalleşme: Kavram ve Orta Doğu’daki Dinamikleri 6.Soğuk Savaş Döneminde Radikal Hareketler 7.11 Eylül Sonrası Radikalleşme ve Küresel Cihad 8.Radikalleşme ve Irak Savaşı: IŞİD ve Yeni Nesil Aşırıcılık 9.Orta Doğu’da İstihbarat 10.Büyük Güçlerin Orta Doğu’daki İstihbarat Operasyonları 11.Bölgesel Aktörlerin İstihbarat Faaliyetleri 12.Radikalleşmeyle Mücadelede İstihbarat Stratejileri 13.Siber İstihbarat ve Radikalleşme" | "•Ders Anlatımı (Teorik Bilgi Aktarımı) •Vaka Analizleri ve Grup Tartışmaları •Belgesel ve Görsel Materyallerin İncelenmesi •Raporlama ve Analitik Yazım Çalışmaları" | "•Haftalık Okumaların Önceden Yapılması •Güncel Bölgesel Gelişmelerin Takip Edilmesi •Akademik ve Resmi Raporların İncelenmesi •Temel Güvenlik ve İstihbarat Kavramlarına Hakimiyet •Derste Tartışılacak Konular Üzerine Kısa Araştırmalar Yapılması" |
`Tüm boyutlarıyla Radikalleşme Süreci ve Radikalleşmeyle Mücadelede Ülke Uygulamaları Editör: Osman Şen Maskeli Devletler Yazan: Belgin Şan Akça İstihbarat Sanatı Yazan:Henry A. Crumpton Terörizmin Tarihi Antikçağdan IŞİD'e Editörler: Gerard Chaliand ve Arnaud Blin`
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
bulunmamaktadır.
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 40 | 40 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü (saat) | 150 |
ÖÇ 1 |