GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
EISL630 Critical Theory Seçmeli Ders Grubu 1 1 8.00 3.00

Yüksek Lisans



Bu dersin amacı Eleştirel kuram ve kuramcıları ile eleştirel kuram araştırmaları hakkında öğrencileri bilgilendirmek ve açıklamaktır.


Prof. Dr. Hüseyin ÇELİK


1 Eleştirel Akımları anlamak ve bilmek
2 Eleştirel Kuram alanındaki bilim insanlarının düşüncelerini bilme ve açıklama
3 Eleştirel Kuramda yer alan düşüncelerin toplum içindeki etkisini anlamak
4 Eleştirel Kuramın günlük hayatı açıklamada yararı
5 Eleştirel Kuram teorisyenlerinin insanlığın geleceği hakkındaki düşüncelerini anlamak

Birinci Öğretim


Yoktur


Yoktur


Bu dersin içeriğini, eleştirel teorinin ortaya çıkışından itibaren oluşturulan eleştirel düşünce akımları ve bu akımların günümüzdeki yansımaları oluşturmaktadır.


Hafta Teorik [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 Geleneksel Kuram ve Eleştirel Kuram
2 Batı Marksizmi
3 Ekonomik-Politik Yaklaşımlar: Garnham, Murdock ve Althusser
4 Franfurt Okulu: Horkheimer, Adorno, Marcuse, Benjamin ve Habermas
5 Kültürel Çalışmalar: Williams ve Hall
6 Eleştirel yaklaşımlara hakim olan dil, İdeoloji, hegemonya, yabancılaşma, tarihsel materyalizm, şeyleşme, üretim, yeniden üretim: Althusser, Gramsci, Lukacs ve Marx
7 Yapısalcılık: Saussure
8 Ara Sınavı
9 Göstergebilim: Barthes ve Eco
10 Post Yapısalcılık: Derrida
11 Postmodernizm: Lyotart, Jameson ve Baudrillard
12 Fenomenoloji: Husserl
13 Postmarksizm: Laclau ve Mouffe
14 Psikanaliz: Freud, Lacan ve Zizek

Horkheimer, Max, Geleneksel ve Eleştirel Kuram, YKY, 2005: İstanbul. Kızılçelik, Sezgin, Frankfurt Okulu, Anı, 2000 : Ankara Horkheimer, Max ve Theodor W. Adorno, Aydınlanmanın Dialektiği, Kabalcı, 2010: İstanbul. Erdoğan, İrfan,ve Korkmaz Alemdar, Öteki Kuram, Erk Yayınları, 2002: Ankara, Marcuse, Herbert, Tek Boyutlu İnsan, dea Yay, 1997: İstanbul Sim, Stuart , Eleştirel Teori, NTV yay., 2010: İstanbul Foucault, Michel (2013) Kelimeler ve Şeyler, Ankara: İmge. Foucault, Michel (2015) Cinselliğin Tarihi, İstanbul: Ayrıntı. Foucault, Michel (2015) Hapishanelerin Doğuşu, Ankara: İmge. Žižek, Slavoj (2020) Kendini Tutamayan Boşluk, İstanbul: Metis. Žižek, Slavoj (2020) “Gözetlemek Cezalandırmak mı? Evet, Lütfen!” Çivisi Çıkan Dünya, Der. Erkan Ünal, İstanbul: Runik. Bauman, Zygmund (2017) Akışkan Modernite, İstanbul: Ayrıntı. Lacan, Jaques (2013) Psikaanalizin Dört Temel Kavramı, İstanbul: 2013.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yoktur


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 40 2 80
Final Sınavı 60 2 120
Toplam İş Yükü (saat) 200

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek