Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
BVD504 | Genetik Beslenme ilişkisi | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6.00 | 3.00 |
Yüksek Lisans
Öğrencilerin genetik yapı ile beslenme arasındaki ilişkiyi kavramalarını sağlamak. Genetik farklılıkların besin metabolizmasına, hastalık riskine ve bireysel beslenme planlarına etkisini öğretmek. Kişiselleştirilmiş beslenme (personalized nutrition) anlayışını geliştirmek.
1 | Öğrenciler genetik yapı ile beslenme arasındaki etkileşimleri açıklayabilir. |
2 | Genetik farklılıkların besin metabolizması ve hastalık riskleri üzerindeki etkilerini analiz edebilir. |
3 | Kişiselleştirilmiş beslenme yaklaşımlarını genetik temellere dayandırarak değerlendirebilir. |
Birinci Öğretim
Yok
Genetik bilimlerinin temel kavramları ve beslenme ile ilişkisi. Nutrigenetik ve nutrigenomik kavramları. Genetik polimorfizmler ve besin metabolizması üzerine etkileri. Gen-diyet etkileşimleri: obezite, diyabet, kalp-damar hastalıkları. Antioksidanlar, vitaminler ve minerallerin genetik düzeyde etkileri. Kişiye özel beslenme planlaması: DNA temelli yaklaşımlar. Etik boyut, genetik testlerin kullanımı ve yasal düzenlemeler. Uygulamalı örnekler ve vaka analizleri.
Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|
1 | Genetik ve beslenme biliminin temel kavramları | ||
2 | DNA, gen, kromozom, genetik varyasyonlar | ||
3 | Tanımlar, tarihsel gelişim, araştırma alanları | ||
4 | SNP’ler, genetik farklılıkların beslenmeye etkisi | ||
5 | Karbonhidrat, yağ, protein metabolizmasında genetik rol | ||
6 | Bireysel farklılıklar, eksiklikler ve genetik riskler | ||
7 | Oksidatif stres, genetik yatkınlıklar | ||
8 | Ara Sınav | ||
9 | Obezite risk genleri, beslenme stratejileri | ||
10 | Tip 2 diyabet ve beslenme-genetik ilişkisi | ||
11 | Lipid metabolizması, hipertansiyon, genetik risk faktörleri | ||
12 | DNA temelli beslenme planlaması | ||
13 | Genetik testlerin kullanımı, etik ve yasal düzenlemeler | ||
14 | Gerçek örnekler üzerinden bireysel beslenme planı geliştirme | ||
15 | Öğrenci sunumları, genel değerlendirme ve kapanış |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 76 | 76 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 72 | 72 |
Toplam İş Yükü (saat) | 150 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |