| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BVD504 | Genetik Beslenme ilişkisi | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6.00 | 3.00 |
Yüksek Lisans
Öğrencilerin genetik yapı ile beslenme arasındaki ilişkiyi kavramalarını sağlamak. Genetik farklılıkların besin metabolizmasına, hastalık riskine ve bireysel beslenme planlarına etkisini öğretmek. Kişiselleştirilmiş beslenme (personalized nutrition) anlayışını geliştirmek.
| 1 | Öğrenciler genetik yapı ile beslenme arasındaki etkileşimleri açıklayabilir. |
| 2 | Genetik farklılıkların besin metabolizması ve hastalık riskleri üzerindeki etkilerini analiz edebilir. |
| 3 | Kişiselleştirilmiş beslenme yaklaşımlarını genetik temellere dayandırarak değerlendirebilir. |
Birinci Öğretim
Yok
Genetik bilimlerinin temel kavramları ve beslenme ile ilişkisi. Nutrigenetik ve nutrigenomik kavramları. Genetik polimorfizmler ve besin metabolizması üzerine etkileri. Gen-diyet etkileşimleri: obezite, diyabet, kalp-damar hastalıkları. Antioksidanlar, vitaminler ve minerallerin genetik düzeyde etkileri. Kişiye özel beslenme planlaması: DNA temelli yaklaşımlar. Etik boyut, genetik testlerin kullanımı ve yasal düzenlemeler. Uygulamalı örnekler ve vaka analizleri.
| Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
|---|---|---|---|
| 1 | Genetik ve beslenme biliminin temel kavramları | ||
| 2 | DNA, gen, kromozom, genetik varyasyonlar | ||
| 3 | Tanımlar, tarihsel gelişim, araştırma alanları | ||
| 4 | SNP’ler, genetik farklılıkların beslenmeye etkisi | ||
| 5 | Karbonhidrat, yağ, protein metabolizmasında genetik rol | ||
| 6 | Bireysel farklılıklar, eksiklikler ve genetik riskler | ||
| 7 | Oksidatif stres, genetik yatkınlıklar | ||
| 8 | Ara Sınav | ||
| 9 | Obezite risk genleri, beslenme stratejileri | ||
| 10 | Tip 2 diyabet ve beslenme-genetik ilişkisi | ||
| 11 | Lipid metabolizması, hipertansiyon, genetik risk faktörleri | ||
| 12 | DNA temelli beslenme planlaması | ||
| 13 | Genetik testlerin kullanımı, etik ve yasal düzenlemeler | ||
| 14 | Gerçek örnekler üzerinden bireysel beslenme planı geliştirme | ||
| 15 | Öğrenci sunumları, genel değerlendirme ve kapanış |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 76 | 76 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 72 | 72 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 150 | ||
| ÖÇ 1 |
| ÖÇ 2 |
| ÖÇ 3 |