| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
|---|---|---|---|---|---|---|
| ETIP607 | Kardiyoloji | Seçmeli Ders Grubu | 6 | 11 | 2.00 | 20.00 |
Lisans
Türkçe
Bu stajın temel amacı, intörn doktorların kardiyovasküler sistem hastalıklarına klinik yaklaşımı tanıması, EKG ve temel ritim değerlendirmesini yorumlayabilmesi, akut ve kronik kardiyak tabloları ayırt edebilmesi ve kardiyak acillerde ilk klinik karar basamaklarına hakimiyet kazanmasıdır. Staj süresi boyunca intörnlerin poliklinik değerlendirme, servis takibi, EKG yorumu, kardiyoloji vizitlerine aktif katılım ve vaka sunumu süreçleriyle mezuniyet öncesi kardiyoloji klinik yeterliliklerini geliştirmeleri hedeflenir.
Prof. Dr. Emrah İpek (Dekan) Prof. Dr. İbrahim Halil Tanboğa Doç. Dr. Flora Özkalaycı Kaçar Dr. Öğretim Üyesi Hasan Burak İşleyen
| 1 | Kardiyovasküler sistemin öyküsünü alabilir ve muayenesini yapabilir. |
| 2 | Hipertansiyon, koroner arter hastalığı, kalp yetmezliği, aritmiler ve kapak hastalıkları gibi sık görülen kardiyolojik hastalıkları tanıyabilir. |
| 3 | EKG çekebilir, temel ritim ve iletim bozukluklarını yorumlayabilir. |
| 4 | Ekokardiyografi ve diğer temel tanı yöntemlerinin kullanım ilkelerini öğrenebilir. |
| 5 | Kardiyovasküler acillerde (akut koroner sendrom, kardiyak arrest, aritmi) ilk yaklaşımı yapabilir. |
| 6 | Kardiyolojik hastalarda temel ilaç tedavilerini açıklayabilir (antihipertansif, antiiskemik, antiaritmik vb.). |
| 7 | Hasta takibi, epikriz ve rapor yazımı yapabilir. |
| 8 | Kardiyolojik hastalıkların risk faktörlerini değerlendirip koruyucu hekimlik yaklaşımı geliştirebilir. |
| 9 | Etik kurallar ve hasta hakları çerçevesinde profesyonel davranış sergileyebilir. |
| 10 | Kardiyoloji alanındaki güncel bilimsel gelişmeleri takip edebilir ve yaşam boyu öğrenme becerisi kazanabilir. |
Birinci Öğretim
Ön koşul bulunmamaktadır.
Staj süresince intörn doktorların EKG değerlendirme, acil kardiyak yaklaşım ve vizit disiplinine uyum göstermeleri, kardiyoloji servisinde hızlı klinik karar akışını takip etmeleri ve kardiyak acil durumlarda (ritim bozukluğu, MI, akut yetmezlik vb.) ekip iletişimine aktif şekilde adapte olmaları beklenir.
Kardiyoloji stajı kapsamında intörn doktorlar, servis, poliklinik, EKG değerlendirme birimi ve kardiyak acil yaklaşım alanlarında dönüşümlü olarak görev alırlar. Staj süresince kardiyak anamnez alma, fizik muayenede kardiyovasküler bulguların değerlendirilmesi, EKG okuma pratiği, kardiyak markerların klinik yorumu, hipertansiyon ve kalp yetmezliği takibi, ritim bozukluklarına yaklaşım ve akut koroner sendrom değerlendirmesi gibi uygulamalı klinik eğitim alanlarında gözlem ve kontrollü katılım sağlanır. Ayrıca intörnlerin servis vizitlerine aktif katılması, kardiyoloji konsültasyon süreçlerini gözlemlemesi ve uygun olgularda kısa vaka sunumları yapması beklenir.
| Hafta | Teorik | Uygulama | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 hafta boyunca kardiyolojide sık karşılaşılan kardiyovasküler hastalık tabloları, EKG ritim analizi, akut koroner sendrom yaklaşımı, kalp yetmezliği yönetim basamakları, hipertansiyon takibi ve kardiyak acil durum algoritmaları teorik olarak ele alınır. Kardiyoloji servisinin klinik karar mekanizması ve hızlı vizit dinamiği üzerine bilgi pekiştirilir. | İntörn doktorlar 2 hafta boyunca servis vizitlerine, EKG yorum seanslarına, poliklinik görüşmelerine ve kardiyak acil değerlendirmelerine gözlemci olarak katılır. Uygun görüldüğünde kısa EKG yorumu yapma, vaka notu hazırlama veya klinik izlem kartını değerlendirme görevi verilebilir. | Eğitim süreci hasta başı vizit anlatımı, EKG analizi eşliğinde mikro ders, kısa vaka tartışmaları ve gün sonu klinik değerlendirme oturumları ile yürütülür. Eğitici tarafından intörnlere günlük olarak “Bu EKG ne düşündürüyor?” – “Bu hastada ilk yapacağın şey ne olurdu?” gibi refleks geliştiren geri bildirim soruları yöneltilir. | Her klinik gün öncesinde intörnlere temel EKG şablonlarını, MI tanı kriterlerini, NYHA kalp yetmezliği sınıflamasını ve akut kardiyak acil algoritmalarını gözden geçirerek staja gelmeleri önerilir. Klinik alanda dinleme, hızlı analiz ve ekip içi uyumlu duruş ön koşul olarak kabul edilir. |
Braunwald E. ve ark. Braunwald’s Heart Disease: A Textbook of Cardiovascular Medicine. 12. Baskı. Elsevier, 2021. Çelik T. (Ed.). Kardiyoloji. Ankara: Güneş Tıp Kitabevleri, 2023. Yıldız A. (Ed.). Temel Kardiyoloji. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2021.
Teorik dersler Servis vizitleri (anamnez, muayene, tartışma) Klinik uygulamalar (servis, poliklinik, acil) Klinik beceri eğitimleri (EKG, defibrilasyon vb.) Olgu sunumları Bağımsız öğrenme (literatür taraması, vaka hazırlığı)
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Final Sınavı | 1 | 50 |
| Sözlü Sınav | 1 | 50 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 100 | |
Kardiyoloji İntörnlük Stajı, zorunlu bir staj olup 2 hafta sürer. Bu 2 hafta boyunca intörn doktorların servis vizitlerine düzenli katılım göstermeleri, EKG değerlendirme oturumlarına aktif olarak dahil olmaları, poliklinik hasta akışını takip etmeleri ve kardiyak acil olgularında gözlem sorumluluğu bilinciyle hareket etmeleri beklenir.
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Uygulama/Pratik | 1 | 60 | 60 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 60 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | |
| ÖÇ 1 | 5 | 5 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 3 | 3 | 3 | 1 | 4 | 1 | 5 | 5 |
| ÖÇ 2 | 5 | 5 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 1 | 3 | 3 | 1 | 2 | 1 | 5 | 5 |
| ÖÇ 3 | 5 | 5 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 3 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 1 | 1 | 3 | 3 | 1 | 2 | 1 | 5 | 5 |
| ÖÇ 4 | 5 | 5 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 5 | 1 | 2 | 2 | 5 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 2 | 1 | 5 | 5 |
| ÖÇ 5 | 5 | 5 | 1 | 2 | 1 | 5 | 1 | 4 | 1 | 1 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 1 | 3 | 3 | 1 | 2 | 1 | 5 | 5 |
| ÖÇ 6 | 5 | 5 | 1 | 2 | 1 | 5 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 2 | 1 | 5 | 5 |
| ÖÇ 7 | 5 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 2 | 5 | 1 | 1 | 3 | 5 | 5 | 2 | 1 | 5 | 5 |
| ÖÇ 8 | 5 | 5 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 4 | 5 | 5 | 1 | 1 | 5 | 1 | 5 | 3 | 1 | 1 | 2 | 1 | 5 | 5 |
| ÖÇ 9 | 5 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 4 | 5 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| ÖÇ 10 | 5 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 2 | 5 | 1 | 1 | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | 5 | 5 |