GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
ETIP524 Anesteziyoloji ve Reanimasyon Seçmeli Ders Grubu 5 9 2.00 15.00

Lisans



Anesteziyoloji ve Reanimasyon stajının amacı, öğrencilerin ameliyat öncesi değerlendirme, intraoperatif süreçler ve ameliyat sonrası hasta yönetimi konularında bilgi ve beceri kazanmalarını sağlamaktır. Staj süresince öğrencilerin anestezi türleri, temel monitörizasyon yöntemleri, havayolu yönetimi, anestezik ilaçlar, ağrı kontrolü, yoğun bakım uygulamaları ve resüsitasyon süreçlerini tanımaları hedeflenmektedir. Ayrıca hasta güvenliği, etik değerler, ekip çalışması ve kanıta dayalı tıp yaklaşımı konusunda farkındalık kazanmaları amaçlanmaktadır.


Dr. Öğretim Üyesi Murad ÖZSOY


1 Preoperatif Değerlendirme Yapabilme: Ameliyat öncesi hastayı değerlendirme (ASA skoru, risk analizi yapma, anesteziye uygunluk belirleme).
2 Anestezi Türleri Hakkında Bilgi Sahibi Olma: Genel, spinal, epidural ve lokal anestezi tekniklerini ayırt edebilme.
3 Temel Monitörizasyonu Tanıma ve Uygulama: Non-invaziv monitörizasyon yöntemlerini (EKG, SpO₂, kan basıncı) tanıma ve uygulama.
4 Havayolu Yönetimi Uygulamalarını Gözlemleme: Maske ile ventilasyon, entübasyon tekniklerini gözlemleme.
5 Anestezik İlaçlar Hakkında Bilgi Sahibi Olma: Temel indüksiyon, kas gevşetici ve analjezik ilaçların etkilerini bilme.
6 Temel Yaşam Desteği (CPR) Uygulayabilme: Erişkinde temel yaşam desteği uygulamalarını yapabilme.
7 Anestezi Komplikasyonlarını Tanıma: Hipotansiyon, bradikardi, allerjik reaksiyonlar gibi komplikasyonları tanıyabilme.
8 Postoperatif Ağrı Yönetimi Yöntemlerini Bilme: Postoperatif dönemde analjezi yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma.
9 Sterilizasyon ve Enfeksiyon Önleme İlkelerine Uygun Davranma: Ameliyathane ortamında sterilite ve enfeksiyon kontrolü kurallarını gözlemleme.
10 Etik Değerlere ve Profesyonel Tutuma Sahip Olma: Hasta mahremiyeti, aydınlatılmış onam, hasta güvenliği gibi etik ilkeleri gözetme.
11 Klinik Ortamlarda Etkili İletişim Kurabilme: Ameliyathane ekibiyle ve hastayla doğru ve saygılı iletişim kurma.
12 Kanıta Dayalı Tıp İlkelerini Benimseme: Klinik kararlarında bilimsel verileri kullanmaya yönelme.
13 Ekip Çalışmasına Uyum Sağlama: Multidisipliner çalışma ortamlarında iş birliği yapabilme.
14 Sürekli Tıp Eğitiminin Önemini Kavrama: Mesleki gelişim için güncel bilgiye ulaşma ve öğrenme motivasyonu geliştirme.

Birinci Öğretim


Bulunmamaktadır.


Yok


Staj programı kapsamında öğrenciler; anesteziye giriş, temel yaşam desteği ve ileri kardiyak yaşam desteği, havayolu yönetimi, genel ve bölgesel anestezi uygulamaları, anestezinin sistemik etkileri, reanimasyon ve yoğun bakımın temel prensipleri, postoperatif hasta yönetimi, ağrı kontrolü, anestezi komplikasyonları ve sedasyon güvenliği konularında teorik eğitim alırlar. Uygulamalar; servis vizitleri, ameliyathane ve yoğun bakım gözlemleri, klinik beceri eğitimleri, olgu sunumları ve simülasyon uygulamaları ile desteklenmektedir.


Hafta Teorik Uygulama [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 Anesteziyolojiye giriş, preoperatif değerlendirme (ASA sınıflaması, risk analizi) Genel, spinal, epidural ve lokal anestezi teknikleri Temel monitörizasyon yöntemleri (EKG, SpO₂, kan basıncı) Havayolu yönetiminin temel ilkeleri Anestezik ilaçlara giriş (indüksiyon, kas gevşeticiler, analjezikler) Servis vizitleri, ameliyat öncesi hasta değerlendirmesi Monitörizasyon uygulamalarını gözlemleme Havayolu yönetimi uygulamalarını gözlemleme Ameliyathane ortamında sterilite kurallarının incelenmesi Kuramsal Eğitim (Anlatım Dersleri) Servis Vizitleri Klinik Ortamda Bağımsız Öğrenme Uygulamalı Eğitim Faaliyetleri Klinik Beceri Uygulamaları Olgu Sunumu Üriner ve solunum sistemi anatomisi tekrarı ASA skoru ve preoperatif değerlendirme ile ilgili kaynak okuma Temel anestezi ilaçları hakkında ön çalışma
2 Temel ve ileri yaşam desteği (CPR, ACLS) Anestezi komplikasyonları (hipotansiyon, bradikardi, alerjik reaksiyonlar) Postoperatif bakım ve ağrı yönetimi Yoğun bakım uygulamalarının temel ilkeleri Etik ilkeler, hasta güvenliği ve ekip çalışması Klinik beceri laboratuvarında CPR uygulamaları Entübasyon ve damar yolu açma simülasyonu Yoğun bakım ünitesi gözlemi Olgu sunumları ve vaka tartışmaları Kuramsal Eğitim (Anlatım Dersleri) Servis Vizitleri Klinik Ortamda Bağımsız Öğrenme Uygulamalı Eğitim Faaliyetleri Klinik Beceri Uygulamaları Olgu Sunumu Temel yaşam desteği rehberlerinin incelenmesi Postoperatif ağrı yönetimi ve analjezi yöntemleri üzerine okuma Etik değerler ve hasta güvenliği ile ilgili kaynak incelemesi

- Dokucu, A. İ., & Gögüş, N. (Ed.). (2015). Anesteziyoloji ve Reanimasyon. Türk Anesteziyoloji ve Reanimasyon Derneği Yayınları. - Baskan, S., & Ark. (2017). Klinik Anestezi. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. - Dikmen, Y. (2018). Yoğun Bakım El Kitabı (3. baskı). İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevleri. - Gropper, M. A., Miller, R. D., Eriksson, L. I., Fleisher, L. A., Wiener-Kronish, J. P., & Cohen, N. H. (2020). Miller’s Anesthesia (9th ed.). Philadelphia, PA: Elsevier. ISBN: 978-0323695846 - Barash, P. G., Cullen, B. F., Stoelting, R. K., Cahalan, M. K., & Stock, M. C. (2017). Clinical Anesthesia (8th ed.). Philadelphia, PA: Wolters Kluwer. ISBN: 978- 1975126895 - Pardo Jr., M. C., & Miller, R. D. (2022). Basics of Anesthesia (8th ed.). Philadelphia, PA: Elsevier. ISBN: 978-0323796772 - Vincent, J. L., Abraham, E., Kochanek, P. M., & Moore, F. A. (2017). Textbook of Critical Care (7th ed.). Philadelphia, PA: Elsevier. ISBN: 978-0323376387


Kuramsal Eğitim (Anlatım Dersleri): Anestezi, reanimasyon ve yoğun bakım konularında temel bilgilerin aktarılması. Servis Vizitleri: Öğrencilerin öğretim üyeleriyle birlikte hasta başı değerlendirme yapmaları. Klinik Ortamda Bağımsız Öğrenme: Olgu takibi, literatür incelemesi ve bireysel sorumlulukla öğrenme. Uygulamalı Eğitim Faaliyetleri: Ameliyathane, yoğun bakım ve servislerde gözlem ve katılım. Klinik Beceri Uygulamaları: Havayolu yönetimi, entübasyon, damar yolu açma, temel ve ileri yaşam desteği uygulamaları. Olgu Sunumları: Öğrencilerin sorumlu oldukları vakaları hazırlayıp sunmaları. Simülasyon Eğitimleri: Reanimasyon, acil müdahale ve kritik hasta yönetimine yönelik senaryo tabanlı uygulamalar.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Uygulama/Pratik 1 50
Sözlü Sınav 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 100

Stajlar sırasında kuramsal dersler, hasta başı eğitimi ve pratik çalışmalarda devam zorunludur. Staj günü bir bütündür ve günlük programın bir bölümünde bulunamayan öğrenci telafi yapmakla yükümlüdür. Staj günlerinin %20’sinden fazla (2 gün) devamsızlığı olan öğrencilerin ilgili stajı tekrarlaması gereklidir. Staj sonu sınavına giremez.


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Uygulama/Pratik 1 44 44
Bireysel Çalışma 1 3 3
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 5 5
Toplam İş Yükü (saat) 52

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28
ÖÇ 1 4 4 1 2 1
ÖÇ 2 4
ÖÇ 3 4
ÖÇ 4 3
ÖÇ 5 2
ÖÇ 6 5
ÖÇ 7 5
ÖÇ 8 4
ÖÇ 9 2
ÖÇ 10 1
ÖÇ 11 2
ÖÇ 12 2
ÖÇ 13 1
ÖÇ 14 1
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek