| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
|---|---|---|---|---|---|---|
| ETIP518 | Çocuk Ruh Sağlığı ve Hastalıkları | Seçmeli Ders Grubu | 5 | 9 | 2.00 | 15.00 |
Lisans
Türkçe
Dönem V stajının sonunda öğrencilerin, sık karşılaşılan ruhsal hastalıkları tanıyabilmesi, ruhsal hastalıklara tedavi yaklaşımlarını bilmesi ve birinci basamakta çalışan hekimler düzeyinde tedavi becerilerini uygulayabilmesi amaçlanmaktadır.
| 1 | Psikiyatrik öykü alabilir |
| 2 | Mental durumu değerlendirebilir |
| 3 | Psikiyatrik muayene, öykü ve diğer işlemleri uygun şekilde kayıt altına alabilir. |
| 4 | Ruhsal hastalığı olan çocuk ve ergenlerde uygun tedavi seçeneklerini değerlendirebilir. |
| 5 | Psikiyatrik yönden acil durumlara yönelik temel müdahaleyi öğrenebilir |
| 6 | Hasta ve hasta yakınları ile uygun şekilde iletişim kurabilir. |
| 7 | Mesleki uygulamalarında karşılaştığı etik sorunları tanıyabilir ve yönetebilir. |
| 8 | Mesleki uygulamalarında istismar ile ilgili hukuki ve adli durumlara uygun kararlar verebilir. |
Birinci Öğretim
Ön koşul bulunmamaktadır.
Yok
Staj süresince öğrenciler, çocuk ve ergenlerde sık görülen ruhsal bozuklukların tanı, değerlendirme ve tedavi süreçlerini teorik ve uygulamalı olarak öğrenir. Eğitim; olgu sunumu, etkileşimli tartışma, bireysel çalışma ve mentör rehberliği yöntemleriyle desteklenir.
| Hafta | Teorik | Uygulama | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Öğrencilerin çocuk ve ergenlerde sık görülen psikiyatrik bozuklukları tanıma ve değerlendirme becerilerini geliştirmeleri hedeflenir. Duygu durum değişiklikleri, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu, öğrenme güçlüğü, tik bozuklukları, anksiyete belirtileri, gelişimsel gecikmeler, yeme davranışı sorunları, otizm spektrum bozukluğu, zihinsel yetersizlik, enürezis ve enkoprezis konuları ele alınır. | Öğrenciler poliklinik ve klinik ortamlarda öğretim üyesi gözetiminde çocuk ve ergen hastaları gözlemler, ruhsal durum muayenesi yapar ve vaka tartışmalarına katılır. Gelişimsel değerlendirme ve aile görüşmelerine aktif olarak katılım beklenir. | Kuramsal eğitim (anlatım), olgu sunumu, etkileşimli tartışma, klinik gözlem, bireysel çalışma ve mentör rehberliği yöntemleri uygulanır. | Öğrenciler, staj öncesinde çocuk ve ergen gelişimi, ruhsal durum muayenesi ilkeleri ve ilgili bozuklukların tanı kriterleri hakkında ön okuma yapmalıdır. |
| 2 | Psikiyatrik acil durumlar ve özel klinik tablolar üzerinde durulur. İntihar ve kendine zarar verme davranışları, ihmal ve istismar olguları, riskli gruplarda psikiyatrik yaklaşım ve etik-hukuki değerlendirme konuları işlenir. | Öğrenciler klinik gözlemlere devam eder, vaka hazırlığı yapar, literatür taraması gerçekleştirir ve olgu sunumlarıyla değerlendirme sürecine katılır. | Vaka temelli öğrenme, olgu sunumu, etkileşimli tartışma, bağımsız çalışma ve mentör rehberliği yöntemleri uygulanır. | Öğrencilerden, intihar, istismar ve travma konularında güncel kılavuzları ve literatürü incelemeleri, vaka sunumları için bilimsel kaynaklardan yararlanmaları beklenir. |
- Kürkçüoğlu, M. A., & Yazgan, M. Y. (Ed.). (2020). Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. - Şar, V., & Levent, F. (2019). Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Ders Kitabı. Ankara: Güneş Tıp Kitabevi. - Aydın, C. (2021). Psikiyatrik Tanı ve Değerlendirme: Çocuk ve Ergenler İçin. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. - Sadock, B. J., Sadock, V. A., & Ruiz, P. (2018). Kaplan and Sadock’s Synopsis of Psychiatry: Behavioral Sciences/Clinical Psychiatry (11th ed.). Philadelphia, PA: Wolters Kluwer - AACAP (American Academy of Child and Adolescent Psychiatry). (2020). Practice Parameters and Guidelines. Washington, DC: AACAP Publishing. - Martin, A., Volkmar, F. R., & Bloch, M. H. (2017). Lewis’s Child and Adolescent Psychiatry: A Comprehensive Textbook (5th ed.). Philadelphia, PA: Wolters Kluwer. - Green, M., & Ott, M. A. (2019). Johns Hopkins Guide to Child and Adolescent Psychiatry. Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press.
Kuramsal Eğitim (Anlatım Dersleri) Klinik Ortamda Bağımsız Öğrenme Uygulamalı Eğitim Faaliyetleri Olgu Sunumu
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Uygulama/Pratik | 1 | 50 |
| Sözlü Sınav | 1 | 50 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 100 | |
Stajlar sırasında kuramsal dersler, hasta başı eğitimi ve pratik çalışmalarda devam zorunludur. Staj günü bir bütündür ve günlük programın bir bölümünde bulunamayan öğrenci telafi yapmakla yükümlüdür. Staj günlerinin %20'sinden fazla (2 gün) devamsızlığı olan öğrencilerin ilgili stajı tekrarlaması gereklidir. Staj sonu sınavına giremez.
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Uygulama/Pratik | 1 | 30 | 30 |
| Tartışma | 1 | 5 | 5 |
| Takım/Grup Çalışması | 1 | 5 | 5 |
| Alan Çalışması | 1 | 5 | 5 |
| Örnek Vaka İncelemesi | 1 | 5 | 5 |
| Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 |
| Sözlü Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 56 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | |
| ÖÇ 1 | 5 | 2 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 4 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 4 | 4 |
| ÖÇ 2 | 5 | 2 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 4 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 4 | 3 |
| ÖÇ 3 | 5 | 2 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 4 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 4 | 4 |
| ÖÇ 4 | 5 | 2 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 4 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 4 |
| ÖÇ 5 | 5 | 2 | 1 | 5 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 4 | 2 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 4 |
| ÖÇ 6 | 5 | 2 | 1 | 5 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 4 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 4 | 4 |
| ÖÇ 7 | 5 | 2 | 1 | 3 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 4 | 4 |
| ÖÇ 8 | 5 | 2 | 1 | 2 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |