| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
|---|---|---|---|---|---|---|
| ETIP415 | Enfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 8 | 2.00 | 15.00 |
Lisans
Bu stajın sonunda öğrencilerin, enfeksiyon hastalıkları ve klinik mikrobiyoloji alanında temel bilgi, beceri ve tutumlarını pekiştirmeleri, klinik uygulamaları insani ve etik değerlere uygun şekilde gerçekleştirebilmeleri amaçlanmaktadır. Mezuniyet sonrasında pratisyen hekim olarak sık karşılaşılan enfeksiyonlarda tanı, tedavi, korunma ve sevk konularında yeterlik kazanmaları ve özellikle acil enfeksiyöz durumlarda bağımsız şekilde temel uygulamaları yapabilmeleri hedeflenmektedir.
Prof. Dr. Rıza Aytaç Çetinkaya Dr. Öğr. Üyesi Cengiz Uzun
| 1 | Mikrobiyolojik örnek alımı ve laboratuvar güvenliği ilkelerini tanımlayabilir. |
| 2 | Bakteriyel, viral, fungal ve paraziter etkenlerin neden olduğu temel enfeksiyon hastalıklarını sınıflandırabilir. |
| 3 | Sık görülen enfeksiyon hastalıklarının klinik bulgularını tanıyabilir ve ayırıcı tanısını yapabilir. |
| 4 | Antibiyotik duyarlılık testlerini (antibiyogram) yorumlayabilir. |
| 5 | Ateşli hastaya yaklaşım algoritmasını açıklayabilir. |
| 6 | Acil enfeksiyöz tabloları (menenjit, sepsis, septik şok vb.) tanıyabilir ve hızlı klinik karar verebilir. |
| 7 | Bağışıklama ve koruyucu hekimlik uygulamalarını açıklayabilir. |
| 8 | Antimikrobiyal ilaçların rasyonel kullanım ilkelerini kavrayabilir. |
| 9 | Laboratuvar sonuçlarını klinik verilerle ilişkilendirerek değerlendirme yapabilir. |
| 10 | Enfeksiyon hastalıklarında multidisipliner yaklaşım geliştirebilir (dahiliye, pediatri, yoğun bakım vb. ile iş birliği). |
| 11 | Hasta ve yakınlarıyla enfeksiyon hastalıkları hakkında açık ve anlaşılır şekilde iletişim kurabilir. |
| 12 | Enfeksiyon hastalıkları ve mikrobiyoloji pratiğinde etik kurallara ve profesyonel tutuma uygun davranabilir. |
Birinci Öğretim
Ön koşul bulunmamaktadır.
Yok
Süre: 2 hafta Teorik dersler: Ateşli hastaya yaklaşım, tüberküloz, bruselloz, menenjit, HIV/AIDS, erişkin bağışıklama, sepsis, zoonotik enfeksiyonlar vb. Klinik uygulamalar: Servis, poliklinik ve laboratuvar ortamında hasta başı eğitim, vaka tartışmaları, olgu sunumları Laboratuvar uygulamaları: Mikrobiyolojik örnek alımı, kültür, mikroskobik inceleme, antibiyogram değerlendirme Bağımsız öğrenme: Olgu hazırlıkları, literatür taraması, sınav öncesi tekrar
| Hafta | Teorik | Uygulama | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Enfeksiyon hastalıklarına giriş, laboratuvar güvenliği Ateşli hastaya yaklaşım Solunum yolu enfeksiyonları Tüberküloz Bruselloz Menenjit HIV/AIDS ve cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlar Erişkin bağışıklama | Servis ve poliklinik vizitleri Laboratuvar uygulamaları (örnek alımı, boyama, kültür, antibiyogram) Bağımsız öğrenme ve vaka tartışmaları | Kuramsal dersler Hasta başı eğitim Laboratuvar çalışmaları Olgu sunumları | Enfeksiyon hastalıkları ve immün sistem temel bilgileri Bakteri ve virüslerin genel özellikleri |
| 2 | Sepsis ve septik şok Zoonotik enfeksiyonlar Fungal enfeksiyonlar Paraziter hastalıklar Antimikrobiyal ilaçlar ve rasyonel antibiyotik kullanımı Enfeksiyon hastalıklarında multidisipliner yaklaşım | Servis ve poliklinik uygulamaları Laboratuvar eğitimleri (ileri kültür ve mikroskobik inceleme) Vaka sunumları Staj sonu yazılı ve sözlü sınav | Kuramsal dersler Klinik uygulamalar Laboratuvar çalışmaları Bağımsız öğrenme ve sınav hazırlığı | Klinik pratikte sık görülen enfeksiyon hastalıklarının tekrar edilmesi Antibiyotik gruplarının gözden geçirilmesi Staj sonu sınavına hazırlık |
Murray, P. R., Rosenthal, K. S., Pfaller, M. A. (2021). Medical Microbiology (9. baskı). Elsevier. Ryan, K. J., Ray, C. G. (2022). Sherris Medical Microbiology (8. baskı). McGraw-Hill. Topçu, A. W., Söyletir, G., Doğanay, M. (Ed.). (2017). Enfeksiyon Hastalıkları ve Mikrobiyoloji. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. Mandell, G. L., Bennett, J. E., Dolin, R. (2020). Mandell, Douglas, and Bennett’s Principles and Practice of Infectious Diseases (9. baskı). Elsevier.
Kuramsal Eğitim: Zorunlu teorik dersler Servis Vizitleri: Öğrenciler danışman öğretim üyesi eşliğinde hasta öyküsü, muayene ve klinik tartışmalar yapar. Laboratuvar Uygulamaları: Örnek alma, boyama, mikroskobik inceleme, kültür ve antibiyogram değerlendirmesi. Klinik Bağımsız Öğrenme: Öğrenciler sorumlu oldukları hastaların takip ve olgu sunumunu hazırlar. Olgu Sunumları: Vaka temelli tartışmalar ile öğrenmenin pekiştirilmesi.
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Final Sınavı | 1 | 50 |
| Sözlü Sınav | 1 | 50 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 100 | |
Devam zorunluluğu: Teorik dersler, laboratuvar uygulamaları, servis ve poliklinik çalışmalarına katılım zorunludur. Staj günü bir bütündür; günün bir bölümünde bulunmayan öğrenci telafi yapmakla yükümlüdür. %20’den fazla (2 gün) devamsızlık staj tekrarına ve sınava girememe durumuna yol açar.
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Uygulama/Pratik | 1 | 32 | 32 |
| Bireysel Çalışma | 1 | 4 | 4 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 3 | 3 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 39 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | |
| ÖÇ 1 | 5 | 5 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 5 |
| ÖÇ 2 | 5 | 5 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 5 |
| ÖÇ 3 | 5 | 5 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 4 | 2 | 4 | 5 | 2 | 4 | 5 | 4 | 1 | 1 | 2 | 4 | 1 | 1 | 1 | 5 | 5 |
| ÖÇ 4 | 5 | 5 | 1 | 3 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 5 |
| ÖÇ 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 3 | 1 | 5 | 5 |
| ÖÇ 6 | 5 | 5 | 1 | 5 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 2 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 5 | 5 |
| ÖÇ 7 | 5 | 4 | 2 | 4 | 1 | 5 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 4 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 1 | 3 | 4 | 1 | 1 | 2 | 1 | 5 | 5 |
| ÖÇ 8 | 5 | 4 | 1 | 4 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 5 |
| ÖÇ 9 | 5 | 4 | 1 | 2 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 5 |
| ÖÇ 10 | 5 | 4 | 1 | 4 | 1 | 3 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 4 | 5 | 5 |
| ÖÇ 11 | 3 | 4 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 4 | 5 | 2 | 2 | 3 | 2 | 1 | 5 | 2 | 1 | 1 | 3 | 1 | 5 | 5 |
| ÖÇ 12 | 3 | 4 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 4 | 5 | 2 | 1 | 3 | 2 | 1 | 4 | 2 | 1 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 |