GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
ETIP410 Göz Sağlığı ve Hastalıkları Seçmeli Ders Grubu 4 8 2.00 15.00

Lisans



Bu stajın sonunda stajyerlerin, göz hastalıkları alanında ve cerrahi bilimler temel alanlarında tıp fakültesi eğitimlerinin önceki dönemlerinde kazanmış oldukları bilgi, beceri ve tutumları pekiştirmeleri; bu yeterlikler doğrultusunda klinik uygulamaları insani ve etik değerlere uygun şekilde gerçekleştirebilir hale gelmeleri amaçlanmaktadır. Stajyerlerin, mezun olduklarında pratisyen hekim olarak gerek göz hastalıkları alanında ve temel cerrahi alanlarda karşılaşacakları sık görülen hastalıklarda tanı, tedavi ve sevk konusunda yeterlik kazanmaları ve özellikle acil oftalmolojik durumlarda temel uygulamaları tek başına yapabilir olabilmeleri hedeflenmektedir.


Doç. Dr. Muhammed Derda Özer


1 Görme keskinliği ölçümü, pupilla muayenesi, kapak ve konjonktiva değerlendirmesi, direkt oftalmoskop uygulamalarını yapabilme
2 Biyomikroskop (slit-lamb), tonometri, indirekt oftalmoskop, fundus muayenesi gibi işlemleri gözlemleme
3 Katarakt, glokom, konjonktivit, keratit, diyabetik retinopati, retina dekolmanı gibi sık görülen göz hastalıklarını temel düzeyde tanıma
4 Göz travmaları, ani görme kaybı, kimyasal yanıklar gibi acil durumlarda temel yaklaşımı kavrama
5 Refraksiyon kusurları (miyop, hipermetrop, astigmatizm, presbiyopi) hakkında bilgi sahibi olma
6 Görme alanı testi, OCT (optik koherens tomografi), fundus fotoğrafı, flöresein anjiyografi gibi ileri tetkikleri tanıma ve endikasyonlarını bilme
7 Antibiyotik damlalar, kortikosteroidler, glokom ilaçları vb. oftalmik ilaçların kullanım şekilleri, yan etkileri ve kontrendikasyonlarını öğrenme
8 Göz muayenesi ve tedavisinde sterilite, kontaminasyon önleme ve damla uygulama hijyenine özen gösterme
9 Katarakt cerrahisi, vitre retinal cerrahiler ve küçük girişimlerin izlenmesi yoluyla cerrahi yaklaşımları tanıma
10 Bilgilendirilmiş onam, görme engelli hastalarla iletişimde hassasiyet, hasta mahremiyeti gibi etik konularda duyarlılık geliştirme

Birinci Öğretim


Bulunmamaktadır


Yok


Göz sağlığı ve hastalıkları stajı süreci 2 haftalık olup, bu süreçte göz hastalıklarının temelleri ve farklı alt dallarını kapsayan teorik dersler ile servis, poliklinik ve acil ortamlarında yapılan klinik uygulamalardan oluşur. Öğrencilerin bir hastanın değerlendirilmesini sistematik biçimde yapabilme, tanı sürecini yönetebilme ve uygun tedavi planlarını oluşturma becerileri kazanmasına yönelik olarak uygulamalı eğitimler sürdürülmektedir.


Hafta Teorik Uygulama [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 Göz Anatomisi ve Göz Fizyolojisi, Gözün Kırma Kusurları ve Refraktif Cerrahi, Göz Kapağı ve Orbita Hastalıkları, Gözyaşı Sistemi Hastalıkları, Konjonktiva ve Kornea Hastalıkları, Glokom, Lens Hastalıkları, Üveitler, Episklerit ve Skleritler, Retina Hastalıkları, Göz Travmaları ve Acil Göz Hastasına Yaklaşım, Pediatrik Oftalmoloji ve Şaşılıklar, Optik Nöritler ve Tedavisi, Kırmızı Gözde Ayırıcı Tanı, Sistemik Hastalıklar ve Göz Klinik Uygulama 1. Kuramsal Eğitim (Anlatım Dersleri): Staj sürecinde, öğrencilerin temel yeterliklere ulaşabilmesi için gerekli bilgilerin paylaşılmasını ve kavranmasını hedefleyen teorik dersler planlanmıştır. Bu derslerde ilgili konular tartışılır ve mesleki bilgi altyapısı güçlendirilir. Zorunlu teorik oturumlar haftalık ders programında belirtilmiştir. 2. Servis Vizitleri: Stajyerler, ilgili danışman öğretim üyelerine gruplar halinde atanır. Vizitler, ya belirli bir hastalık grubuna odaklanır ya da servisteki tüm hastalar üzerinden kapsamlı değerlendirmeler yapılır; bu süreçte öykü alma, fizik muayene uygulamaları ve cerrahi girişimlerin detayları birlikte tartışılır. 3. Uygulamalı Eğitim Faaliyetleri: Staj kapsamındaki pratik eğitimler; yataklı servis, poliklinik, acil servisler ve girişim birimlerinde yürütülmektedir. Bu oturumlarda öğrenciler, belirli şikâyet veya hasta gruplarına yönelik tanı ve tedavi uygulamalarını, ayırıcı tanı yaklaşımlarını ve klinik karar verme süreçlerini eğitici eşliğinde gözlemleme ve tartışma imkânı bulurlar. 4. Klinik Beceri Uygulamaları: Cerrahi girişimlerin gerçekleştirildiği ameliyathanelerde, öğrencilere temel cerrahi becerilerin hasta üzerinde öğrenilmesine yönelik uygulamalar sunulacaktır. Bu süreçte öğrencinin aktif katılımı destekler. 5. Olgu Sunumu: Stajyer doktorlar, kendilerine sorumluluğu verilen hastaları detaylı olarak değerlendirip, danışman öğretim üyeleri ve grup arkadaşlarıyla birlikte sunumlar yapar. Bu oturumlar, hastanın öyküsünü, klinik bulgularını, tanı ve tedavi süreçlerini içerecek şekilde yürütülür. 6. VR Tabanlı Klinik Senaryo Simülasyonu: Cerrahi staj kapsamında, öğrencilerin klinik karar verme becerilerini geliştirmek ve vaka değerlendirme süreçlerine aktif katılımlarını arttırmak amacıyla sanal gerçeklik (VR) destekli vaka simülasyon oturumları programı entegre edilmiştir. Bu yöntemle öğrenciler, üç boyutlu ve etkileşimli bir ortamda gerçek hayata yakın cerrahi senaryolarla karşılaşacak, hasta değerlendirme, tanı koyma ve tedavi planlama adımlarını bireysel olarak ya da ekip halinde uygulama fırsatı bulacaklardır. Bu uygulama, çağdaş tıp eğitimi yaklaşımlarına uygun olarak, teknoloji destekli aktif öğrenmeyi desteklemektedir. Klinik stajlara başlamadan önce öğrencilerin bireysel hazırlık yapmaları önemlidir. Bu süreçte temel teorik bilgilerin gözden geçirilmesi, ilgili hastalıkların tanı ve tedavi yaklaşımlarının incelenmesi ve olgu sunumları için ön araştırmaların yapılması önerilir. Ayrıca öğrencilerin klinik ortamlarda daha aktif rol alabilmeleri için hasta takip süreçleri, preoperatif ve postoperatif bakım ilkeleri hakkında bilgi edinmeleri beklenmektedir.
2 - Klinik Uygulama 1. Kuramsal Eğitim (Anlatım Dersleri): Staj sürecinde, öğrencilerin temel yeterliklere ulaşabilmesi için gerekli bilgilerin paylaşılmasını ve kavranmasını hedefleyen teorik dersler planlanmıştır. Bu derslerde ilgili konular tartışılır ve mesleki bilgi altyapısı güçlendirilir. Zorunlu teorik oturumlar haftalık ders programında belirtilmiştir. 2. Servis Vizitleri: Stajyerler, ilgili danışman öğretim üyelerine gruplar halinde atanır. Vizitler, ya belirli bir hastalık grubuna odaklanır ya da servisteki tüm hastalar üzerinden kapsamlı değerlendirmeler yapılır; bu süreçte öykü alma, fizik muayene uygulamaları ve cerrahi girişimlerin detayları birlikte tartışılır. 3. Uygulamalı Eğitim Faaliyetleri: Staj kapsamındaki pratik eğitimler; yataklı servis, poliklinik, acil servisler ve girişim birimlerinde yürütülmektedir. Bu oturumlarda öğrenciler, belirli şikâyet veya hasta gruplarına yönelik tanı ve tedavi uygulamalarını, ayırıcı tanı yaklaşımlarını ve klinik karar verme süreçlerini eğitici eşliğinde gözlemleme ve tartışma imkânı bulurlar. 4. Klinik Beceri Uygulamaları: Cerrahi girişimlerin gerçekleştirildiği ameliyathanelerde, öğrencilere temel cerrahi becerilerin hasta üzerinde öğrenilmesine yönelik uygulamalar sunulacaktır. Bu süreçte öğrencinin aktif katılımı destekler. 5. Olgu Sunumu: Stajyer doktorlar, kendilerine sorumluluğu verilen hastaları detaylı olarak değerlendirip, danışman öğretim üyeleri ve grup arkadaşlarıyla birlikte sunumlar yapar. Bu oturumlar, hastanın öyküsünü, klinik bulgularını, tanı ve tedavi süreçlerini içerecek şekilde yürütülür. 6. VR Tabanlı Klinik Senaryo Simülasyonu: Cerrahi staj kapsamında, öğrencilerin klinik karar verme becerilerini geliştirmek ve vaka değerlendirme süreçlerine aktif katılımlarını arttırmak amacıyla sanal gerçeklik (VR) destekli vaka simülasyon oturumları programı entegre edilmiştir. Bu yöntemle öğrenciler, üç boyutlu ve etkileşimli bir ortamda gerçek hayata yakın cerrahi senaryolarla karşılaşacak, hasta değerlendirme, tanı koyma ve tedavi planlama adımlarını bireysel olarak ya da ekip halinde uygulama fırsatı bulacaklardır. Bu uygulama, çağdaş tıp eğitimi yaklaşımlarına uygun olarak, teknoloji destekli aktif öğrenmeyi desteklemektedir. Klinik stajlara başlamadan önce öğrencilerin bireysel hazırlık yapmaları önemlidir. Bu süreçte temel teorik bilgilerin gözden geçirilmesi, ilgili hastalıkların tanı ve tedavi yaklaşımlarının incelenmesi ve olgu sunumları için ön araştırmaların yapılması önerilir. Ayrıca öğrencilerin klinik ortamlarda daha aktif rol alabilmeleri için hasta takip süreçleri, preoperatif ve postoperatif bakım ilkeleri hakkında bilgi edinmeleri beklenmektedir.

1. Pamir, T., & Batman, C. (Ed.). (2021). Temel Göz Hastalıkları. İstanbul: Güneş Tıp Kitabevleri. 2. Aslan, L. (Ed.). (2018). Göz Hastalıkları. Ankara: Palme Yayıncılık. 3. Duman, S. (2016). Oftalmoloji Cep Kitabı. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. 4. Kanski, J. J., & Bowling, B. (2020). Kanski’s Clinical Ophthalmology: A Systematic Approach (9th ed.). Philadelphia, PA: Elsevier. ISBN: 978-0702077111 5. Yanoff, M., & Duker, J. S. (2019). Ophthalmology (5th ed.). Philadelphia, PA: Elsevier. ISBN: 978-0323528199 6. American Academy of Ophthalmology (AAO). (Yıllık güncellenir). Basic and Clinical Science Course (BCSC) Series. San Francisco, CA: AAO. 7. Goldstein, M. H., & Scott, I. U. (2017). The Wills Eye Manual: Office and Emergency Room Diagnosis and Treatment of Eye Disease (7th ed.). Philadelphia, PA: Wolters Kluwer. ISBN: 978-1496326154


Kuramsal eğitim (anlatım dersleri), servis vizitleri, klinik ortamda bağımsız öğrenme, yataklı servis, poliklinik, acil servisler ve girişim birimlerinde uygulamalı eğitimler, ameliyathanelerde klinik beceri uygulamaları, olgu sunumları, VR tabanlı klinik senaryo simülasyonu


Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 50
Sözlü Sınav 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 100

Stajlar sırasında kuramsal dersler, hasta başı eğitimi ve pratik çalışmalarda devam zorunludur. Staj günü bir bütündür ve günlük programın bir bölümünde bulunamayan öğrenci telafi yapmakla yükümlüdür. Staj günlerinin %20'sinden fazla (2 gün) devamsızlığı olan öğrencilerin ilgili stajı tekrarlaması gereklidir. Staj sonu sınavına giremez.


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Uygulama/Pratik 1 28 28
Bireysel Çalışma 1 16 16
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 8 8
Toplam İş Yükü (saat) 52

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28
ÖÇ 1 4 4 4 1 1 1 1 3 1 1 3 5 3 4 3 4 4 3 3 1 3 3 3 1 3 1 2 4
ÖÇ 2 4 4 3 1 1 1 1 3 1 1 3 5 4 4 3 4 4 3 3 1 3 3 3 1 3 1 2 4
ÖÇ 3 4 4 3 1 1 1 1 3 1 1 3 5 4 4 3 4 4 3 3 1 3 3 3 1 3 1 2 4
ÖÇ 4 5 5 4 1 1 1 1 3 1 1 3 5 4 4 3 4 4 3 3 1 3 3 3 1 3 1 1 2
ÖÇ 5 4 4 4 1 1 1 1 3 1 1 3 4 4 4 3 3 4 3 2 1 3 3 3 1 1 1 1 1
ÖÇ 6 3 3 4 1 1 1 1 2 1 1 1 1 1 1 3 1 1 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 7 2 2 2 2 2 5 1 1 1 1 1 1 1 5 1 1 1 5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 8 4 3 1 2 3 1 1 1 1 1 1 1 2 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 9 4 2 2 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 10 3 2 1 1 1 1 1 5 1 1 4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 2 2 1 1 1
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek