GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
ETRL101 Turkish Language I Ders 1 1 2.00 2.00

Lisans


İngilizce


Tüm fakülte ve bölümler için zorunlu ders olan Türk Dili dersi, Türkçemizin kökeni hakkında bilgi vermek, dünya dilleri arasındaki yeri ve önemini belirlemek, tarihi gelişimini izlemek adına yol gösterici olacaktır. Dersimiz, öğrencilerimizin, Türkçeyi doğru kullanma, geliştirme becerisi kazanmalarını; yazılı ve sözlü anlatımda kendilerini doğru ifade edebilmeleri için imlâ ve noktalama gibi dilbilgisi kurallarına hâkim olmalarını sağlayacaktır. Derslerimizde, dilekçe ve özgeçmiş yazma gibi temel bilgiler verilerek öğrencilerimizin günlük hayatı kolaylaştıracaktır. Metin oluşturmanın şekil ve üslûp kuralları anlatılarak öğrencilerimiz yazmaya teşvik edilecektir. Türk Dili, öğrencilerimizi, yabancı kelimelerle iç içe geçmiş bir Türkçeyle konuşma yanlışından kurtararak dilimize sahip çıkma bilincini onlara aşılayacaktır.


Doç. Dr. Özlem Kale


1 Dersimiz, öğrencilerimizin, Türkçeyi doğru kullanma, geliştirme becerisi kazanmalarını; yazılı ve sözlü anlatımda kendilerini doğru ifade edebilmeleri için imlâ ve noktalama gibi dilbilgisi kurallarına hâkim olmalarını sağlayacaktır.
2 Derslerimizde, dilekçe ve özgeçmiş yazma gibi temel bilgiler verilerek öğrencilerimizin günlük hayatı kolaylaştıracaktır.
3 Metin oluşturmanın şekil ve üslûp kuralları anlatılarak öğrencilerimiz yazmaya teşvik edilecektir.
4 Türk Dili, öğrencilerimizi, yabancı kelimelerle iç içe geçmiş bir Türkçeyle konuşma yanlışından kurtararak dilimize sahip çıkma bilincini onlara aşılayacaktır.

Birinci Öğretim



Yok


Dilbilgisi Edebiyat (şiir, hikaye, roman, tiyatro) Günlük hayat pratikleri (özgeçmiş yazımı, dilekçe, kompozisyon)


Hafta Teorik [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 Dil nedir? Dilin kökeni ve özellikleri nelerdir? Dilin sosyal bir kurum olarak millet hayatındaki yeri ve önemi. Fazıl Hüsnü Dağlarca’dan “Türkçe Katında Yaşamak” adlı şiirin okunması.
2 Yeryüzündeki diller ve Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri. Türkçe konuşulan ülkeler ve Türkçenin diğer dillerle etkileşimi. Dillerin sınıflandırılması (Yapı ve köken bakımından Dünya dilleri) Türkçenin Dünya dilleri arasındaki konumu. Dillerin birbiriyle etkileşimi sırasında yaptıkları alıntı türleri.
3 Türk dilinin gelişmesi ve tarihi evreleri 1. a) Türkçenin resmî dil olarak kabulü b) Türkçenin dönemleri
4 Türk dilinin gelişmesi ve tarihi devreleri 2. a) Geçmişten günümüze Türklerin kullandığı alfabeler. b) Türk dilinin lehçeleri ve yayıldıkları coğrafya.
5 Türkçede sesler ve seslerin sınıflandırılması 1. a) Ünlü harflerin sınıflandırılması. b) Ünsüz harflerin sınıflandırılması.
6 Türkçede sesler ve sınıflandırılması 2. a) Türkçede ses olayları (ünsüz benzeşmesi, ünsüz değişimi, ünlü ve ünsüz türemeleri, ünsüz düşmesi, ünlü daralması).
7 Türkçede ünlü ve ünsüz uyumları. Bir kelimenin Türkçe olup olmadığını ayırt etme kuralları.
8 ARA SINAV
9 Hece bilgisi, çeşitleri, oluşturma yolları ve hecenin satır sonlarında bölünmesi. 1.Yeni şairi Orhan Veli Kanık, Melih Cevdet Anday ve Ahmet Muhip Dıranas’tan şiirler okunması. Türkçede yapı bilgisi 1. (Yapım ekleri) a) İsimden-isim b) İsimden-fiil c) Fiilden-isim d) Fiilden-fiil yapan ekler.
10 Türkçede yapı bilgisi 2. (Çekim ekleri) a) İsim çekim ekleri b) Fiil çekim ekleri
11 Metin oluşturma 1 / Kompozisyonla ilgili genel bilgiler, kompozisyon yazmada kullanılacak plan ve uygulaması 1.
12 Metin oluşturma 2 / Kompozisyonla ilgili genel bilgiler, kompozisyon yazmada kullanılacak plan ve uygulaması 2. Kompozisyon örneklerinin okunması ve öğrenciyi yazmaya teşvik etme.
13 1. Dilekçe yazımı. a) Dilekçe planı b) Dilekçenin şekil ve üslûp özellikleri. (Alt-üst makama hitap ve saygı sözleri) c) Genel kurallar ve dilekçe örnekleri. 2. Özgeçmiş yazımı 2a) Özgeçmişte bulunması gerekenler. 2b) Etkili özgeçmiş hazırlama yöntemleri 2c) Örnek özgeçmiş.
14 İmlâ ve noktalama. a) Büyük harflerin kullanıldığı yerler. b) Sayıların yazımı. c) Kısaltmaların yazımı. d) Bazı kelime ve eklerin yazımı (de/da, ki, mi, ne … ne …, pekiştirmeler ve ikilemelerin yazımı). Resmî yazışmalara ilişkin imlâ ve noktalama hatırlatmaları.

• TDK, Güncel İmlâ Kılavuzu • TDK, Büyük Türkçe Sözlük • Özlem Kale Ders Notları (Doğan Aksan, Her Yönüyle Dil; Gülden Sağol Yüksekkaya, Türk Dili Kitabı; Yusuf Çotuksöken, Türk Dili Dersleri; Muharrem Ergin, Türk Dil Bilgisi; Kenan Akyüz, Türk Şiiri Antolojisi kitaplarından derlenerek hazırlanmıştır.)



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 5 1 5
Final Sınavı 5 1 5
Bütünleme Sınavı 5 1 5
Soru-Yanıt 5 3 15
Proje Hazırlama 10 1 10
Makale Yazma 10 1 10
Toplam İş Yükü (saat) 50

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
ÖÇ 1 5
ÖÇ 2 4
ÖÇ 3 4
ÖÇ 4 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek