| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
|---|---|---|---|---|---|---|
| EMYC216 | Tar IV | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 4 | 4.00 | 1.00 |
Lisans
Öğrenciye tarının teknik, müzikal ve kültürel özelliklerini kazandırmak; solo ve eşlikli icra becerisi geliştirmek; Azerbaycan mugam sistemi, ritmik yapılar, repertuvar ve sahne icrasını profesyonel seviyeye ulaştırmak.
| 1 | Azerbaycan tarının yapısını, akort sistemlerini ve teknik özelliklerini tanır ve açıklar. |
| 2 | Sağ el (mizrab) ve sol el tekniklerini doğru, kontrollü ve müzikal bir şekilde uygular. |
| 3 | Azerbaycan mugam sisteminin temel makamlarını (Rast, Şur, Segah vb.) analiz eder ve giriş–seyir özelliklerine uygun şekilde icra eder. |
| 4 | Azerbaycan halk müziği ve dans melodilerine özgü ritmik ve melodik özellikleri tanır ve çalabilir. |
| 5 | Solo, duo ve ansambl icrasında teknik ve müzikal bütünlüğü sağlar. |
| 6 | Repertuvar geliştirme, performans hazırlığı ve sahne icrası süreçlerini profesyonel düzeyde gerçekleştirir. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Tarının yapısı, fiziksel özellikleri ve akort sistemleri. Tar ailesinin tarihçesi ve Azerbaycan müzik kültüründeki yeri. Sağ el (mizrab) ve sol el tekniklerinin temelleri. Pozisyonlar, perdeler ve geçiş çalışmaları. Azerbaycan müziğine özgü süslemeler (trill, kaydırma, vibrato). Mugam sisteminin temel yapısı; Rast, Şur, Segah gibi mugamların giriş cümleleri ve seyir özellikleri. Azerbaycan halk müziği ve dans melodilerine yönelik teknik egzersizler. Mugam ve halk müziğine özgü ritmik yapılar (2/4, 3/4, 6/8) eşli çalışmalar. Solo, duo ve ansambl icrasına yönelik uygulamalar. Teknik etütler, repertuvar geliştirme ve performans uygulamaları.
| Hafta | Teorik | Uygulama | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Tarın tanıtımı: yapısı, fiziksel özellikleri, akort sistemi | Temel tutuş, oturuş ve enstrüman hâkimiyeti | ||
| 2 | Sağ el mizrab çalışmaları (aşağı–yukarı vuruşlar) | Açık tellerde ritmik egzersizler | ||
| 3 | Sol el temel pozisyonları | İlk perde basışları ve pozisyon geçişleri | ||
| 4 | Basit çift ses denemeleri | Temel etütler ile iki el koordinasyon çalışmaları | ||
| 5 | Basit ritim kalıpları: 2/4, 3/4, 4/4 | Bu ritimlerle eşlikli temel ezgiler | ||
| 6 | Süsleme tekniklerine giriş: küçük trill, kısa kaydırma | Teknik etütlerle uygulanması | ||
| 7 | İlk halk melodileri: Ceyranı, Köroğlu motifleri | Ritim + melodi koordinasyonu | ||
| 8 | Mugam sistemine giriş | Mugam Rast’ın başlangıç cümleleri (giriş seyri) | ||
| 9 | Sağ elde hız ve esneklik çalışmaları | Sol elde kaydırma (glissando) tekniklerinin temel formu | ||
| 10 | Basit taksim (doğaçlama) giriş çalışmaları | Rast motiflerini kullanarak kısa taksim oluşturma | ||
| 11 | Azerbaycan dans melodilerine giriş | 6/8 ritim yapısında teknik etütler | ||
| 12 | Duo / eşlik çalışmaları (tar–piyano veya tar–ney) | Basit eşlik ve melodi dengesi | ||
| 13 | Küçük repertuvar oluşturma | Öğrencinin kişisel teknik problemlerinin bireysel analizi | ||
| 14 | Dönem genel tekrarı | Teknik sınav provası ve yarıyıl sonu performans sınavı |
Ramiz Quliyev – Tar Dersleri Səadət Məmmədova – Tar Məktəbi I–II Mirzə Mansurov – Tar İfaçılığı "Azerbaycan Mugamları" – (AMEA Yayınları) Üzeyir Hacıbeyli – Azərbaycan Xalq Musiqisinin Əsasları
Yok
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
Yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 14 | 2 | 28 |
| Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 19 | 19 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 100 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
| ÖÇ 1 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 |
| ÖÇ 2 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 |
| ÖÇ 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
| ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 |
| ÖÇ 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 |
| ÖÇ 6 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 |