| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
|---|---|---|---|---|---|---|
| EMUZ479 | Müzik Estetiğine Giriş | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 7 | 4.00 | 2.00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı, öğrencilerin müziği yalnızca teknik veya performatif bir alan olarak değil, aynı zamanda felsefi, estetik ve düşünsel bir sanat formu olarak değerlendirebilmesini sağlamaktır. Ders, müzikte “güzellik”, “anlam”, “ifade” ve “yaratıcılık” kavramlarını estetik kuramlar çerçevesinde incelemeyi amaçlar.
Doç. Dr. Füsun Naz ALTINEL
| 1 | Estetik kavramına giriş: Tanımlar, kapsam ve müzikle ilişkisi Kavram tartışması |
| 2 | Sanat felsefesi ve müzik estetiğinin doğuşu Okuma: “Sanatın anlamı” |
| 3 | Antik Yunan’da müzik estetiği: Pythagoras, Plato ve Aristoteles Metin analizi |
| 4 | Orta Çağ ve Rönesans’ta müzik ve güzellik anlayışı Dinleme ve tartışma |
| 5 | Barok dönemde müzik estetiği: Duygu kuramı (Doctrine of Affections) |
| 6 | Klasik dönem: Kant ve estetik yargı kavramı Okuma ve sınıf tartışması |
| 7 | Romantik dönem: Hegel, Schopenhauer ve müzik felsefesi |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | 20. yüzyılda estetik yaklaşımlar: Modernizm, ekspresyonizm, Adorno |
| 10 | Leonard Meyer ve müzikte anlam – “Beklenti kuramı” |
| 11 | Türk müziği estetiği: Gelenek, makam, ifade ve güzellik |
| 12 | Kültürel estetik ve çokkültürlülük: Doğu–Batı karşılaştırması |
| 13 | Günümüzde müzik estetiği: Popüler kültür, medya ve teknoloji Tartışma forumu |
| 14 | Final Sınavı |
Birinci Öğretim
Yoktur
Yok
| Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
|---|---|---|---|
| 1 | Estetik kavramına giriş: Tanımlar, kapsam ve müzikle ilişkisi Kavram tartışması | ||
| 2 | Sanat felsefesi ve müzik estetiğinin doğuşu Okuma: “Sanatın anlamı” | ||
| 3 | Antik Yunan’da müzik estetiği: Pythagoras, Plato ve Aristoteles | ||
| 4 | Orta Çağ ve Rönesans’ta müzik ve güzellik anlayışı | ||
| 5 | Barok dönemde müzik estetiği: Duygu kuramı (Doctrine of Affections) | ||
| 6 | Klasik dönem: Kant ve estetik yargı kavramı Okuma ve sınıf tartışması | ||
| 7 | Romantik dönem: Hegel, Schopenhauer ve müzik felsefesi | ||
| 8 | Ara Sınav | ||
| 9 | 20. yüzyılda estetik yaklaşımlar: Modernizm, ekspresyonizm, Adorno | ||
| 10 | Leonard Meyer ve müzikte anlam – “Beklenti kuramı” | ||
| 11 | Türk müziği estetiği: Gelenek, makam, ifade ve güzellik | ||
| 12 | Kültürel estetik ve çokkültürlülük: Doğu–Batı karşılaştırması | ||
| 13 | Günümüzde müzik estetiği: Popüler kültür, medya ve teknoloji | ||
| 14 | Final Sınavı |
Zorunlu Kaynaklar: • Hanslick, Eduard. Müziğin Güzelliği Üzerine (Vom Musikalisch-Schönen). • Say, Ahmet. Müzik Üzerine Düşünceler. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları. • Meyer, Leonard B. Emotion and Meaning in Music. University of Chicago Press. Yardımcı Kaynaklar: • Adorno, Theodor W. Philosophy of New Music. • Copland, Aaron. What to Listen for in Music. • Levinson, Jerrold. Music, Art, and Metaphysics. • Saygun, Ahmed Adnan. Musiki Estetiği Üzerine. • TDK. Sanat Terimleri Sözlüğü.
Öğretim Yöntemleri ve Teknikleri • Teorik anlatım • Felsefi ve estetik metin çözümlemesi • Dinleme ve analiz çalışmaları • Grup tartışmaları ve sunumlar • Görsel–işitsel materyal desteği (film, konser, örnek kayıtlar) • Kısa yazılı ödev ve refleksiyon çalışmaları
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
| Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 18 | 18 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 100 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
| ÖÇ 1 | 5 | |||||||||
| ÖÇ 2 | 5 | |||||||||
| ÖÇ 3 | 5 | |||||||||
| ÖÇ 4 | 3 | |||||||||
| ÖÇ 5 | 4 | |||||||||
| ÖÇ 6 | 5 | |||||||||
| ÖÇ 7 | 4 | |||||||||
| ÖÇ 8 | 4 | |||||||||
| ÖÇ 9 | 5 | |||||||||
| ÖÇ 10 | 5 | |||||||||
| ÖÇ 11 | 4 | |||||||||
| ÖÇ 12 | 3 | |||||||||
| ÖÇ 13 | 5 | |||||||||
| ÖÇ 14 | 5 |