| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
|---|---|---|---|---|---|---|
| EMMC252 | Karadeniz Kemençesi IV | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 4 | 4.00 | 1.00 |
Lisans
Öğrenciye Karadeniz kemençesinin teknik, müzikal ve kültürel özelliklerini kazandırmak; yay tekniklerini, parmak pozisyonlarını, entonasyon ve ritmik icra becerisini geliştirmek; Karadeniz müziğine özgü tavır ve repertuvarı doğru biçimde icra etmeyi öğretmek; solo ve topluluk performanslarında profesyonel seviyeye ulaşmasını sağlamak.
| 1 | Karadeniz kemençesinin yapısını, tarihsel gelişimini ve akort sistemini açıklar. |
| 2 | Yay tekniklerini (tek yay, çift yay, seri yay, tremolo) doğru biçimde uygular. |
| 3 | Sol el parmak pozisyonları ve entonasyon kontrolünü geliştirir. |
| 4 | Karadeniz bölgesi tavırlarını (horon, atlama, karşılamalar) ayırt eder ve icra eder. |
| 5 | Solo ve topluluk icrasında ritmik ve müzikal uyum sağlar. |
| 6 | Teknik çalışmalar aracılığıyla repertuvarını geliştirir ve sahne performansı oluşturur. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Karadeniz kemençesinin yapısı, fiziksel özellikleri ve akort sistemi. Tutuluş, yay teknikleri ve temel yay hakimiyeti. Sol el pozisyonları, parmak yerleşimleri ve entonasyon çalışmaları. Karadeniz bölgesine özgü süslemeler (çekme, çarpma, kaydırma, tremolo). Temel diziler (Hüseyni, Karcığar, Rast) üzerinde teknik etütler. Horon, atlama, sallama, karşılama ritimlerinin icrası. 7/16–5/8–9/8 gibi bölgesel ritimlerde çalışma. Melodik cümle kurma, kısa doğaçlama girişleri. Solo, duo ve topluluk icrası, repertuvar geliştirme ve performans hazırlığı.
| Hafta | Teorik | Uygulama | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Kemençenin tanıtımı, yapısı ve tutuş | Kemençenin tanıtımı, yapısı ve tutuş | ||
| 2 | Yay ve yay kontrolü – açık tel çalışmaları | Yay ve yay kontrolü – açık tel çalışmaları | ||
| 3 | Sol el pozisyonları ve temel parmak yerleşimi | Sol el pozisyonları ve temel parmak yerleşimi | ||
| 4 | Basit dizi çalışmaları (Hüseyni, Rast) | Basit dizi çalışmaları (Hüseyni, Rast) | ||
| 5 | Horon ritmine giriş (7/16) | Horon ritmine giriş (7/16) | ||
| 6 | Karadeniz süslemeleri: çekme, çarpma, kaydırma | Karadeniz süslemeleri: çekme, çarpma, kaydırma | ||
| 7 | Tremolo ve hızlı yay teknikleri | Tremolo ve hızlı yay teknikleri | ||
| 8 | Atlama ve sallama ritimleri | Atlama ve sallama ritimleri | ||
| 9 | Kısa melodiler – yöresel tavırla icra | Kısa melodiler – yöresel tavırla icra | ||
| 10 | Ritmik çalışmalar (5/8 – 7/16 – 9/8) | Ritmik çalışmalar (5/8 – 7/16 – 9/8) | ||
| 11 | Melodik cümle oluşturma | Melodik cümle oluşturma | ||
| 12 | Duo çalışmaları (kemençe–tulum / kemençe–davul) | Duo çalışmaları (kemençe–tulum / kemençe–davul) | ||
| 13 | Repertuvar oluşturma ve bireysel teknik analiz | Repertuvar oluşturma ve bireysel teknik analiz | ||
| 14 | Dönem tekrarı ve performans sınavı | Dönem tekrarı ve performans sınavı |
Murat Gökhan Erdal – Kemençe Metodu Halil Aksu – Karadeniz Kemençesi Teknikleri ve Metodu TRT Türk Halk Müziği Repertuvarı Karadeniz yöresi derleme türkü ve horon notaları Konservatuvar Karadeniz Kemençesi eğitim notları
Yok
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
Yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
| Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 18 | 18 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 100 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
| ÖÇ 1 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 |
| ÖÇ 2 | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 |
| ÖÇ 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 |
| ÖÇ 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 |
| ÖÇ 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 |
| ÖÇ 6 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 |