Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
EENT419 | Mesleki Etik | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 7 | 6.00 | 3.00 |
Lisans
Endüstriyel tasarım alanında etik değerlerin, toplumsal sorumlulukların ve profesyonel davranış kurallarının farkına varılmasını sağlamaktır. Öğrencilerin; tasarım sürecinde kullanıcıya, çevreye, üreticiye ve topluma karşı sorumluluklarını kavrayarak, mesleklerini etik ilkeler doğrultusunda yürütmeleri hedeflenmektedir.
1 | Endüstriyel tasarım alanında karşılaşılan etik sorunları tanımlar ve eleştirel bakışla analiz eder |
2 | Ulusal ve uluslararası tasarım etiği ilkelerini bilir ve mesleki kararlarını bu ilkelere uygun şekilde temellendirir. |
3 | Telif hakkı, özgünlük, fikri mülkiyet ve sürdürülebilirlik gibi tasarımla ilişkili etik konularda bilinç geliştirir. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Mesleki Etik dersi, öğrencilerin endüstriyel tasarım süreçlerinde karşılaşabilecekleri etik sorunları tanımalarını, analiz etmelerini ve bu sorunlara sorumluluk bilinciyle yaklaşmalarını amaçlar. Ders kapsamında, tasarımcının kullanıcıya, çevreye, topluma ve meslek etiğine karşı yükümlülükleri örnek vakalar ve etik ilke çerçeveleriyle ele alınır.
Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|
1 | Etik, ahlak, değerler, normlar | Etik davranış örnekleri üzerinden tartışma | |
2 | Meslek etiğinin tanımı, tasarımcı sorumlulukları | Etik dışı tasarım örneklerinin grupça değerlendirilmesi | |
3 | Faydacılık, görev etiği, erdem etiği, haklar etiği | Her etik kurama göre örnek senaryo çözümü | |
4 | Kullanıcı, üretici, toplum ve çevreye karşı sorumluluk | Tasarım sürecinde etik dışı kararlar içeren örnek vaka çözümü | |
5 | Fikri mülkiyet, intihal, lisanslar | Ambalaj/ürün intihal örneklerinin karşılaştırmalı değerlendirmesi | |
6 | Doğa dostu tasarım kararları, geri dönüşüm | Sürdürülemez bir ürün ambalajının etik eleştirisi | |
7 | Tüketici bilgilendirme, güvenlik, kapsayıcılık | Etik dışı bir kullanıcı deneyimi örneğinin çözüm önerisiyle analizi | |
8 | Ara Sınav (Vize) | ||
9 | ICSID, IDSA, ETMK vb. kurumların etik kuralları | Kodların karşılaştırılması ve tartışmalı uygulama örnekleri | |
10 | Kültürel duyarlılık, sembollerin kullanımı | Kültürel olarak tartışmalı bir ürünün etik incelemesi | |
11 | Adil üretim, iş gücü sömürüsü, tedarik zinciri | Gerçek markalar üzerinden etik risk değerlendirmesi | |
12 | Kullanıcı verisi, şeffaflık, tasarımla yönlendirme (nudging) | Dijital ürünlerde etik sorun senaryoları oluşturma | |
13 | Bireysel değerler, tasarımda etik sınırlar | Öğrencinin kendi "etik bildirgesi"ni yazması | |
14 | Final Sınavı |
Mesleki Etik"- Ahmet Cevat Acar Türkiye’de mesleki etik ve genel etik konularını anlaşılır biçimde ele alan önemli bir kaynak. "Professional Ethics"- Roger Crisp Etik teorileri ve mesleki uygulamalar üzerine kapsamlı bir İngilizce kitap. "Ethics and the Conduct of Business"- John R. Boatright İş etiği ve mesleki etik uygulamalarını özellikle iş dünyası bağlamında inceler. "Mesleki Etik ve Sorumluluk"- Murat Şeker Türkiye kaynaklı, meslek etiği ve mesleki sorumluluk kavramlarını ele alan güncel bir eser. "The Elements of Moral Philosophy" - James Rachels & Stuart Rachels
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 1 | 10 | 10 |
Problem Çözümü | 1 | 10 | 10 |
Bireysel Çalışma | 1 | 40 | 40 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Ev Ödevi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (saat) | 142 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 2 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 2 | 1 | 1 |
ÖÇ 2 | 4 | 1 | 1 | 1 | 3 | 4 | 3 | 4 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 |
ÖÇ 3 | 5 | 2 | 2 | 2 | 2 | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 1 | 4 | 1 | 3 | 3 |