Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
EENT105 | Temel Tasarım | Ders | 1 | 1 | 6.00 | 3.00 |
Lisans
Türkçe
Bu ders, sanat ve tasarım konularına giriş yaparak biçimlendirme kavramı (form-fonksiyon-estetik), bilim ve sanat ilişkisi, sanat eğitimi, yaratıcılıkla ilgili konuları irdeler. Öğrenciye alanında ilk temel tasarım eleman (görsel etki elemanları) ve ögelerini, kavramları anlaması, algılaması ve beceri kazanmasını sağlar.
Öğr. Gör. Seza Hande KURNAZ
1 | Ders Öğrenim Çıktıları Temel Sanat ile ilgili temel öğe ve ilkelerin öğrenilmesi, Tasarımın temel ilkelerini anlama ve yorumlama |
2 | Kavramsal tasarım sürecinde tasarımcının algısal yaklaşımları ve estetik için kavramsal bir çerçeve kazanma |
3 | Karşılaştığı problemleri tasarım düşüncesi ile çözmek için temel seviyede beceri kazanma |
4 | Görsel algılama ve ifadenin geliştirilmesi |
5 | Rasyonel, soyut analiz ve sentez yapabilme |
6 | Soyut ve somut kavramları iki ve üç boyutlu kompozisyonlara dönüştürme becerisi kazanma. |
7 | Tasarım kavramlarını mekansal bağlamda yorumlama becerisini elde edebilme. |
Birinci Öğretim
Dersin ön koşulu yoktur.
Yok
Temel Tasar öğelerinin tanıtımı: Nokta, çizgi, yön, düzlem, hacim, biçim, sekil, mekan, ölçü, oran, aralık, doku, renk, hareket, ışık, gölge. Görsel algılamada belirliliği sağlayan ilkeler, Şekil-Zemin ilişkileri, Şekil-Zemin anlatımları. Temel Tasar ilkelerinin tanıtımı: Bakışım, egemenlik, ritim ve tekrar, uygunluk, zıtlık, koram, denge, birlik
Hafta | Teorik | Uygulama | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|---|
1 | Derse giriş. Haftalık konu başlıklarının tanıtılması ve ders başarı değerlendirme ölçütlerinin anlatılması. Derse ısınma aktivitesi. | atölye ortamında interaktif uygulama | ||
2 | Temel çizim elemanlarını tanımaya yönelik çalışmalar-nokta, çizgi, şekil, yüzey, leke, açık-koyu gibi temel tasarım elemanlarının tanıtılması. Kare, üçgen, dikdörtgen, daire gibi basit geometrik şekillerle yüzey düzenlemeleri | Atölye ortamında interaktif uygulama | ||
3 | Temel geometrik formların çizgi, ton ve nokta kullanılarak hacimlendirilmesi, modle edilmesi | Atölye ortamında interaktif uygulama | ||
4 | Kompozisyon türleri, statik ve dinamik kompozisyon, boş ve dolu alanların ilişkileri, ritm, yön, hareket, denge, biçim gibi temel tasarım ilkelerinin tanıtılması, kompozisyonla ilgili kavramları analiz etmeye yönelik çalışmalar | |||
5 | Işığın tarifi, leke ve lekenin anlatımı (kurşun kalem değerleriyle nötr-gri çubuğu). ışık-gölge / açık-koyu tanımlamaları. Temel geometrik formlar üzerinde lekesel tercihlerle, ışık kaynağı konumuna göre üç boyutlu anlatım etkileri. | Atölye ortamında interaktif uygulama | ||
6 | Doku, dokunun tanımı, doku çeşitlemeleri. Strüktür ve tekstür kavramı farklılıkları. Çeşitli doku araştırmaları ve çalışmaları. Doku ile biçim, form ilişkilerinin anlatımı. Elimizdeki malzemelerle doku etkileri yaratmak, | Atölye ortamında interaktif uygulama | ||
7 | Çizgi, leke, dokunun kompozisyon fikriyle, birlikte kullanımı. İki boyutlu ve üç boyutlu hacim etkilerinin perspektif fikri çerçevesinde oluşumu. | Atölye ortamında interaktif uygulama | ||
8 | Temel tasarlamada kullanılan terimlerin genel bir değerlendirilmesi. Kurallı-kuralsız / statik-dinamik), görsel denge ve görsel ritm, boşluk-doluluk oranları, şekil-zemin ilişkileri, bütünlük, devamlılık-süreklilik, zıtlık, egemenlik vb. kullanmak. | Atölye ortamında interaktif uygulama | ||
9 | Ara Sınav | |||
10 | Lavi Tekniği Islak ve kuru mavi çalışması | Atölye ortamında interaktif uygulama | ||
11 | Renk bilgisinin anlatılması ve renk çemberi oluşturulması | atölye ortamında uygulama çalışması | ||
12 | zıt renkler ve komşu renklerle uygulama çalışması | atölye ortamında uygulama çalışması | ||
13 | isimlerle oluşturulan üç boyutlu çalışma ve renk denemesi | atölye ortamında uygulama ve ev ödevi | ||
14 | mandala tasarımı ve malzeme üzerine döşenmesi | atölye ortamında uygulama çalışması | ||
15 | Final Sınavı |
Güngör, H., Temel Tasar (Görsel sanatlar ve Mimarlık için), Esen Ofset Matbaası, Istanbul, 2005. Maitland, The Art of Colour and Design, McGraw-Hill, NY,1951 Bilgi Denel, Temel Tasarım ve Yaratıcılık, ODTÜ, 1981 Divanlioglu, D., Temel Tasar-Tasar' in Öge ve İlkeleri, Birsen Yayinevi, Istanbul, 1997 Ching, F.,D.,K., Mimarlık, Biçim, Mekan ve Düzen, Sevgi Lökçe, Yem Yayınları, İstanbul Eylül 2002 Farrelly, L., Fundamentals of Architecture, Academia, AVA Publishing, 2007 Rasmussen, S.E., Experiencing Architecture, MIT Press, 1964. (Remzi Kitabevi, 2010)
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 50 |
Bireysel Çalışma | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Staj zorunlu değildir.
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Derse Katılım | 14 | 4 | 56 |
Bireysel Çalışma | 12 | 4 | 48 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 |
Ev Ödevi | 12 | 2 | 24 |
Toplam İş Yükü (saat) | 152 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | |
ÖÇ 1 | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 4 | ||||||||
ÖÇ 2 | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 4 | ||||||||
ÖÇ 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 4 | ||||||||
ÖÇ 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 4 | ||||||||
ÖÇ 5 | ||||||||||||||
ÖÇ 6 | ||||||||||||||
ÖÇ 7 |