Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
EDOT309 | Dijital Oyun ve Etik | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 5 | 6.00 | 3.00 |
Lisans
Bu ders, dijital oyunlarda şiddet, cinsiyetçilik, bağımlılık, mikro ödemeler, telif hakları, veri güvenliği ve oyuncu hakları gibi etik konuları ele alır. Öğrenciler, oyun tasarımında sosyal sorumluluk ve gelecek trendlerin (VR/AR, metaverse) etik boyutlarını tartışır.
Dr. Öğr. Üyesi Hamdi Arslan
1 | Etik kavramlarını ve teorilerini oyun tasarımına uygulayabilir. |
2 | Oyun sektöründe karşılaşılan temel etik sorunları tanımlar. |
3 | Farklı oyuncu toplulukları için kapsayıcı ve sorumlu tasarımlar geliştirebilir. |
4 | Telif ve fikri mülkiyet haklarını gözeterek tasarım yapabilir. |
5 | Dijital oyunlarda veri güvenliği ve kullanıcı mahremiyetinin önemini kavrar. |
6 | Yeni teknolojilerin (VR/AR, yapay zekâ vb.) etik etkilerini analiz edebilir. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bu derste öncelikle etik kavramı ve temel etik teoriler incelenerek oyun endüstrisi bağlamında ortaya çıkan etik sorunların temeli anlaşılacaktır. Şiddet, cinsiyetçilik, ırkçılık ve stereotiplerin oyunlarda nasıl temsil edildiği tartışılacak; oyunlarda bağımlılık yaratma mekanizmaları, mikro ödeme sistemleri ve bunların etik boyutları değerlendirilecektir. Telif hakları ve fikri mülkiyetin korunması, çevrimiçi topluluklarda ortaya çıkan toksisite ve siber zorbalık gibi sorunlarla birlikte ele alınacaktır. Ayrıca veri güvenliği, kullanıcı mahremiyeti ve oyuncu hakları gibi günümüzün kritik konuları işlenecek; yapay zekâ ve algoritmaların oyun tasarımında yol açtığı etik tartışmalara değinilecektir. Dersin ilerleyen bölümlerinde oyun tasarımında sosyal sorumluluk anlayışı üzerinde durulacak ve son olarak metaverse, sanal/ artırılmış gerçeklik gibi gelecek trendlerinin etik boyutları tartışılacaktır.
Hafta | Teorik | Uygulama | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|---|
1 | Etik nedir? Temel kavramlar ve kuramsal yaklaşımlar | |||
2 | Dijital oyunlarda etik tartışmaların tarihi | |||
3 | Şiddet, cinsiyetçilik ve stereotipler | |||
4 | Irkçılık, kültürel temsil ve kapsayıcılık | |||
5 | Oyun bağımlılığı ve psikolojik etkiler | |||
6 | Mikro ödemeler, loot box ve etik ikilemler | |||
7 | Telif hakları, fikri mülkiyet ve tasarım sorumlulukları | |||
8 | Ara Sınav | |||
9 | Online topluluklarda toksisite ve siber zorbalık | |||
10 | Veri güvenliği, mahremiyet ve oyuncu hakları | |||
11 | Yapay zekâ, algoritmalar ve etik kararlar | |||
12 | Oyun tasarımında sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik | |||
13 | Gelecek trendler: Metaverse, VR/AR ve etik sorunlar | |||
14 | Dönem projesi sunumları |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı için Bireysel Çalışma | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 60 | 60 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 60 | 60 |
Toplam İş Yükü (saat) | 148 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | |
ÖÇ 1 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 |
ÖÇ 2 | 3 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 |
ÖÇ 3 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 |
ÖÇ 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | 2 | 4 | 4 | 4 |
ÖÇ 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 2 | 1 | 3 | 2 | 4 |
ÖÇ 6 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 |