GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
EDOT309 Dijital Oyun ve Etik Seçmeli Ders Grubu 3 5 6.00 3.00

Lisans



Bu ders, dijital oyunlarda şiddet, cinsiyetçilik, bağımlılık, mikro ödemeler, telif hakları, veri güvenliği ve oyuncu hakları gibi etik konuları ele alır. Öğrenciler, oyun tasarımında sosyal sorumluluk ve gelecek trendlerin (VR/AR, metaverse) etik boyutlarını tartışır.


Dr. Öğr. Üyesi Hamdi Arslan


1 Etik kavramlarını ve teorilerini oyun tasarımına uygulayabilir.
2 Oyun sektöründe karşılaşılan temel etik sorunları tanımlar.
3 Farklı oyuncu toplulukları için kapsayıcı ve sorumlu tasarımlar geliştirebilir.
4 Telif ve fikri mülkiyet haklarını gözeterek tasarım yapabilir.
5 Dijital oyunlarda veri güvenliği ve kullanıcı mahremiyetinin önemini kavrar.
6 Yeni teknolojilerin (VR/AR, yapay zekâ vb.) etik etkilerini analiz edebilir.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Bu derste öncelikle etik kavramı ve temel etik teoriler incelenerek oyun endüstrisi bağlamında ortaya çıkan etik sorunların temeli anlaşılacaktır. Şiddet, cinsiyetçilik, ırkçılık ve stereotiplerin oyunlarda nasıl temsil edildiği tartışılacak; oyunlarda bağımlılık yaratma mekanizmaları, mikro ödeme sistemleri ve bunların etik boyutları değerlendirilecektir. Telif hakları ve fikri mülkiyetin korunması, çevrimiçi topluluklarda ortaya çıkan toksisite ve siber zorbalık gibi sorunlarla birlikte ele alınacaktır. Ayrıca veri güvenliği, kullanıcı mahremiyeti ve oyuncu hakları gibi günümüzün kritik konuları işlenecek; yapay zekâ ve algoritmaların oyun tasarımında yol açtığı etik tartışmalara değinilecektir. Dersin ilerleyen bölümlerinde oyun tasarımında sosyal sorumluluk anlayışı üzerinde durulacak ve son olarak metaverse, sanal/ artırılmış gerçeklik gibi gelecek trendlerinin etik boyutları tartışılacaktır.


Hafta Teorik Uygulama [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 Etik nedir? Temel kavramlar ve kuramsal yaklaşımlar
2 Dijital oyunlarda etik tartışmaların tarihi
3 Şiddet, cinsiyetçilik ve stereotipler
4 Irkçılık, kültürel temsil ve kapsayıcılık
5 Oyun bağımlılığı ve psikolojik etkiler
6 Mikro ödemeler, loot box ve etik ikilemler
7 Telif hakları, fikri mülkiyet ve tasarım sorumlulukları
8 Ara Sınav
9 Online topluluklarda toksisite ve siber zorbalık
10 Veri güvenliği, mahremiyet ve oyuncu hakları
11 Yapay zekâ, algoritmalar ve etik kararlar
12 Oyun tasarımında sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik
13 Gelecek trendler: Metaverse, VR/AR ve etik sorunlar
14 Dönem projesi sunumları



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı için Bireysel Çalışma 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım 14 2 28
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 60 60
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 60 60
Toplam İş Yükü (saat) 148

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
ÖÇ 1 3 4 3 4 5 4 4 3 4
ÖÇ 2 3 4 3 5 4 3 4 3 4
ÖÇ 3 4 5 3 5 5 4 5 4 4
ÖÇ 4 3 3 3 5 3 2 4 4 4
ÖÇ 5 4 4 5 5 2 1 3 2 4
ÖÇ 6 3 4 5 4 4 3 4 3 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek