| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
|---|---|---|---|---|---|---|
| EICM328 | Sanat Kuramı | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 6 | 6.00 | 3.00 |
Lisans
Türkçe
Öğrencilerin sanatı; sanatçı–eser–izleyici–toplum eksenindeki ilişkileriyle ve felsefî/kuramsal tartışmalarla birlikte kavramalarını sağlamak. Bu derste öğrenciler, Antikçağ’dan günümüze uzanan sanat kuramlarını (mimesis, katharsis, anlatımcı, işlevsel, yansıtmacı/temsil, biçimci, duygusal etki vb.) öğrenir; bu kuramları somut sanat eserlerine eleştirel ve kanıta dayalı biçimde uygular; “doğal güzel–estetik güzel”, “estetik yargı” gibi temel kavramları tarihsel bağlamı içinde tartışır. Hedef, kuram–tarih–pratik bağını kurarak öğrencinin analitik okuma, yorumlama ve yazma becerilerini geliştirmektir.
Dr. Öğr. Üyesi Nevin Kurtay
| 1 | Temel sanat felsefesi kavram ve teorilerini, anlama ve uygulama becerisini göstereceklerdir. |
| 2 | 20. yüzyıl sanat akımlarını hakkında bilgi sahibidir. |
| 3 | Temel araştırma ve sunum araç ve yöntemlerini uygular. |
| 4 | Sınıftaki tartışmalara etkin bir biçimde fikirler sunabilir. |
| 5 | Kuramsal ve kavramsal düşünce kazanacaklardır. |
| 6 | Etkin bir şekilde iletişim kuracaklar ve sanat yapıtlarını eleştirme becerisi kazanacaklardır. |
| 7 | Sanat ve sanat felsefesi üzerine araştırma, yazma ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirebileceklerdir |
| 8 | Sanatsal pratik ve estetik teori ilişkisine dair yeni bir perspektif kazanacaklardır. |
Birinci Öğretim
-
Yok
Ders, “Sanat nedir?” sorusundan ve sanatların sınıflandırılmasından başlar; Platon’un mimesis anlayışı ve Aristoteles’in katharsis kavramı üzerinden “doğal güzel–estetik güzel” ayrımını ve estetik yargı tartışmalarını temellendirir. Ardından modern ve çağdaş başlıklar altında şu kuramsal eksenler, örnek eserler ve kısa metin okumalarıyla ele alınır: Anlatımcı (ekspresyoncu) sanat kuramı: Sanatın duygu/kişilik dışavurumu; temsilî örnekler ve sanatçı pratikleri. Fonksiyonel (işlevsel) sanat kuramı: Sanatın toplumsal/ahlâkî/ritüel işlevleri; bağlam ve kurum ilişkisi. Yansıtmacı/temsilci sanat kuramı: Gerçeklik, temsil ve ideoloji; ikonografi/ikonolojiye giriş. Biçimci (formalist) sanat kuramı: Biçim, düzen, üslup ve özerklik; biçimsel çözümleme yöntemleri. Duygusal etki kuramı: Alımlama, izleyici deneyimi ve estetik tepki; algı ve duygulanım tartışmaları. Dönem boyunca her kuram ilgili sanatçılar ve eserler üzerinden uygulanır; öğrenciler haftalık tartışmalara ek olarak kısa eleştirel yorum metinleri yazar. Vize öncesi temel kavramlar derlenir; vize sonrası kuram–eser eşleştirmeleri, karşılaştırmalı çözümlemeler ve estetik yargı tartışmalarıyla derinleştirilir. Ders, kuramları ezberletmekten ziyade, somut örnekler üzerinde argüman kurma ve gerekçelendirme pratiği kazandırmayı hedefler.
| Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
|---|---|---|---|
| 1 | Sanat Nedir? Sanatların Sınıflandırılması. | ||
| 2 | Sanat Teorileri: Platon ve Mimemis | ||
| 3 | Aristo ve Katharsis Kavramı. Doğal Güzel ve Estetik Güzel | ||
| 4 | Sanat Kuramları: Anlatımcı Sanat Kuramı | ||
| 5 | Anlatımcı Sanat Kuramı ve Sanatçılar | ||
| 6 | Sanat Kuramları: Fonksiyonel Sanat Kuramı | ||
| 7 | Estetik Yargı | ||
| 8 | ARA SINAV | ||
| 9 | Sanat Kuramları: Yansıtmacı Sanat Kuramı | ||
| 10 | Yansıtmacı Sanat Kuramı ve Sanatçılar | ||
| 11 | Sanat Kuramları: Biçimci Sanat Kuramı | ||
| 12 | Biçimci Sanat Kuramı ve Sanatçılar | ||
| 13 | Duygusal Etki Kuramı | ||
| 14 | Duygusal Etki Kuramı ve Sanatçılar | ||
| 15 | FİNAL |
Antmen, A. (2008). 20. yüzyıl Batı sanatında akımlar. Sel Yayıncılık. Bozkurt, N. (2013). Sanat ve estetik kuramları. Sentez Yayınları. Buhr, M., & Kosing, A. (1984). Bilgi kuramı – sanat kuramı (V. Atayman, Çev.). Birim Yayınları. Turgut, İ. (1993). Sanat felsefesi. Üniversite Kitabevi.
-
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
-
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Derse Katılım | 13 | 3 | 39 |
| Tartışma | 13 | 1 | 13 |
| Bireysel Çalışma | 13 | 3 | 39 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
| Okuma | 13 | 1 | 13 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 147 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | |
| ÖÇ 1 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
| ÖÇ 2 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 |
| ÖÇ 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 |
| ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 |
| ÖÇ 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
| ÖÇ 6 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 |
| ÖÇ 7 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 |
| ÖÇ 8 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |