| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
|---|---|---|---|---|---|---|
| EICM327 | Tasarım Tarihi | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 5 | 6.00 | 3.00 |
Lisans
Türkçe
Bu ders, başlangıçtan günümüze endüstri ve tasarımın geçirdiği evreleri; bunların güncel üretim pratikleri ve plastik sanatlar üzerindeki etkilerini eleştirel bir çerçevede kavratmayı amaçlar. Öğrenciler, Ortaçağ’dan Rönesans’a ve Sanayi Devrimi öncesine uzanan dönemleri kullanım araçları, dönemsel özellikler ve üretim kültürleri açısından irdeleyerek; Sanayi Devrimi öncesi/sonrası ayrımını, rasyonelleşme sürecini, Bauhaus deneyimini ve yeni buluşların tasarım süreçlerine katkılarını karşılaştırmalı olarak analiz eder. 20. yüzyılın önemli tasarım anlayışları ile günümüz sanat ve tasarımına etkileri tarihsel olay, olgu ve ekoller bağlamında değerlendirilir. Böylece öğrenci, tarihsel bilgisini çağdaş tasarım kararlarına taşıyacak eleştirel, bağlamsal ve disiplinlerarası bir perspektif geliştirir.
Dr. Öğr. Üyesi Nevin Kurtay
| 1 | Öğrenciler, antikiteden post-modern döneme kadar farklı mobilya ve tasarım tarzlarını, dönemlerini tanımlayabileceklerdir. |
| 2 | Öğrenciler, mobilya ve tasarım stilleri ardındaki tarihsel etkileri anlayabileceklerdir. |
| 3 | Öğrenciler bir mobilyayı/objeyi işlevine, genel tasarımına, üretimine ve toplumsal/tarihi önemine göre değerlendirebileceklerdir. |
| 4 | Öğrenciler, eşzamanlı tasarım dönemlerinin birbirleriyle olan ilişkisini anlayabileceklerdir. |
| 5 | Öğrenciler, tasarım disiplinine özgü düşünme biçimlerini ve temel terminolojiyi anlayabileceklerdir. |
Birinci Öğretim
-
-
Ders, başlangıçtan günümüze endüstri ve tasarım tarihinin başlıca dönemeçlerini; bunların üretim kültürleri, malzeme/teknoloji dönüşümleri ve plastik sanatlar üzerindeki etkileriyle birlikte inceler. Ortaçağ’dan Rönesans’a ve Sanayi Devrimi öncesi evrelere ait kullanım araçları, zanaat örgütlenmeleri (lonca sistemi), tipoloji ve üslup özellikleri bağlamlandırılır. Sanayi Devrimi ile birlikte ortaya çıkan rasyonelleşme, standardizasyon, seri üretim, makine estetiği ve tasarım mesleğinin kurumsallaşması tartışılır. Bauhaus ve modernist pedagojinin tasarım süreçlerine etkisi; 20. yüzyılın önemli akımları (Arts and Crafts, Art Nouveau, Konstrüktivizm, Uluslararası Üslup, endüstriyel tasarımın yükselişi, kurumsal kimlik ve ürün dili) ele alınır. Yeni buluşlar ve malzemeler (çelik, betonarme, plastikler, kompozitler, dijital üretim) ile tasarım süreçlerine katkıları; postmodern kırılmalar, sürdürülebilirlik ve çağdaş tasarım ekolojileri değerlendirilir. Öğrenci, vaka incelemeleri ve karşılaştırmalı analizlerle tarih–kuram–pratik bağını kurar; kısa yazılı çalışmalarla kanıta dayalı argüman üretir.
| Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
|---|---|---|---|
| 1 | Endüstri Devrimi – Buhar Makinesi | ||
| 2 | Yeni Yaşam Biçimleri ve Yeni Ürünler: Lokomotif, Dikiş Makinesi, Telefon, Ampul, Uçak, Otomobil ve Gelişimi; Ford Model T | ||
| 3 | 19. yüzyıl Teorileri ve Akımları – Arts and Crafts, Art Nouveau | ||
| 4 | 20. yüzyıl Tasarım ve Akımları | ||
| 5 | 1930’lu Yıllarda Avrupa | ||
| 6 | 1930’lu Yıllarda Amerika – Dada, Fütürizm | ||
| 7 | Streamline – Popüler Anlayış | ||
| 8 | ARA SINAV | ||
| 9 | Bauhaus, De Stijl – Konstrüktivizma | ||
| 10 | Savaş Sonrası Amerika | ||
| 11 | Pop Art ve Tasarım | ||
| 12 | Ünlü Tasarımcılar ve Tasarımları | ||
| 13 | 1960–70–80’ler ve Tasarım Yaklaşımları | ||
| 14 | Memphis – Çağdaş Tasarımlar | ||
| 15 | FİNAL |
Marcus, G. H. (2020). Introduction to modern design. Bloomsbury Publishing. Pile, J., & Gura, J. (2018). A history of interior design. John Wiley & Sons. Oliveti, C. (2009). Design. Scala. Wilk, C. (2006). Modernism: Designing a new world, 1914–1939. V&A Publications. Blakemore, R. G. (2005). History of interior design and furniture. John Wiley & Sons. Fahr-Becker, G. (1997). Art Nouveau. Könemann. Warncke, C. P. (1994). De Stijl 1917–1931. Taschen.
-
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 50 |
| Proje Tasarımı /Yönetimi | 1 | 50 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 70 |
| Proje Tasarımı/Yönetimi | 1 | 30 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
-
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| Derse Katılım | 13 | 3 | 39 |
| Proje Hazırlama | 1 | 25 | 25 |
| Bireysel Çalışma | 13 | 4 | 52 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 143 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | |
| ÖÇ 1 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 |
| ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 |
| ÖÇ 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 |
| ÖÇ 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 |
| ÖÇ 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 |