Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
EICT413 | Aydınlatma | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 7 | 6.00 | 3.00 |
Lisans
Türkçe
İç mimarlık eğitimi alan öğrencilerin aydınlatma tasarımı hakkında temel bilgileri öğrenerek, görsel algılama için en uygun koşulları yaratabilmelerini sağlamak. Aydınlatma tasarımları ile ilgili verimlilik, insan doğasına uygunluk, estetik değerler ve mimariye uyum bakımından doğru değerlendirmeleri yapabilme yeteneği kazandırmak.
Dr.Öğr.Üyesi Ahmet Cüneyd Diri
1 | Aydınlatma tekniğinin temel kuralları, aydınlatma ile ilgili kavram ve büyüklükler, bunların birbiri ile ilişkisi, ışık kaynakları ve armatürlerin özellikleri hakkında bilgi sahibi olurlar. |
2 | Yapay aydınlatma sistemlerinin tasarım sürecinde uygun lamba ve armatür seçimi yapabilirler ve aydınlatmanın kalitesini etkileyen parametreleri dikkate alan tasarımlar gerçekleştirebilirler. |
3 | Çeşitli mimari uygulama örnekleri üzerinde, eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme yapabilirler. |
4 | Temel iç aydınlatma hesabı yapabilirler, dialux aydınlatma hesap yazılımını kullanarak aydınlatma kalite kriterlerine uygun hesap ve tasarımlar gerçekleştirebilirler. |
Birinci Öğretim
-
Ders konularına ilişkin çeşitli fotoğrafla, konular desteklenecektir.
Bu ders kapsamında, ışığın tanımı, görmenin nasıl gerçekleştiği, yapay ışığın nasıl üretildiği ve ışığı ihtiyacımız olan yere yönlendirmek için optik özelliklerin nasıl kullanılabileceği anlatılacaktır. Gözün nesneleri nasıl gördüğüne bağlı olarak temel ışık birimleri açıklanarak, lambalar, aydınlatma armatürleri, aydınlatma teknikleri ve görsel performans koşulları açısından aydınlatma tesisatlarının kalitesi incelenecektir. İç aydınlatma hesabı yapabilmek için aydınlatma hesap yazılımlarının kullanımı anlatılacaktır.
Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|
1 | Aydınlatmanın Tarihsel Gelişimi; Doğal Işık, Yapay Işık (Meşale, Mum, Gaz lambası, Elektrikli Lambalar), Aydınlatma Tekniğinin Temel Kuralları (Görsel konfor ölçütleri, Aydınlatma tasarımlarında dikkate alınması gerekenler, Aydınlatmanın Amacı, İyi bir aydınlatmanın faydaları ) | ||
2 | Işığın Tanımı Ve Elektromanyetik Spektrum İçindeki Yeri, Işık Ve Renk İlişkisi, Yüzeylerin Işıkla İlgili Özellikleri | ||
3 | Görme, Gözün Spektral Hassasiyeti (Görsel adaptasyon, Kontrast duyarlılığı, Parıltı ve Kamaşma, Şekil duyarlılığı, Renk duyarlılığı, Stroboskopik etki ) Görsel Performans ve Konfor, Görmenin Fizyolojik ve Duygusal Yanı, Aydınlatma ve Göz Sağlığı İlişkisi | ||
4 | Fotometrik Büyüklükler (Işık akısı, Işık şiddeti, Aydınlık düzeyi, Parıltı, Fotometrik Bağıntılar ve Yasalar, Aydınlatma Büyüklüklerinin Ölçümü | ||
5 | Birincil ve ikincil ışık Kaynakları , Işık üretim biçimlerine göre lambaların sınıflandırılması, Armatürler | ||
6 | Aydınlatma Teknikleri, Aydınlatmanın Kalitesi (Işık spekturmu, renk sıcaklığı, renksel geriverim) | ||
7 | Aydınlatmanın Ekonomik Yönü, Aydınlatmada Enerji Verimliliği, Aydınlatma Kontrol Sistemleri | ||
8 | Ara Sınav | ||
9 | Aydınlatma Hesapları | ||
10 | Dilalux Programının Tanıtımı Ve Kullanımı | ||
11 | Dialux Programı Ile Aydınlatma Hesabı Uygulaması | ||
12 | Dialux Programı Ile Aydınlatma Hesabı Uygulaması | ||
13 | Dialux Programı Ile Aydınlatma Hesabı Uygulaması | ||
14 | Genel Tekrar | ||
15 | Final Sınavı |
Aydınlatma Ders Notları 2022-2023, Aydınlatma Tekniği (Prof.Dr. Muzaffer Özkaya, Birsen Yayınevi), Aydınlatma Tasarımı ve Proje Uygulamaları (Yrd. Doç. Dr. Adem Ünal, Birsen Yayınevi), The Science of Lighting A Guide About Nature and Behaviour of Light (Wout Van Bommel and Abdo Rouhana)
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 90 |
Ev Ödevi | 1 | 10 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Rapor | 1 | 20 |
Rapor Hazırlama | 1 | 80 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
-
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 13 | 3 | 39 |
Gözlem | 1 | 2 | 2 |
Rapor Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
Bireysel Çalışma | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Rapor | 1 | 20 | 20 |
Ev Ödevi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 143 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | |
ÖÇ 1 | 3 | 3 | 1 | 2 | 3 | 2 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
ÖÇ 2 | 3 | 3 | 2 | 4 | 2 | 3 | 1 | 1 | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
ÖÇ 3 | 5 | 4 | 1 | 3 | 4 | 2 | 1 | 1 | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
ÖÇ 4 | 1 | 4 | 1 | 4 | 1 | 3 | 4 | 5 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 |