Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
EMIM326 | Engelsiz Tasarım | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 6 | 6.00 | 3.00 |
Lisans
Türkçe
Öğrencilere, iç ve dış mekan tasarımdan, ürün tasarımına, her yaşta ve her yetkinlik düzeyinde kişi tarafından kullanılabilmesini sağlamayı amaçlayan sürdürülebilir tasarım ve düşünce yaklaşımı becerisi kazandırmak.
-
1 | Evrensel tasarım kavramını tanımlar. |
2 | Her yaşta ve her yetkinlik düzeyinde kişilerin kullanabileceği evrensel tasarım prensiplerini anlatır. |
3 | İç ve dış mekan tasarımlarını evrensel tasarım ilkelerine göre organize eder. |
4 | Evrensel tasarım bilincinde engelli/engelsiz birey kavramı ve çeşitlerini yurtiçi/yurtdışı örnekler sayesinde algılar. |
5 | İç ve dış mekan ve ürün tasarımlarını evrensel tasarım bilinci ile sürdürülebilir çerçevesinde tasarlar. |
Birinci Öğretim
-
-
Dersin içeriği, evrensel standartlara uygun her yaşta ve her yetkinlik düzeyinde kişilerin kullanabileceği sürdürülebilir mekan tasarım bilinci, evrensel olarak kabul edilen ölçü ve standartlar, engelli birey kavramı / çeşitleri ve yurtiçi/yurtdışından örnekler gibi konularını kapsamaktadır.
Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanımı, Evrensel tasarım kavramı ve evrensel tasarım prensipleri | ||
2 | Evrensel Tasarımın Kısa Tarihi. Evrensel tasarımda engelli tanımı ve evrensel olarak kabul edilen ölçü ve standartlar | ||
3 | Engelli birey kavramı / çeşitleri Evrensel Tasarımı Etkileyen Kullanıcı Farklılıkları. Evrensel Tasarım ve Kavrama Yeteneği İç ve dış mekanda yapılan evrensel tasarım uygulama örnekleri | ||
4 | Evrensel Tasarımı Etkileyen Kullanıcı Farklılıkları; Evrensel Tasarım ve Kavrama Yeteneği | ||
5 | Evrensel Tasarımı Etkileyen Kullanıcı Farklılıkları; Evrensel Tasarım ve Görme-Duyma-Konuşma Yeteneği | ||
6 | Evrensel Tasarımı Etkileyen Kullanıcı Farklılıkları; Evrensel Tasarım ve Hareket-Beden Yeteneği | ||
7 | Yurtiçi ve yurtdışı evrensel standartlar ve uygulama görselleri | ||
8 | ARA SINAV | ||
9 | Ders içi verilen proje çerçevesinde, konut mekanı yasam alanının evrensel tasarım prensiplerine uygun olarak tasarlanması. Bir konutta örnek vaka çalışması; Merdiven ve asansörler, pencereler, zemin kaplamaları | ||
10 | Ders içi verilen proje çerçevesinde, konut mekanı yasam alanının evrensel tasarım prensiplerine uygun olarak tasarlanması. Bir konutta örnek vaka çalışması; Elektrik Tesisatı.Isıtma Havalandırma Tesisatı. Alarm ve Güvenlik Tesisatı | ||
11 | Ders içi verilen proje çerçevesinde, konut mekanı yasam alanının evrensel tasarım prensiplerine uygun olarak tasarlanması. Bir konutta örnek vaka çalışması; Mutfaklar ve uygulanmış örnekler | ||
12 | Ders içi verilen proje çerçevesinde, konut mekanı yasam alanının evrensel tasarım prensiplerine uygun olarak tasarlanması. Bir konutta örnek vaka çalışması; Banyolar ve uygulanmış örnekler | ||
13 | Tasarım stüdyosu dersinde çalıştıkları projelerinde Evrensel Tasarım standartlarına göre neleri yapabileceklerinin irdelenmesi | ||
14 | Tasarım stüdyosu dersinde çalıştıkları projelerinde Evrensel Tasarım standartlarına göre neleri yapabileceklerinin irdelenmesi | ||
15 | FİNAL |
Dostoğlu, N., Şahin, E. & Taneli, Y. (2009). Evrensel tasarım: tanımlar, hedefler, ilkeler. Mimarlık Dergisi, 347. Engelliler için evrensel standartlar kılavuzu. İstanbul: DEB Akreditasyon Merkezi. Hacıhasanoğlu, I. (2003). Evrensel tasarım. Tasarım Kuram Dergisi, 2(3): 3-93-100. İncedayı, D., Kafesçioğlu, F. & diğ. (2009). Mimarlık herkes içindir: panel. İstanbul: TMMOB Mimarlar Odası Yayınları.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 80 |
Ev Ödevi | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 80 |
Gözlem | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
-
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 13 | 4 | 52 |
Takım/Grup Çalışması | 2 | 2 | 4 |
Gözlem | 7 | 2 | 14 |
Örnek Vaka İncelemesi | 7 | 2 | 14 |
Rapor Hazırlama | 2 | 2 | 4 |
Rapor Sunma | 2 | 1 | 2 |
Bireysel Çalışma | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Ev Ödevi | 7 | 2 | 14 |
Toplam İş Yükü (saat) | 152 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | |
ÖÇ 1 | 5 | 2 | 2 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | |||||||||
ÖÇ 2 | 4 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | ||||||||
ÖÇ 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | ||||||||
ÖÇ 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 5 | ||||||||
ÖÇ 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 |