GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
EMIM326 Engelsiz Tasarım Seçmeli Ders Grubu 3 6 6.00 3.00

Lisans


Türkçe


Öğrencilere, iç ve dış mekan tasarımdan, ürün tasarımına, her yaşta ve her yetkinlik düzeyinde kişi tarafından kullanılabilmesini sağlamayı amaçlayan sürdürülebilir tasarım ve düşünce yaklaşımı becerisi kazandırmak.


Öğr. Gör.Gül Merve Yılmazer


1 Evrensel tasarım kavramını tanımlar.
2 Her yaşta ve her yetkinlik düzeyinde kişilerin kullanabileceği evrensel tasarım prensiplerini anlatır.
3 İç ve dış mekan tasarımlarını evrensel tasarım ilkelerine göre organize eder.
4 Evrensel tasarım bilincinde engelli/engelsiz birey kavramı ve çeşitlerini yurtiçi/yurtdışı örnekler sayesinde algılar.
5 İç ve dış mekan ve ürün tasarımlarını evrensel tasarım bilinci ile sürdürülebilir çerçevesinde tasarlar.

Birinci Öğretim


-


-


Dersin içeriği, evrensel standartlara uygun her yaşta ve her yetkinlik düzeyinde kişilerin kullanabileceği sürdürülebilir mekan tasarım bilinci, evrensel olarak kabul edilen ölçü ve standartlar, engelli birey kavramı / çeşitleri ve yurtiçi/yurtdışından örnekler gibi konularını kapsamaktadır.


Hafta Teorik [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 Dersin tanımı, Evrensel tasarım kavramı ve evrensel tasarım prensipleri Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi
2 Evrensel Tasarımın Kısa Tarihi. Evrensel tasarımda engelli tanımı ve evrensel olarak kabul edilen ölçü ve standartlar Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı
3 Engelli birey kavramı / çeşitleri Evrensel Tasarımı Etkileyen Kullanıcı Farklılıkları. Evrensel Tasarım ve Kavrama Yeteneği İç ve dış mekanda yapılan evrensel tasarım uygulama örnekleri Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı
4 Evrensel Tasarımı Etkileyen Kullanıcı Farklılıkları; Evrensel Tasarım ve Kavrama Yeteneği Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı
5 Evrensel Tasarımı Etkileyen Kullanıcı Farklılıkları; Evrensel Tasarım ve Görme-Duyma-Konuşma Yeteneği Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı
6 Evrensel Tasarımı Etkileyen Kullanıcı Farklılıkları; Evrensel Tasarım ve Hareket-Beden Yeteneği Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı
7 Yurtiçi ve yurtdışı evrensel standartlar ve uygulama görselleri Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı
8 ARA SINAV
9 Ders içi verilen proje çerçevesinde, konut mekanı yasam alanının evrensel tasarım prensiplerine uygun olarak tasarlanması. Bir konutta örnek vaka çalışması; Merdiven ve asansörler, pencereler, zemin kaplamaları Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma, verilen proje üzerinde çalışma Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı
10 Ders içi verilen proje çerçevesinde, konut mekanı yasam alanının evrensel tasarım prensiplerine uygun olarak tasarlanması. Bir konutta örnek vaka çalışması; Elektrik Tesisatı.Isıtma Havalandırma Tesisatı. Alarm ve Güvenlik Tesisatı Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma, verilen proje üzerinde çalışma Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı
11 Ders içi verilen proje çerçevesinde, konut mekanı yasam alanının evrensel tasarım prensiplerine uygun olarak tasarlanması. Bir konutta örnek vaka çalışması; Mutfaklar ve uygulanmış örnekler Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma, verilen proje üzerinde çalışma Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı
12 Ders içi verilen proje çerçevesinde, konut mekanı yasam alanının evrensel tasarım prensiplerine uygun olarak tasarlanması. Bir konutta örnek vaka çalışması; Banyolar ve uygulanmış örnekler Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma, verilen proje üzerinde çalışma Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı
13 Tasarım stüdyosu dersinde çalıştıkları projelerinde Evrensel Tasarım standartlarına göre neleri yapabileceklerinin irdelenmesi Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma, verilen proje üzerinde çalışma Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı
14 Tasarım stüdyosu dersinde çalıştıkları projelerinde Evrensel Tasarım standartlarına göre neleri yapabileceklerinin irdelenmesi Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma, verilen proje üzerinde çalışma Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı
15 FİNAL

Dostoğlu, N., Şahin, E. & Taneli, Y. (2009). Evrensel tasarım: tanımlar, hedefler, ilkeler. Mimarlık Dergisi, 347. Engelliler için evrensel standartlar kılavuzu. İstanbul: DEB Akreditasyon Merkezi. Hacıhasanoğlu, I. (2003). Evrensel tasarım. Tasarım Kuram Dergisi, 2(3): 3-93-100. İncedayı, D., Kafesçioğlu, F. & diğ. (2009). Mimarlık herkes içindir: panel. İstanbul: TMMOB Mimarlar Odası Yayınları.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 80
Ev Ödevi 1 20
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 80
Gözlem 1 20
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

-


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 13 4 52
Takım/Grup Çalışması 2 2 4
Gözlem 7 2 14
Örnek Vaka İncelemesi 7 2 14
Rapor Hazırlama 2 2 4
Rapor Sunma 2 1 2
Bireysel Çalışma 13 2 26
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 10 10
Ev Ödevi 7 2 14
Toplam İş Yükü (saat) 152

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19
ÖÇ 1 5
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek