Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
EMIM326 | Engelsiz Tasarım | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 6 | 6.00 | 3.00 |
Lisans
Türkçe
Öğrencilere, iç ve dış mekan tasarımdan, ürün tasarımına, her yaşta ve her yetkinlik düzeyinde kişi tarafından kullanılabilmesini sağlamayı amaçlayan sürdürülebilir tasarım ve düşünce yaklaşımı becerisi kazandırmak.
Öğr. Gör.Gül Merve Yılmazer
1 | Evrensel tasarım kavramını tanımlar. |
2 | Her yaşta ve her yetkinlik düzeyinde kişilerin kullanabileceği evrensel tasarım prensiplerini anlatır. |
3 | İç ve dış mekan tasarımlarını evrensel tasarım ilkelerine göre organize eder. |
4 | Evrensel tasarım bilincinde engelli/engelsiz birey kavramı ve çeşitlerini yurtiçi/yurtdışı örnekler sayesinde algılar. |
5 | İç ve dış mekan ve ürün tasarımlarını evrensel tasarım bilinci ile sürdürülebilir çerçevesinde tasarlar. |
Birinci Öğretim
-
-
Dersin içeriği, evrensel standartlara uygun her yaşta ve her yetkinlik düzeyinde kişilerin kullanabileceği sürdürülebilir mekan tasarım bilinci, evrensel olarak kabul edilen ölçü ve standartlar, engelli birey kavramı / çeşitleri ve yurtiçi/yurtdışından örnekler gibi konularını kapsamaktadır.
Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanımı, Evrensel tasarım kavramı ve evrensel tasarım prensipleri | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma | Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi |
2 | Evrensel Tasarımın Kısa Tarihi. Evrensel tasarımda engelli tanımı ve evrensel olarak kabul edilen ölçü ve standartlar | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı |
3 | Engelli birey kavramı / çeşitleri Evrensel Tasarımı Etkileyen Kullanıcı Farklılıkları. Evrensel Tasarım ve Kavrama Yeteneği İç ve dış mekanda yapılan evrensel tasarım uygulama örnekleri | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı |
4 | Evrensel Tasarımı Etkileyen Kullanıcı Farklılıkları; Evrensel Tasarım ve Kavrama Yeteneği | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı |
5 | Evrensel Tasarımı Etkileyen Kullanıcı Farklılıkları; Evrensel Tasarım ve Görme-Duyma-Konuşma Yeteneği | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı |
6 | Evrensel Tasarımı Etkileyen Kullanıcı Farklılıkları; Evrensel Tasarım ve Hareket-Beden Yeteneği | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı |
7 | Yurtiçi ve yurtdışı evrensel standartlar ve uygulama görselleri | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı |
8 | ARA SINAV | ||
9 | Ders içi verilen proje çerçevesinde, konut mekanı yasam alanının evrensel tasarım prensiplerine uygun olarak tasarlanması. Bir konutta örnek vaka çalışması; Merdiven ve asansörler, pencereler, zemin kaplamaları | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma, verilen proje üzerinde çalışma | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı |
10 | Ders içi verilen proje çerçevesinde, konut mekanı yasam alanının evrensel tasarım prensiplerine uygun olarak tasarlanması. Bir konutta örnek vaka çalışması; Elektrik Tesisatı.Isıtma Havalandırma Tesisatı. Alarm ve Güvenlik Tesisatı | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma, verilen proje üzerinde çalışma | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı |
11 | Ders içi verilen proje çerçevesinde, konut mekanı yasam alanının evrensel tasarım prensiplerine uygun olarak tasarlanması. Bir konutta örnek vaka çalışması; Mutfaklar ve uygulanmış örnekler | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma, verilen proje üzerinde çalışma | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı |
12 | Ders içi verilen proje çerçevesinde, konut mekanı yasam alanının evrensel tasarım prensiplerine uygun olarak tasarlanması. Bir konutta örnek vaka çalışması; Banyolar ve uygulanmış örnekler | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma, verilen proje üzerinde çalışma | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı |
13 | Tasarım stüdyosu dersinde çalıştıkları projelerinde Evrensel Tasarım standartlarına göre neleri yapabileceklerinin irdelenmesi | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma, verilen proje üzerinde çalışma | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı |
14 | Tasarım stüdyosu dersinde çalıştıkları projelerinde Evrensel Tasarım standartlarına göre neleri yapabileceklerinin irdelenmesi | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma, verilen proje üzerinde çalışma | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı |
15 | FİNAL |
Dostoğlu, N., Şahin, E. & Taneli, Y. (2009). Evrensel tasarım: tanımlar, hedefler, ilkeler. Mimarlık Dergisi, 347. Engelliler için evrensel standartlar kılavuzu. İstanbul: DEB Akreditasyon Merkezi. Hacıhasanoğlu, I. (2003). Evrensel tasarım. Tasarım Kuram Dergisi, 2(3): 3-93-100. İncedayı, D., Kafesçioğlu, F. & diğ. (2009). Mimarlık herkes içindir: panel. İstanbul: TMMOB Mimarlar Odası Yayınları.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 80 |
Ev Ödevi | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 80 |
Gözlem | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
-
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 13 | 4 | 52 |
Takım/Grup Çalışması | 2 | 2 | 4 |
Gözlem | 7 | 2 | 14 |
Örnek Vaka İncelemesi | 7 | 2 | 14 |
Rapor Hazırlama | 2 | 2 | 4 |
Rapor Sunma | 2 | 1 | 2 |
Bireysel Çalışma | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Ev Ödevi | 7 | 2 | 14 |
Toplam İş Yükü (saat) | 152 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | |
ÖÇ 1 | 5 | ||||||||||||||||||
ÖÇ 2 | |||||||||||||||||||
ÖÇ 3 | |||||||||||||||||||
ÖÇ 4 | |||||||||||||||||||
ÖÇ 5 |