GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
EEND324 Ergonomi Seçmeli Ders Grubu 3 6 6.00 3.00

Lisans


Türkçe


Ergonomik verilerin insan yaşamına giren tüm tasarım alanlarında, kullanıcı kitlenin çoğunluğu üzerinde etkisini gösterebilecek bir bakış açısı kazandırmak hedeflenmiştir.


Öğr. Gör. Şuayip Yeltan


1 İnsan-mekan-donanım ilişkilerini ileri düzeyde tanımlayabilme ve tasarımda kullanma becerisini kazanır.
2 Farklı işlevlere sahip mekanları performans ve konfor koşulları bağlamında irdeleyebilme ve tasarımda kullanabilme becerisini kazanır.
3 Mimari tasarımı etkileyen ergonomik faktörleri irdeleyebilme ve tasarımda kullanma becerisini kazanır.

Birinci Öğretim


-


-


- İnsanın fiziksel, sosyal ve psikolojik boyutları; İç ve çevre tasarımının insan boyutlarıyla uyumlu olabilmesi için ergonomik ve antropometrik bilgi, işlev, insan boyutu ve estetik arasındaki ilişkiyi anlamak. - Mühendislik, tıp, psikoloji, anatomi gibi çeşitli disiplinlerle bağlantılı olan ergonomi kavramı, bunlar arasındaki bağlantı açıklanarak daha önce yapılmış örnek ve uygulamalarla anlatılacaktır.


Hafta Teorik [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 Dersin içeriği ile ilgili ön konuşmalar. Dersin konusu üzerine açılımlar. Ppt. sunum ile konu anlatımı Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi
2 Ergonominin tanımı, amacı ve önemi Ppt. sunum ile konu anlatımı Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi
3 Ergonomi ve insan; dinamik ve statik antropometrik veriler Ppt. sunum ile konu anlatımı Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi
4 Ergonominin günlük yaşamdaki önemi Ppt. sunum ile konu anlatımı Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi
5 Ergonominin tasarımdaki önemi Ppt. sunum ile konu anlatımı Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi
6 İnsan - makine ilişkisi Ppt. sunum ile konu anlatımı Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi
7 Ergonomi kavramının farklı disiplinlerle ilişkisi Ppt. sunum ile konu anlatımı Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi
8 ARA SINAV
9 Ergonomi kavramının farklı disiplinlerle ilişkisi Ppt. sunum ile konu anlatımı Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi
10 Ergonomi kavramının farklı disiplinlerle ilişkisi Ppt. sunum ile konu anlatımı Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi
11 Ergonomi kavramının farklı disiplinlerle ilişkisi Ppt. sunum ile konu anlatımı Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi
12 Ergonomi kavramının farklı disiplinlerle ilişkisi Ppt. sunum ile konu anlatımı Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi
13 Ödev Sunumları Ppt. sunum ve sınıf içi uygulama Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi
14 Ergonomi konusunun tartışılması; Dersin genel değerlendirmesi Ppt. sunum ve sınıf içi uygulama Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi
15 FİNAL

- Bayazıt, N., İnsan Ölçülerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Çalışma, İTÜ Dergisi, Cilt: 29, sayı:2, 1971. - Bridger, R.S. (1995) Introduction to Ergonomics. New York: McGraw-Hill. - Broadbent, G., Design in Architecture, John Wiley and Sons, London, 1973 - Chapanis, A., Research Techniques in Human Engineering, John Hopkins Press, Baltimore, 1959. - Ching, F.D.A., Architecture: Form, Space - Ching, F.D.K., İç Mekan Tasarımı, YEM, 2007. - Harrigan, John. (1987) Human factors research:methods and applications for architects and interior designers. Amsterdam; Oxford: Elsevier. - Kroemer, Karl., Henrike Kroemer., Katrin Kroemer-Elbert. (2001) Ergonomics-How to Design For Ease and Efficiency. New Jersey: Prentice Hall Inc. - Le Corbusier. (1957) The Modulor-A Harmonious Measure to the Human Scale Universally Applicable to Architecture and Mechanics by Le Corbusier. London and Hertford:Faber and Faber Limited Published. - Panero, Julius. Martin Zelnik. (1979) Human Dimension and Interior Space A Source Book of Design Reference Standards, CA-USA:Watson-Guptill.*



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

-


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 13 3 39
Uygulama/Pratik 4 5 20
Tartışma 13 1 13
Beyin Fırtınası 13 1 13
Proje Hazırlama 2 20 40
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 10 10
Toplam İş Yükü (saat) 151

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19
ÖÇ 1 4 4 4 4 3 5 5 4 4 5
ÖÇ 2 3 4 4 4 3 5 5 3 4 5
ÖÇ 3 3 4 4 4 3 5 5 4 3 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek