| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
|---|---|---|---|---|---|---|
| EYMD319 | Yeni Medya ve Eleştirel Düşünce | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 5 | 5.00 | 3.00 |
Lisans
Türkçe
Öğrencilerin yeni medyanın doğasını ve etkileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme becerilerini geliştirmek.
Doç. Dr. Gülsün BOZKURT
| 1 | Medya çalışmalarına ilişkin temel felsefi ve eleştirel kuram kavramlarını anlayabilr ve açıklayabilir. |
| 2 | Öğrenciler, yeni medya araçlarını eleştirel bir bakış açısıyla analiz ederek, içeriklerin doğruluğunu sorgulayacak, medya metinlerini çözümleyecek ve bilgiyi eleştirel bir şekilde değerlendirecekler. |
| 3 | Yeni medyanın toplum üzerindeki etkilerini anlayacaklar ve sosyal medya aktivizmi, dijital vatandaşlık gibi konuları ele alarak, medyanın toplumsal ve kültürel etkileşimlerini inceleyecekler. |
| 4 | Öğrenciler, medya metinlerini eleştirel bir bakış açısıyla analiz ederek, reklam stratejilerini, cinsiyet temsillerini, medya etiği gibi konuları değerlendirecekler. Bu çıktı, öğrencilerin medya metinlerini derinlemesine inceleme ve medya fenomenlerini eleştirel bir perspektifle değerlendirme yeteneklerini geliştirecek. |
| 5 | Medya, hakikat ve temsil konularında bağımsız ve yansıtıcı düşünme becerisi geliştirebilecek. |
Birinci Öğretim
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır; ancak öğrencilerin “İletişim Kuramları”, “Medya Okuryazarlığı” veya “Felsefeye Giriş” derslerinden en az birini almış olmaları önerilir.
Derse kalem ve not defteri ile katılım önemlidir.
Dijital çağın medya araçlarını ve bilgi kaynaklarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme, çevrimiçi içeriklerin doğruluğunu analiz etme ve medyanın toplum üzerindeki etkilerini anlamaya yönelik temel konuları inceleme.
| Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
|---|---|---|---|
| 1 | Tanışma ve Dersin Planlanması | Anlatım | Yok |
| 2 | Eleştirel Düşünme Nedir ve Neden Önemlidir? | Tartışma, Soru-Cevap | Yok |
| 3 | Platon – Mağara Alegorisi Gerçeklik, yanılsama, temsil Medya yansıması: çevrimiçi imgelerde “gölge” analizi | Okuma Anlatım, Tartışma | Yok |
| 4 | Descartes – Yöntemsel Şüphe Bilgi, kuşku, özne Doğrulama egzersizi: çevrimiçi bilgi kaynağını araştırma | Anlatım | Yok |
| 5 | Kant – Aydınlanma Nedir? Özerklik, akıl, bireysel düşünme Kısa yazı: “Dijital kültürde kendi aklını kullanmak ne demek?” | Anlatım, Tartışma | Yok |
| 6 | Marx – İdeoloji ve Medya İktidar, üretim, ekonomi Reklam analizi: medya ve tüketim kültürü | Anlatım, Tartışma Soru-Cevap | Yok |
| 7 | Transmedya | Anlatım | Yok |
| 8 | Ara Sınav | ||
| 9 | Adorno & Horkheimer – Kültür Endüstrisi Manipülasyon, kitle kültürü | Anlatım | Yok |
| 10 | Habermas – Kamusal Alan Söylem, demokrasi Grup tartışması: “Twitter bir kamusal alan olabilir mi?” | Tartışma | Yok |
| 11 | Foucault – İktidar ve Gözetim Disiplin, veri, öznellik Dijital iz analizi: “Ben nerelerde izleniyorum?” | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap | Yok |
| 12 | Donna Haraway – Siborg Manifestosu Kimlik, toplumsal cinsiyet, teknoloji Yansıtıcı yazı: “Ben kimim çevrimiçi ortamda?” | Tatışma | Yok |
| 13 | Byung-Chul Han – Şeffaflık ve Yorgunluk Görünürlük, performans T artışma: “Yeni medya bizi özgürleştiriyor mu, yoruyor mu?” | Öğrenci Sunumları Tartışma | Sanal kampüs üzerinden yönlendirme yapılacaktır. |
Fuchs, C. (2016). Sosyal Medya: Eleştirel Bir Giriş. Notabene Bilişim Yayınları, Ankara. Jenkins, H. (2016). Cesur Yeni Medya. İletişim Yayınları, İstanbul. Zorunlu Okumalar: Platon, Devlet (VII. Kitap: Mağara Alegorisi) Descartes, İlk Felsefe Üzerine Meditasyonlar Kant, Aydınlanma Nedir? Marx, Alman İdeolojisi (seçme bölümler) Adorno & Horkheimer, Aydınlanmanın Diyalektiği Foucault, Hapishanenin Doğuşu (seçme bölümler) Baudrillard, Simülakrlar ve Simülasyon Donna Haraway, Bir Siborg Manifestosu Byung-Chul Han, Şeffaflık Toplumu
Tartışma, vaka analizi, kısa yazı, grup sunumu, medya çözümlemesi vb.
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
Yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Bütünleme Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Derse Katılım | 15 | 3 | 45 |
| Beyin Fırtınası | 13 | 3 | 39 |
| Bireysel Çalışma | 1 | 3 | 3 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 3 | 3 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 3 | 3 |
| Okuma | 13 | 3 | 39 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 135 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | |
| ÖÇ 1 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | ||||||||||||
| ÖÇ 2 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | ||||||||||||
| ÖÇ 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||||||||||
| ÖÇ 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||||||||||
| ÖÇ 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 |