GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
EYMD319 Yeni Medya ve Eleştirel Düşünce Seçmeli Ders Grubu 3 5 5.00 3.00

Lisans


Türkçe


Öğrencilerin yeni medyanın doğasını ve etkileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme becerilerini geliştirmek.


Doç. Dr. Gülsün BOZKURT


1 Medya çalışmalarına ilişkin temel felsefi ve eleştirel kuram kavramlarını anlayabilr ve açıklayabilir.
2 Öğrenciler, yeni medya araçlarını eleştirel bir bakış açısıyla analiz ederek, içeriklerin doğruluğunu sorgulayacak, medya metinlerini çözümleyecek ve bilgiyi eleştirel bir şekilde değerlendirecekler.
3 Yeni medyanın toplum üzerindeki etkilerini anlayacaklar ve sosyal medya aktivizmi, dijital vatandaşlık gibi konuları ele alarak, medyanın toplumsal ve kültürel etkileşimlerini inceleyecekler.
4 Öğrenciler, medya metinlerini eleştirel bir bakış açısıyla analiz ederek, reklam stratejilerini, cinsiyet temsillerini, medya etiği gibi konuları değerlendirecekler. Bu çıktı, öğrencilerin medya metinlerini derinlemesine inceleme ve medya fenomenlerini eleştirel bir perspektifle değerlendirme yeteneklerini geliştirecek.
5 Medya, hakikat ve temsil konularında bağımsız ve yansıtıcı düşünme becerisi geliştirebilecek.

Birinci Öğretim


Dersin ön koşulu bulunmamaktadır; ancak öğrencilerin “İletişim Kuramları”, “Medya Okuryazarlığı” veya “Felsefeye Giriş” derslerinden en az birini almış olmaları önerilir.


Derse kalem ve not defteri ile katılım önemlidir.


Dijital çağın medya araçlarını ve bilgi kaynaklarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme, çevrimiçi içeriklerin doğruluğunu analiz etme ve medyanın toplum üzerindeki etkilerini anlamaya yönelik temel konuları inceleme.


Hafta Teorik [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 Tanışma ve Dersin Planlanması Anlatım Yok
2 Eleştirel Düşünme Nedir ve Neden Önemlidir? Tartışma, Soru-Cevap Yok
3 Platon – Mağara Alegorisi Gerçeklik, yanılsama, temsil Medya yansıması: çevrimiçi imgelerde “gölge” analizi Okuma Anlatım, Tartışma Yok
4 Descartes – Yöntemsel Şüphe Bilgi, kuşku, özne Doğrulama egzersizi: çevrimiçi bilgi kaynağını araştırma Anlatım Yok
5 Kant – Aydınlanma Nedir? Özerklik, akıl, bireysel düşünme Kısa yazı: “Dijital kültürde kendi aklını kullanmak ne demek?” Anlatım, Tartışma Yok
6 Marx – İdeoloji ve Medya İktidar, üretim, ekonomi Reklam analizi: medya ve tüketim kültürü Anlatım, Tartışma Soru-Cevap Yok
7 Transmedya Anlatım Yok
8 Ara Sınav
9 Adorno & Horkheimer – Kültür Endüstrisi Manipülasyon, kitle kültürü Anlatım Yok
10 Habermas – Kamusal Alan Söylem, demokrasi Grup tartışması: “Twitter bir kamusal alan olabilir mi?” Tartışma Yok
11 Foucault – İktidar ve Gözetim Disiplin, veri, öznellik Dijital iz analizi: “Ben nerelerde izleniyorum?” Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap Yok
12 Donna Haraway – Siborg Manifestosu Kimlik, toplumsal cinsiyet, teknoloji Yansıtıcı yazı: “Ben kimim çevrimiçi ortamda?” Tatışma Yok
13 Byung-Chul Han – Şeffaflık ve Yorgunluk Görünürlük, performans T artışma: “Yeni medya bizi özgürleştiriyor mu, yoruyor mu?” Öğrenci Sunumları Tartışma Sanal kampüs üzerinden yönlendirme yapılacaktır.

Fuchs, C. (2016). Sosyal Medya: Eleştirel Bir Giriş. Notabene Bilişim Yayınları, Ankara. Jenkins, H. (2016). Cesur Yeni Medya. İletişim Yayınları, İstanbul. Zorunlu Okumalar: Platon, Devlet (VII. Kitap: Mağara Alegorisi) Descartes, İlk Felsefe Üzerine Meditasyonlar Kant, Aydınlanma Nedir? Marx, Alman İdeolojisi (seçme bölümler) Adorno & Horkheimer, Aydınlanmanın Diyalektiği Foucault, Hapishanenin Doğuşu (seçme bölümler) Baudrillard, Simülakrlar ve Simülasyon Donna Haraway, Bir Siborg Manifestosu Byung-Chul Han, Şeffaflık Toplumu


Tartışma, vaka analizi, kısa yazı, grup sunumu, medya çözümlemesi vb.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Bütünleme Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 15 3 45
Beyin Fırtınası 13 3 39
Bireysel Çalışma 1 3 3
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 3 3
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 3 3
Okuma 13 3 39
Toplam İş Yükü (saat) 135

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17
ÖÇ 1 5 4 4 5 4
ÖÇ 2 4 5 4 4 4
ÖÇ 3 4 4 4 4 4
ÖÇ 4 4 4 4 4 4
ÖÇ 5 4 5 4 4 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek