Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
EYMD317 | Yeni Medya ve Dezenformasyon | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 5 | 5.00 | 3.00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı, öğrencilere yeni medya ekosistemi ve değişen habercilik pratikleri ile ilgili bilgi vermek ve bu ortamda giderek etkisini artıran sahte haber ve dezenformasyon sorunlarına dair neden ve sonuçlar sunarak öğrencilerin dünyada ve Türkiye’deki doğruluk kontrolü faaliyetlerine yönelik temel uygulamalar hakkında fikir sahibi olmalarını sağlamaktır.
Dr. Öğr. Üyesi Alper ÖNEN
1 | İnternet gazeteciliğine dair temel kavram ve kuramlara hakim olmak |
2 | Yeni media ekosisteminde etkisini artıran bilgi düzensizliklerine karşı bilinç/ farkındalık geliştirmek |
3 | Bilgi düzensizlikleriyle mücadele kapsamında doğruluk kontrolü faaliyetleri hakkında bilgi edinmek |
4 | Dijital gazetecilik faaliyetleri kapsamında gazetecilik etik ilkeleri hakkında bilgi sahibi olma |
5 | Dezenformasyonla mücadelede üretken yapay zekanın olumlu ve olumsuz etkileri ile ilgili bilgi sahibi olmak |
Birinci Öğretim
Yok
-
Bu ders, yeni medya ekosisteminde dönüşen habercilik uygulamalarıyla beraber gazetecilikte doğrulama ihtiyacına neden olan haber üretim süreçlerine ve teyitçilik kapsamında doğruluk kontrolü oluşumlarının dezenformasyonla mücadelede sundukları temel olanak ve sınırlılıklara odaklanmaktadır.
Hafta | Teorik | Uygulama | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|---|
1 | Bilgi Düzensizliğine Dair Temel Kavramlar | |||
2 | Haber ve Haberciliğe Dair Temel Kavramlar ve Tarihsel Gelişimi | |||
3 | Enformasyon Toplumu, İnternetin Doğuşu ve Tarihsel Gelişimi | |||
4 | Yeni Medyada Dönüşen Haber ve Habercilik | |||
5 | Yeni Medya Haberciliğinde Etik Sorunlar | |||
6 | Yeni Medya Haberciliğinde İnfodemi ve Bilgi Düzensizlikleri | |||
7 | Bilgi Düzensizliklerinin Gazetecilik Faaliyetlerindeki Yansımaları- Örnek Vakalar Üzerine Değerlendirmeler | |||
8 | Vize | |||
9 | Yeni Medya Haberciliğinde Doğrulama ve Teyit | |||
10 | Doğruluk Kontrolü Oluşumlarının Temel Çalışma Pratikleri | |||
11 | Dünyada ve Türkiye’de Doğruluk Kontrolü Oluşumları | |||
12 | Doğruluk Kontrolü Faaliyetleri Üzerine Tartışmalar | |||
13 | Post News Journalism ve Gazeteciliğin Geleceği | |||
14 | Dezenformasyonla Mücadelede Yapay Zeka Uygulamları Olanak ve Sınırlılıklar | |||
15 | Final |
Erdoğan, E., Semerci, U. P., Kafalı, E. B., Çaytaş, Ş. (2022). İnfodemi ve Bilgi Düzensizlikleri- Kavramlar, Nedenler ve Çözümler. Bilgi Üniversitesi Yayınları. Aşkın, C.A. (2015). Dezenformasyon. İstanbul: Epos Yayınları Silverman, C. (2015). Doğrulama El Kitabı. EJC - European Journalism Centre Ireton, C., Posetti J. (2022). Gazetecilik, ‘Sahte Haber’ ve Dezenformasyon: Gazetecilik Eğitimi ve Alıştırmaları için El Kitabı. (Çev. Elif Kahraman ve Verda Uyar). UNESCO. Önen, A. (2023). Yeni Medya Ekosisteminde Dönüşen Habercilik ve Teyitçilik. İstanbul: Urzeni Yayınevi.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 15 | 3 | 45 |
Tartışma | 12 | 3 | 36 |
Örnek Vaka İncelemesi | 1 | 3 | 3 |
Proje Hazırlama | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 |
Okuma | 13 | 3 | 39 |
Toplam İş Yükü (saat) | 131 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | |
ÖÇ 1 | 4 | 5 | 3 | 2 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 1 | 4 | 2 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 |
ÖÇ 2 | 4 | 5 | 3 | 2 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 2 | 4 | 2 | 4 | 2 | 3 | 3 | 2 |
ÖÇ 3 | 4 | 5 | 3 | 2 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 1 | 5 | 2 | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 |
ÖÇ 4 | 4 | 5 | 4 | 2 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 1 | 5 | 1 | 5 | 2 | 3 | 3 | 3 |
ÖÇ 5 | 4 | 5 | 4 | 2 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 1 | 5 | 2 | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 |