GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
EYMD327 Yeni Medya Kuramları Seçmeli Ders Grubu 3 5 5.00 3.00

Lisans



Dersin temel amacı yeni medyanın tanımı, kuramları ve uygulama alanlarını kavramaktır. Bu amaç doğrultusunda yeni medya ile ilgili kuramsal bilginin öğrencilere kazandırılması amaçlanmaktadır.


Dr. Öğr. Üyesi Hakan TAN


1 Yeni medyanın temel süreçlerini tanımlar.
2 Yeni medyanın gelişimi ve işleyişini inceler, araştırır ve sorgular.
3 Yeni medya hakkındaki kuramsal bilgiyi detaylı bir şekilde analiz eder, karşılaştırır ve sınıflar.
4 4 Yeni medya hakkındaki kuramsal bilgiyi dijital iletişim bağlamında açıklar ve diğer ilgili disiplinlerle ilişkilendirir ve karşılaştırır.
5 Yeni medya ile geleneksel medya arasındaki farkları kavrar ve yeni medyanın kullanıcılar üzerindeki etkisini araştırır ve inceler

Birinci Öğretim


Yok


Öğrenciler yeni medyanın kavram, kuram ve uygulamaları hakkında hem egemen hem de eleştirel bilgiye sahip olarak yeni ve sosyal medyadaki kişisel, kurumsal, siyasal, simgesel, kültürel ve ekonomik uygulamalar hakkında farkındalık geliştirir.


Dersin içeriğini yeni medyanın kavram, kuram ve uygulamaları, ilkeleri, unsurları, gelişim süreci ile yeni medya üzerine egemen ve eleştirel kuramlar oluşturmaktadır. Bununla birlikte ders içeriğinde dijital ve teknolojik araçların gelişim süreci ve bu sürecin yeni medyanın gelişimdeki rolü de incelenecektir.


Hafta Teorik [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 Bilim, Bilimsel Bilgi ve Toplumsal Bilimlerinin Tarihsel Gelişimine Giriş
2 Yeni Medya Kavramı, Kuramı ve İlkeleri
3 Yeni Medyanın Boyutları
4 Medyanın Gelenekselden Yeni Medya Kuramına Gelişim Ve Dönüşüm Süreci-1: Daniel Bell, AlvinToffler, Manuel Castells ve Ağ Toplumu Kuramı
5 Medyanın Gelenekselden Yeni Medya Kuramına Gelişim Ve Dönüşüm Süreci-2: Harold Innıs ve Marshal McLuhan Çerçevesinde Teknolojik Yaklaşım ve Teknolojik Determinizm, Lev Manovich Tarihsel Bakış
6 Eleştirel Kuramın Tarihsel Çerçevesi ve Okulları: Frankfurt Okulu, Hegomanya Kavramı ile Devletin İdeolojik Aygıtları Kavramı, Tek Boyutlu İnsan Yaklaşımı, İletişimin Eleştirel Ekonomi Politiği
7 Yeni Medyanın Yakınsaması ve Katılımcı Kültüre Bir Bakış: Henry Jenkins
8 Ara Sınav
9 Yeni ve Sosyal Medya ile Dijital Kapitalizme Çağdaş Eleştirel Bir Bakış: Christian Fuchs
10 İkna, Post-Truth, Dezenformasyon, Mezenformasyon ve Yeni Medya
11 Transhümanizm ve Siborg Kavram ve Olguları
12 ADijital Medya Kapitalizmi ve Parsellenmiş Uzamlara Eleştirel Bir Bakış
13 Araştırma Ödevleri (Uygulama Örnekleri)
14 Araştırma Ödevleri (Uygulama Örnekleri)
15 Final sınavı

1-Adorno T. W. (2010). Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünmek, çev: Mutlu, E. drl: Mutlu, E. Kitle İletişim Kuramları, Ankara: Ütopya Kitabevi, s: 240-249; 2-Adorno T. W. (2014). Kültür Endüstrisi-Kültür Yönetimi, çev: Ülner, N. Tüzel, M. & Gen E. İstanbul: İletişim Yayınları; 3-Adorno T. W. ve Horkheimer, M. (2010). Aydınlanmanın Diyalektiği, çev: Ülner, N. &Karadoğan, E. İstanbul: Kabalcı Yayınevi; 4- Althusser, L. (2008). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, çev: Tümertekin, A. İstanbul: İthaki Penguen Kitap; 5-Castells, M. (2013a). Ağ Toplumun Yükselişi, Cilt 1, çev: Kılıç, E. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları; 6- Castells, M. (2013b). Kimliğin Yükselişi, Cilt 2, çev: Kılıç, E. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları; 7-Castells, M. (2013c). Binyılın Sonu, Cilt 3, çev: Kılıç, E. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları; 8-Fuchs, C. (2016). Sosyal Medya: Eleştirel Bir Giriş, çev: Saraçoğlu, D. & Kalaycı, İ. Ankara: NotaBene Yayınları; 9- Innıs, A. I. (2006). İmparatorluk ve İletişim Araçları, çev: Törenli, N. Ankara: Ütopya Yayınevi; 10-Manovich, L. (2001). The Language of New Media, USA: The MIT Press; 11- McLuhan, M. (1962). The Gutenberg Galaxy: TheMaking of Typographic Man, University of Toronto Press, Printed in Canada. 12-McLuhan, M. (2014). Gutenberg Galaksisisi, çev: Güven, G. Ç. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık); 13- McLuhan, M. (2005). Understanding Media, RoutledgeClassics, London; 14-McLuhan, M ve Fiore, Q. (2012). TheMedium is theMassage (Medya Mesajı Medya Masajıdır) çev: Haydaroğlu, İ. İstanbul: Mediacat Kitapları; 15- McLuhan, M ve Powers, B. R. (1992). The Global Village, Oxford UniversityPress, United States of America; 16- Toffler, A. (1996). Üçüncü Dalga, Altın Kitaplar Yayınevi; 17-Yengin, D. (2014). Yeni Medya ve Dokunmatik Toplum, İstanbul: Derin Yayınları.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 3 42
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 14 2 28
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 13 2 26
Okuma 13 2 26
Toplam İş Yükü (saat) 124

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17
ÖÇ 1 4 4 4 4 4 4 3 4 2 2 4
ÖÇ 2 4 4 3 4 4 4 3 4 2 2 3
ÖÇ 3 4 4 4 4 4 4 4 4 2 2 4
ÖÇ 4 4 4 4 4 4 4 4 4 2 2 4
ÖÇ 5 4 4 4 4 4 4 4 4 2 2 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek