GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
EARC328 Inclusive Design Seçmeli Ders Grubu 3 6 6.00 3.00

Lisans


İngilizce


Bu dersin temel amacı, öğrencilere kapsayıcı ve evrensel tasarımın kavramını ve temel ilkelerini öğretmektir. Farklı ihtiyaçlara sahip kullanıcıların yaşadığı zorlukların farkında olunması ve tasarımların herkese uygun hale getirilmesi amaçlanmaktadır.


Öğr. Gör. SEZA HANDE KURNAZ


1 Kapsayıcı /herkes için tasarım bilincine sahip olma
2 Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik/ulaşılabilirlik gibi kapsayıcı tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme
3 Engelsiz/bariyersiz mekan tasarımları yapabilme becerisi kazanma
4 Kapsayıcı Tasarım ilkelerinin tanımlarını anlamak.

Birinci Öğretim


Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.


Yok.


Kapsayıcı/herkes için tasarım ve kuşaklar arası tasarım yaklaşımı kavramlarının irdelenmesi, tasarımda dikkate alınacak temel ölçütler, yönetmelikler, herkes için erişebilir ve ulaşılabilir engelsiz/bariyersiz tasarım mekanlarından örneklerin sunulması, her yaş ve cinsiyete ait bireyin yaşam kalitesini arttıracak, bağımsız, katılımcı, konfor, güvenli, entegrasyon/bütünleşme, kültürel uygunluk sağlayan sürdürülebilir ve kapsayıcı tasarıma yönelik teorik bilgilerle birlikte alan ve tasarım çalışmalarıdır.


Hafta Teorik [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 Derse giriş. Engel, erişilebilirlik, evrensel tasarım, kapsayıcı tasarım kavramları
2 Kapsayıcı tasarım ve evrensel tasarım ilkeleri
3 Kapsayıcı tasarım ve evrensel tasarım ilkeleri
4 "Kullanıcı" kavramı
5 Ergonometri ve standart ölçüler: Dış mekanlar – Sirkülasyon: patika, bordür rampaları, yaya geçidi
6 İç mekanlarda kapsayıcı tasarım
7 Yapılı Çevre ve Dış Mekanlar – Ulaşım: Toplu taşıma, özel araçlar, otobüs durakları, otopark
8 Vize
9 Yapılı çevre ve kamusal yapılar
10 Kapsayıcı tasarımın kültürel bileşenleri
11 Öğrenci sunumları
12 Öğrenci sunumları
13 Öğrenci sunumları
14 Öğrenci sunumları
15 Final Sınavı/Teslimi

• Vanderheiden, G. C. and Jordan, J. B. (2012). Design for people with functional limitations. In G. Salvendy (Ed.), Handbook of Human Factors and Ergonomics. Hoboken, NJ: Wiley and Sons, pp. 1409-1441. • Story, M. (1998). Universal Design File: Designing for People of All Ages and Abilities. New York, NY: NC State University.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 60
Derse Katılım 1 10
Okuma 6 10
Ev Ödevi 3 20
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 60
Proje Sunma 3 40
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok.


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 5 5
Final Sınavı 1 5 5
Alan Gezisi 1 3 3
Proje Hazırlama 1 30 30
Proje Sunma 3 9 27
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 15 15
Okuma 5 10 50
Toplam İş Yükü (saat) 145

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20
ÖÇ 1 5 5 5 4 4 4 4 5 5 4 5 5 4
ÖÇ 2 4 4 5 4 5 4 5 5 4 4 5 4 5 5 4 5 4 4
ÖÇ 3 5 4 4 5 5 5 5 5 5 4 5 5 4 5
ÖÇ 4 4 5 5 4 5 5 4 4 5 4 5 4 5 4 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek