Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
EREH425 | Kültür ve Sanat | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 7 | 5.00 | 3.00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin amaçları arasında; turist rehberliği öğrencilerine Doğu Roma ya da diğer bilinen adıyla Bizans İmparatorluğu başkenti İstanbul’a ve Kapadokya gibi imparatorluğun diğer önemli bölgelerine ziyarete gelen çoğunlukla Hristiyan inancına sahip konuklarımıza, Doğu Roma dönemine ait çok sayıdaki insanlık kültür miraslarını bir ev sahibi olarak gereğince bilmek ve tanıtmak ve bu sayede Anadolu kültür turizmine katkıda bulunmak ve Anadolu turları sırasında ve sonrasındaki mesleki yaşamlarında örnek bir bilgi temeli oluşturabilmek yer almaktadır.
Dr. Süheyla Golcheshmeh
1 | Doğu Roma İmparatorluğu’nun (Bizans’ın) tarihsel gelişiminin, Türkiye arkeolojisi ve sanat tarihiyle ne denli iç içe olduğunun farkına varma |
2 | Bizans Dönemine ait mimari, mozaik, duvar resimleri ve diğer buluntu türlerini tanıma, tanımlama ve bu eserlere ilişkin yorumları örnekleyebilme |
3 | Doğu Roma sanatıyla ilgili Ayasofya ve Kariye gibi önemli eserleri ve buralardaki sanat eserlerini etkili bir biçimde ve makul yorumlarla aktarabilme |
4 | Geçmişteki ve günümüzdeki Anadolu uygarlıkları, kültürü ve coğrafyasının değerini ve niteliklerini hakkıyla bilme ve değerini bilecek farklı kültürlere tanıtabilme |
Birinci Öğretim
Yok.
Yok.
Bu dersin içeriğinde öncelikli olarak Doğu Roma İmparatorluğu’nun tarihsel gelişimi, başkent İstanbul’daki Bizans dönemine ait kent surları ve kapılar gibi askeri yapılar, hipodrom, su kemerleri, sarnıçlar, saraylar ve forumlar gibi sivil mimarlık örnekleri, anıtlar ve bazı erken tarihli ve mimari plan açısından önemli kilise, manastır gibi dinsel yapılar incelenecektir. İstanbul’daki mimari yapılar arasında en iyi korunmuş ve en çok ziyaret edilen görkemli eserler Ayasofya ve Kariye, gerek mimari plan özellikleri ve gerekse neredeyse tüm Hristiyan ikonografyasını özetleyen mozaik ve duvar resimleriyle ayrıntılı bir biçimde anlatılacaktır. İmparatorluk başkentinin yanı sıra, Hristiyanlığın erken dönemlerinde ve yayılışındaki en önemli coğrafyalardan biri olan Kapadokya’daki ve diğer bazı imparatorluk merkezlerindeki Bizans dönemine ait bazı önemli dinsel yapıtlar da bu ders kapsamında ele alınacaktır.
Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|
1 | Bizans İmparatorluğunun Kısa Tarihçesi, Terminoloji ve Bizans Sanatı’na Giriş | ||
2 | Konstantinopolis ve Kentin Genel Yapısı: Surlar, Saraylar, Bizans Su Yapıları (Sarnıçlar ve Su Kemerleri) | ||
3 | Konstantin Forumu, Theodosius Forumu ve Hipodrom | ||
4 | Bazilika, manastır, kilise ve şapel nedir? Türleri nelerdir? & Örnekler: Havariyyun Kilisesi (Kutsal Havariler Kilisesi), Aya İrini, İznik Ayasofya, Küçük Ayasofya | ||
5 | İstanbul Ayasofya | ||
6 | Ioannes Prodromos Kilisesi (Studios Manastırı), Myralaion Manastır Kilisesi, Pantokrator Manastır Kilisesi, Theotokos Kyriotissa Kilisesi, Pammakaristos Manastır Kilisesi, Kariye (Khora) Kilisesi | ||
7 | Kapadokya Kiliseleri, Trabzon Ayasofya, Sumela Manastırı, Akdamar Kilisesi ve Ani Harabeleri | ||
8 | Ara Sınav | ||
9 | Uygulamalı Ders: Aya İrini Kilisesi, Hipodrom, Küçük Ayasofya Cami (Aya Sergios ve Bakhos Kilisesi) | ||
10 | Uygulamalı Ders: Ayasofya Cami, Ayasofya Tarih ve Deneyim Müzesi | ||
11 | Uygulamalı Ders: Molla Zeyrek Cami (Pantokrator Manastır Kilisesi), Zeyrek Çukur Çeşme, Valens Su Kemeri, Kalenderhane Cami (Theotokos Kyriotissa Kilisesi) | ||
12 | Uygulamalı Ders: Bodrum Mesih Paşa Cami (Myrelaion Manastır Kilisesi-Rotundası), Theodosius Forumu, Molla Fenari İsa Cami (Lips Manastır Kilisesi) | ||
13 | Uygulamalı Ders: Yerebatan Sarnıcı, Şerefiye Sarnıcı, Çemberlitaş | ||
14 | Uygulamalı Ders: Blakhernai Sarayı ve Surları, Tekfur Sarayı, Theodosius Surları, Kariye Cami (Khora Manastır Kilisesi) ve Duvar Resimleri | ||
15 | Final Sınavı |
Bornovalı, S. (2020). Tarihin En Uzun Şiiri Ayasofya. Timaş Yayınları. Belge, M. (2021). İstanbul Gezi Rehberi. İletişim Yayınları. Çağlıtütüncigil, E. (2013). Türk Süsleme Sanatında Nar: “Form, Köken Ve İkonografik Anlamı”. TÜBAR-XXXIII, 61-92. Eyice, S. (2021). Yabancıların Gözünden Bizans İstanbul’u. Yeditepe Yayınevi. Eyice, S. (2021). Bizans Devrinde Boğaziçi. Yeditepe Yayınevi. Haldon, J. (2021). Bizans Tarih Atlası. Alfa Yayınları. Kitab-ı Mukaddes Korat, G. (2010). Taş Kapıdan Taç Kapıya: Kapadokya. İletişim Yayınları. Köse, İ. (2010). Bulutların ötesinde saklı manastır: Sumela. Akademi Kitabevi. Mango, C. A., & Güven, G. Ç. (2008). Bizans: Yeni Roma İmparatorluğu. Yapı Kredi Yayınları. Rice, T. T. (1998). Bizans’ta Günlük Yaşam: Bizans’ın Mücevheri Konstantinopolis. Göçebe Yayınları. Summer-Boyd, H., & Freely, J. (2013). İstanbul’u Dolaşırken: İstanbul Gezgininin Rehberi. Pan Yayıncılık. Tükel, U., & Arsal, S. Y. (2014). Sözden İmgeye Batı Sanatında İkonografi. Kabalcı Yayıncılık. Yıldız, S. (2017). Bizans Tarihi, Kültürü, Sanatı ve Anadolu’daki İzleri. Detay Yayıncılık.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok.
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Derse Katılım | 1 | 1 | 1 |
Uygulama/Pratik | 2 | 10 | 20 |
Soru-Yanıt | 1 | 1 | 1 |
Örnek Vaka İncelemesi | 10 | 1 | 10 |
Bireysel Çalışma | 10 | 10 | 100 |
Okuma | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (saat) | 133 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 |
ÖÇ 2 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 |
ÖÇ 3 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 |
ÖÇ 4 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 |