GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
EREH330 Bilim Tarihi Seçmeli Ders Grubu 3 6 6.00 3.00

Lisans


Türkçe


Öğrencilerin bilimsel düşüncenin tarihsel gelişiminin temel problemleri, çağ ve dönemlere göre bilimsel gelişmeler hakkında fikir sahibi olmalarını sağlamaktır.


Doç. Dr. Ferhat Kökyay


1 Bilimin tarihsel sürecini kavrar.
2 Bilimsel bilginin kaynağını, önemini ve bilimin toplum ile ilişkisini değerlendirir.
3 Geçmişten günümüze ortaya çıkan bilimsel gelişmeleri anlatır.
4 Uygarlıkların gelişimi ve bilimsel düşünce arasındaki ilişkiyi kavrar.

Birinci Öğretim


Seçmeli


Konu ile ilgili makalelerin incelenmesi ve tartışılması


Derste öğrencilere Eski dönem uygarlıklarından başlayarak insanlığın düşünce biçiminin nasıl geliştiği, gündelik yaşamın bilgisinin bilimsel bilgi niteliğine nasıl dönüştüğü, medeniyetler perspektifinden bilim, bilimsel gelişmelerin tarihsel süreçteki evrimi ile birlikte bilim diye adlandırılan kavramın hangi tarihsel, sosyal, ekonomik vb. faktörlerin etkileşimi sonucu ortaya çıktığını ve bilimin toplumu nasıl etkilediği ve bilim toplumu kavramının oluşumuna katkı sağlayan etkenler üzerinde durulacaktır.


Hafta Teorik [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 Giriş, Bilim Nedir? Bilim Tarihi Nedir?
2 Bilim – Teknoloji, Bilim – Din İlişkisi
3 İlk Uygarlıklarda Bilim I (Mısır, Mezopotamya, Antik Yunan)
4 İlk Uygarlıklarda Bilim II (Hellenistik Dönem ve Roma İmparatorluğu’nda bilim)
5 Orta Çağ Avrupası’nda Bilim
6 İslam Dünyası’nda Bilim - İstanbul İslam Bilim ve Teknoloji Tarihi Müzesi gezisi
7 Rönesans ve Bilim
8 Ara Sınav
9 Rönesans ve Bilim (devam)
10 Aydınlanma Dönemi ve Bilim
11 Endüstri Devrimi
12 Çağdaş Bilim
13 Osmanlı’da Bilim
14 Cumhuriyet Dönemi’nde Bilim

1.Redondi,P. (2000). çev. Renan Akaman ,Zeynep Direk,Tolga Tanyol, Bilim Tarihi Yazıları.İzdüşüm Yayınları , İstanbul. 2. Yörükoğulları,E; İhsanoğlu,E (Ed). (2013). Bilim ve Teknoloji Tarihi. Anadolu Ünv.Yayınları,Eskişehir. 3. Bozkurt,N.(1998). Bilim Tarihi ve Felsefesi. Sarmal Yayın evi ,İstanbul. 4. Tekeli,S. (1997). Bilim Tarihi. Doruk Yayın evi,Ankara. 5. Kuhn,T.S. ( 1982). çev: Nilüfer Kuyas, ?Bilimsel devrimlerin yapısı? Alan Yayınları.İstanbul. 6. Westfall,R. çev: İ.Hakkı Duru, Modern Bilimin Oluşumu.Tubitak Yayınları,Ankara. 7. Butterfield, H., The Origins of Modern Science, New York 1960. Bernal, J. D., Modern Çağ Öncesi Fizik, Çeviren: Deniz Yurtören, Ankara 1994. 8. Cemal Yıldırım; Bilim Felsefesi, İstanbul, Remzi Yayınevi, İstanbul, 2002. 9. Yavuz Aksoy; Bilim Tarihi ve Felsefesi, Yıldız Teknik Üni. Yayınları, İstanbul, 1994. 10. Cemal Yıldırım; Bilimin Öncüleri, TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, Ankara, 2003. 11. Mehmet Bayraktar, İslam’da Bilim ve Teknoloji Tarihi, Ankara, 1994. 12. Aleksandre Koyre; Yeniçağ Biliminin Doğuşu, Ankara, 1995. 13. Thomas Kuhn; Bilimsel Devrimlerin Yapısı, (Çev. Nilüfer Kuyaş), İstanbul, 1989. 14. Harman, P.M., Bilim Devrimi, Çeviren: Feza Günergun, İstanbul 1991. 15. Cemal Yıldırım, Bilim Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul 2019. 16.Colin A. Ronan, Bilim Tarihi, TÜBİTAK, Ankara 2005. 18.Ekmeleddin İhsanoğlu,Osmanlı Bilim Tarihi Konusundaki Araştırmalar Hakkında Bazı Notlar, Osmanlı Bilim Araştırmaları, İ.Ü.Edebiyat Fakültesi Yayınları, İstanbul 1995, s.47-68. 19. William Bynum; A Little History of Science, Yale, London, 2013.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

-


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 50 50
Final Sınavı 1 90 90
Toplam İş Yükü (saat) 140

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20
ÖÇ 1 1 1 1 3 2 1 3 1 1 1 1 4 1 1 1 2 1 1 3 1
ÖÇ 2 1 1 1 3 2 1 3 1 1 1 1 4 1 1 1 2 1 1 3 1
ÖÇ 3 1 1 1 3 2 1 3 1 1 1 1 4 1 1 1 2 1 1 3 1
ÖÇ 4 1 1 1 3 2 1 3 1 1 1 1 4 1 1 1 2 1 1 3 1
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek