Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
ESPR336 | Sporda Çocuk Koruma | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 6 | 5.00 | 2.00 |
Lisans
Türkçe
Sporda Çocuk Koruma dersinde çocuğun temel hakları bağlamında, onun dinlenme, serbest zamanını değerlendirme, oynama, yaşına uygun fiziksel ve kültürel etkinliklere serbestçe ve tam olarak katılma hakkı ortaya koymak amaçlanmaktadır. Çocukların fiziksel, sportif, kültürel etkinlik ve faaliyetlere erişimlerinde uygun ve eşit fırsatların sağlanması ile ilgili bilgiler aktaraılacaktır. Bu kapsamda yapılmış yönergeler, talimatlar ve bildirgeler incelenecektir. Söz konusu nitelikler ile birlikte sporda bedensel ilişkilerin yaygın yaşanmasından ötürü, bunların çocuklara yönelik şiddet ve istismar risklerini ortaya çıkarma potansiyellerine parmak basılacaktır. Böylece, spordaki antrenör, idareci ve diğer profesyoneller kadar sporcu ve aileleri tarafından da kanıksanmış ve normalleştirilmiş olan şiddet kültüründen çocukları korumanın yollarına dair tartışmalar yapılacaktır.
Dr. Öğr. Üy. Esen KIZILDAĞ KALE
1 | Beden Eğitimi ve Sporda Çocuk Koruma ile ilgili temel kavramları öğrenir |
2 | Spordaki şiddetin toplumsal ve kültürel bağlamlarda nasıl kurumsallaştığını kavrar |
3 | Sporda çocuk koruma ile ilgili yeni yaklaşımları öğrenir |
4 | Beden eğitimi ortamında ve spor alanında çocuklarla nasıl temas, iletişim ve bağ kurulacağının farkına varır. |
5 | Çocukların sağlıklarını ve refahlarını öncelleyen bir bakış açısı kazanır. |
Birinci Öğretim
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Yok
18 yaşın altındaki herkesi çocuk olarak tanımlamayı ve etkili koruma önlemlerinin alınmasının ve çocuk yaş grubunun korumasının yollarını öğrenmek. Çocuk korumaya dair çok çeşitli yaklaşımlar ve farklı durumları dikkate alan sistemlerin farkına varabilmek. Çocuklar için güvenli alanlar oluşturmak, çocuk hakları çerçevesinde gerekli koruma önlemlerinin alınması için farkındalık kazanmak. Sporda çocuk korumaya bütüncül bir yaklaşım geliştirerek sporda çocuk korumanın temel ilkelerine ilişkin farkındalık düzeylerini arttırabilmek.
Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|
1 | Ders İçerik Bilgilendirmesi | ||
2 | Tarihsel Süreç İçerisinde Çocukluk Kavramı | ||
3 | Çocuk Koruma İhtiyacı ve Çocuk İstismarı (Fiziksel İstismar, Duygusal İstismar, Cinsel İstismar, İhmal)- | ||
4 | Çocuk Korumaya Dair Hukuki Düzenlemeler | ||
5 | Sporun Korunması ve Sporda Çocuk Korumanın Önemi ve Gerekliliği | ||
6 | Sporda Çocuk Koruma Politikaları | ||
7 | Sporda Cinsel İstismar Faili Antrenör Davranışları ve Sporda Çocuğun Maruz Kaldığı İstismar Sonuçları | ||
8 | Ara Sınav | ||
9 | Sporda Çocuk Koruma Programında Aileden Kaynaklı İstismar | ||
10 | Sporda Çocuk Koruma Programında Spor Süjelerinin Sorumluluk, Yetki ve Görevleri | ||
11 | Toplumsal Hayatta ve Sporda Çocuk Koruma Açısından Medya ve Yeni Medya Araçlarının Rolü | ||
12 | Sporda Çocuk Koruma Programlarının Gelişimi: İngiltere, Kanada ve Avustralya Örnekleri | ||
13 | Spor Kulüplerinde Çocuk Koruma Uygulamaları: Türkiye Örneği | ||
14 | Antrenörlük Etiği, Antrenör Sporcu İletişimi | ||
15 | Final Sınavı |
1) Beter, Ö. (2010). Türkiye ve İngiltere’de Çocuk Koruma Sistemleri. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, Türkiye. 2) Kerr, G., Stirling, A. &MacPherson, E. (2014). A Critical Examination of Child Protection Initiatives in Sport Contexts. Social Sciences:3. 742-757. 3) UNICEF. (2010). Protecting Children from Violence in Sport Are Views with a Focus on İndustrialized Countries. 4) Fasting, K. (2015). Sporda Cinsel Taciz ve İstismar. İçinde: İ. Hacısoftaoğlu, F. Akcan, N. Bulgu (Editörler). Oyunun Ötesinde Spor Sosyolojisi Çalışmaları. Ankara: Nota Bene Yayınları, 211–230. 5) Çetin, E. (2019). Türkiye’de Bireysel Sporlarda Çocuk İstismarı: Elit Sporcular Örneği. Doktora Tezi, Gedik Üniversitesi, İstanbul, Türkiye. 6) Dağlı, T. (Ed.) (2015). Çocuğa Yönelik Şiddet ve Çocuğun Korunması. ÇOKMED. 7) Atatürk Üniversitesi, Açıköğretim Fakültesi (2024). Sporda Çocuk Koruma. Ders Kitabı
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Hayır
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Soru-Yanıt | 25 | 1 | 25 |
Takım/Grup Çalışması | 1 | 3 | 3 |
Örnek Vaka İncelemesi | 1 | 3 | 3 |
Beyin Fırtınası | 7 | 2 | 14 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 7 | 2 | 14 |
Ev Ödevi | 4 | 2 | 8 |
Toplam İş Yükü (saat) | 125 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | ||||||||||
ÖÇ 2 | ||||||||||
ÖÇ 3 | ||||||||||
ÖÇ 4 | ||||||||||
ÖÇ 5 |