GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
ESGS309 Çağdaş Sinema Seçmeli Ders Grubu 3 5 5.00 3.00

Lisans



Bu dersin amacı, filmin sanatsal olanaklarını değerlendirebilmek için film biçiminin ögeleri olan; çerçeveleme, çekim ölçekleri, kamera hareketleri, ses, renk, ışık, kurguyu ve filmin seyirci tarafından anlaşılabilmesinde etkide bulunan ilk aşama olan '' anlatı'' yı anlamak, geleneksel anlatı ile modern anlatı arasındaki farkları kavrayarak , sinemada modern anlatının öncüsü olan akım ve yönetmenleri tanımak, günümüz post modern anlatıların özelliklerini, yapısını kavrayarak post modern filmlerin belirleyici özelliklerini analiz edebilmektir.


Prof.Dr Gülseren Yücel


1 Film biçiminin ögelerini tanıyarak, filmin sanatsal olanaklarını değerlendirebilirler.
2 Geleneksel anlatı ve çağdaş anlatı arasındaki farklılıkları tanımlayabilirler.
3 Modern Sinemanın öncüsü olan sinema akımlarını tanıyıp ,Modern Sinemanın önemli bir temsili olan J.L.Godardın sinemasını analiz edebilirler.
4 Post Modernizmin tanım ve terimlerini kavrayarak, post modern filmleri ve yönetmenleri analiz edebilecektir.

Birinci Öğretim


Ön koşul olan ders yoktur.


Yok


Her filmin biçim dediğimiz baştan sona bir düzeni vardır. Filmin sanatsal olanaklarını değerlendirebilmemiz için filmin öyküsünün organizasyonunu, özel etkiler oluşturmak için parçaların bir araya getirilme yollarını ;çerçeveleme, çekim ölçekleri, kamera hareketleri, ses, renk, ışık, kurguyu anlamalıyız.Bir kurmaca filmin seyirci tarafından anlaşılabilmesinde etkide bulunan ilk aşama anlatının kendisidir..Geleneksel Anlatı ile Modern Anlatı arasındaki farklar vardır. Modern anlatı yapısının belirleyici özelliklerinden biri merkezine yabancılaşmayı alması ve izleyicilerin karakterler ile özdeşleşme seviyelerini kontrol altında tutmasıdır.Modern sinemanın sanatsal bir üslup olarak yaratılması öncelikle bir anlatı olarak sinemanın kendi içinde klasik/geleneksel üslubu geliştirmesini gerektirmiştir.Modern sinema düşüncesinin en önemli ilkeleri, sinema anlatımında deneye açık olması ve sinema dışındaki sanat dallarının modernist eğilimlerini sinemaya yansıtmasıdır. Bu bağlamda Alman dışavurumculuğu ve Fransız Avangard sineması da modern sinema düşüncesinin mayasını oluşturmaktadır. 1950 öncesi modern sinemanın yaptığı deneyler J.L.Godard sinemasında değişik bir uslupla ortaya çıkar, Godard sineması modern sinema tarihinin özetidir. Günümüzde pek çok sanatsal, entelektüel alan için kullanılan postmodernizmi tanımlamaya genellikle onun modernizmle arasında var olan süreklilik/kopukluk tartışmasından başlanır. Postmodernizmin bir kopuş olduğu varsayımı örtük olarak pek çok teorisyen tarafından paylaşılır.Postmodern film nedir? Kaynakları nelerdir? Postmodern film sadece bu "çağdaş dönemde" varolan toplumsal ilişkilerin yeni sanatsal formlar içerisinde temsil edilmesinden mi ibarettir yoksa sadece estetik bir kategori midir? Postmodern filmleri incelediğimizde ilk göze çarpan bazı özellikleri açısından bu filmlerin avangart ve sanat sineması ile akrabalık taşıdığı söylenebilir. Postmodern filmler, avangart filmlerin ritmden, egzantrik simge ve düşsel görüntülerden oluşan ve "zor anlaşılan" yapılarının anlaşılır hale getirmeye çalışan ama bunu yaparken de anlamın hemen elde edilmesine izin vermeyecek bir yapı taşımaktadır. Post modern filmler popüler sinemayla, avangart sinemanın ve sanat sinemasının melezleşmesinin ürünüdür.


Hafta Teorik [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 Film Biçimi: Çerçeveleme, kamera hareketleri, aydınlatma, çekim, açılar
2 Film Biçimi: Mercekler, kurgu
3 Anlatı; Tanım ve Boyutları
4 Çağdaş (Modern) Anlatı, Karşı Sinema
5 Sinema ve Modernizm
6 Sanat Akımları ve Modern Sinema İlişkisi
7 Modern Sinemanın Bir temsili Olarak Jean Luc Godard Sineması
8 Ara Sınav
9 Post Modernizm; tanım, terim ve kavramlar
10 Post Modern Filmlerde anlatı
11 Postmodern Filmlerde Mekan ve Çevre
12 Sinemada Postmodernizme Genel bir Bakış ve Sonuç
13 Öğrenci Sunumları ve Tartışma
14 Öğrenci Sunumları ve Tartışma
15 Final sınavı

Gülseren Yücel (Güçhan) Tür Sineması Görüntü ve İdeoloji David Bordwell, Kristin Thompson, Film Sanatı Seçil Büker, Sinema Dili Üzerine Yazılar Ayşen Oluk, Klasik Anlatı Sineması Özge Nilay Erbalaban Gürbüz, Modern Sinemanın Erken Tarihi ve Modern Sinema Örneği olarak Jean Luc Godard Rekin Teksoy, Sinema Tarihi S. Büyükdüvenci, S.R.Öztürk, Postmodernizm ve Sinema Esin Coşkun, Dunya Sinemasında Akımlar Esra Biryıldız, Sinemada Akımlar Ali Karadoğan Post Modern Sinema mı Film mi ?



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Bütünleme Sınavı 1 1 1
Tartışma 1 20 20
Rapor Hazırlama 1 20 20
Rapor Sunma 1 20 20
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 20 20
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 20 20
Okuma 1 1 1
Rapor 1 20 20
Toplam İş Yükü (saat) 124

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
ÖÇ 1 4 4 1 3 5 2 1 3 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 2 4 4 1 3 5 2 1 3 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 3 4 3 1 3 4 2 1 3 1 1 1 1
ÖÇ 4 5 4 5 3 4 2 1 1 1 1 1 1 1 1
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek