GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
ESOS333 Kır Sosyolojisi Seçmeli Ders Grubu 3 5 6.00 3.00

Lisans


Türkçe


Kır sosyolojisi, kırsal alandaki toplumsal yapıyı, bu yapının sosyoiktisadi ve politik değişim ve dönüşüm süreçlerini ve bu süreçlerde yaşanan sorunları inceler. Bu ders kapsamında dünyada ve Türkiye’de kır toplumunu incelemeye yönelik geliştirilmiş kuramsal yaklaşımlar ve ampirik araştırmalar sosyolojik ve tarihsel bir perspektifle ele alınacaktır.


Dr. Öğretim Üyesi Bengü Kurtege Sefer


1 Öğrenciler, tarım sektörüne dair güncel istatiksel verileri, raporları, makro politikaları ve yasal mevzuatları yorumlayabilirler ve sorunların çözümüne yönelik politik önerilerde bulunabilirler.
2 Öğrenciler, kır sosyolojisi alanında yürütülen güncel çalışmaları değerlendirme yoluyla gıda krizi, alternatif dayanışma ekonomileri, kooperatifleşme, köylü hareketleri, sürdürülebilir kalkınma gibi konularda eleştirel düşünme yeteneklerini gösterebileceklerdir.
3 Öğrenciler, ders kapsamında yapılacak okuma ve tartışmalar ışığında, Türkiye'deki ve dünyadaki kırsal alan çalışmalarını ve bu çalışmalarda öne çıkan temaları dönemleştirebilirler ve bu çalışmalardaki köy, köylülük ve tarımsal üretime dair tartışmaları yorumlayabilirler.
4 Öğrenciler, dünyada ve Türkiye’de kır sosyolojisine ilişkin farklı kuramsal yaklaşımları açıklayabilecekler ve bu yaklaşımları kullanarak kıra ilişkin sorunları tespit edebileceklerdir.
5 Küresel ve tarihsel bağlam içerisinde kır ve kent yapılanmaları arasındaki ilişkiyi öğrenirler.

Birinci Öğretim


Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.


 Ders kapsamında haftalık konu başlıklarından birisi öğrenci tarafından seçilecek ve bu konuda (çift satır aralıklı 5 sayfa 12 punto ve Times New Roman) eleştirel bir literatür taraması yazılacak ve sunulacaktır. Sunum süresi öğrenci sayısına göre belirlenecektir ve zorunludur. Ödevlere kaynakça ve kapak eklenmesi zorunludur. 7.Haftaya kadar öğrencilerin hangi konuyu seçtiklerine dair bir paragraf açıklamayı ve bu konuda inceleyecekleri 4 makalenin listesini paylaşmaları gerekmektedir. Sunumlar için en fazla 10 puan ve yazılı ödev için 20 puan verilecektir. Bu puanlar final sınavınıza dahil edilecektir.


Ders kapsamında, öncelikle kır sosyolojisinin kökeni 19.yy sonunda Amerika’daki çalışmalara uzanan kurumsallaşma tarihi ve köylülük, tarım sorunu ve kapitalist süreçler karşısında köylülüğün konumu gibi önemli kavramları makro düzeyde inceleyen farklı yaklaşımlar irdelenecektir. Ders kapsamında Türkiye’de erken Cumhuriyet döneminden başlayarak kır sosyolojisi alanında yürütülen araştırmalar ve bu araştırmaların bulguları da değerlendirilecektir. Neoliberal dönemde sosyolojik çalışmaların odaklandıkları sorunlar ve hipotezler ise kır sosyolojisi alanındaki güncel tartışmaları anlamamızı sağlayacaktır. Sürdürülebilir kalkınma, kooperatifleşme ve dayanışma ekonomileri, agro-turizm, gıda güvenliği, kırsal yoksulluk ve küçük üreticilik, tersine göç ve yeni köylülük, kır ve din, karikatür ve köylü temsilleri tarımsal üretimde çocuk emeği alanlarında yürütülen araştırmalar, kır sosyolojisindeki güncel kavramları ve tartışmaları anlamamızı sağlayacaktır.


Hafta Teorik [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 Ders Tanıtımı ve Ders Programının Anlatılması, Kır Sosyolojisi Nedir? Nerse, S. (2021). Kır Sosyolojisi. İstanbul: Nobel Bilimsel Eserler, ss. 1-9.
2 Kır Sosyolojisine Yönelik Farklı Kuramsal Yaklaşımlar Arslan H. (2019). ‘‘Dünyada Kır Sosyolojisi Literatürünün Sınıflandırılması ve Teorik Yaklaşımlar,’’ Türkiye’de Kır Sosyolojisi Araştırmaları içinde, Ankara: Siyasal Kitabevi, ss.21-61.
3 Türkiye’de Kır Sosyolojisi Araştırmaları: Dönemler ve Paradigmalar Akşit, B. (1966). Türkiye’de Az Gelişmiş Kapitalizm ve Köylere Girişi, Ankara: ODTÜ.
4 Sürdürülebilir Kalkınma Yaklaşımı ve Agroturizm Baykal, F. (2018). ‘‘Kırsal Kalkınmada Sürdürülebilir Yaklaşımlar ve Türkiye İçin Öneriler,’’ (eds.) Ferhat Arslan, Arife Karadağ ve Pervin Aksak, Sürdürülebilir Kalkınma ve Türkiye, Ankara: Gazi Kitapevi, ss. 233-267.
5 Tersine Göç Kara, H. ve Gökburun, İ. (2018). ‘‘Bir Tersine Göç Örneği: Kadıoğlu Çiftliği,’’Social Sciences Studies Journal, 4 (26): 5546-5560.
6 Türkiye’de Neoliberal Dönemde Politik Dönüşümler, Yoksulluk ve Küçük Üreticilik Ceylan, O. (2019). ``Neoliberal Ekonomi ve Türkiye Tarım Politikaları Arasında Küçük Köylülüğün Dönüşümü: Edirne İli Örneği,`` Anadolu İktisat ve İşletme Dergisi 3 (2): 134-152.
7 Karikatür, Toplumsal Değişim ve Göç Olgusu Öncü, A. (2005). ‘‘1990’larda Küresel Tüketim, Cinselliğin Sergilenmesi ve İstanbul’un Kültürel Haritasının Yeniden Biçimlenmesi, ‘’ Kültür Fragmanları, der. D.Kandiyoti ve Saktanber, A., İstanbul: Metis Yayınları, s.183-201.
8 Arasınav
9 Sivil Toplum Kuruluşları ve Çiftçi Örgütlenmeleri Kurşuncu, H. ve Yılmaz, S. (2020). ‘‘Gıda Üretiminde Kadın Emeği: Kadın Dernekleri ve Kadın Kooperatifleri’’ Yaşamı Örgütleyen Deneyimler içinde, der. Özlem Işıl ve Selma Değirmenci, İstanbul: Notabene Yayınları, ss.143-169.
10 Kır ve Dinin Farklı Tezahürleri Akyüz, N. (2015). ‘‘Türkiye’de Kır-Kent Dindarlığına Sosyolojik Bir Bakış,’’ Toplum Bilimleri Dergisi 9 (18): 7-19.
11 Gıda Krizi ve Tarım İşletmeleri Taşçı R. ve diğerleri, B.(2023). ‘‘TAGEM Tarafından Geliştirilen Buğday Çeşitlerinin Üreticiler Açısından Değerlendirilmesi: Kayseri İl Örneği,’’ Ziraat Mühendisliği 377: 4- 18.
12 Çocuk, Emek ve Tarımsal Üretim Karadeniz, O, Akın, E. ve N. İlkay Abacı. (2021). ‘‘Fındık Tarımında Çocuk İşçiliği: Giresun İli Piraziz İlçesi Örneği,’’Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi 6: 398-407.
13 Öğrenci Sunumları
14 Öğrenci Sunumları

 Hakan Arslan. (2019). Türkiye’de Kır Sosyolojisi Araştırmaları, Ankara: Siyasal Kitapevi.  Ferhat Arslan, Arife Karadağ ve Pervin Aksak. (2018). Sürdürülebilir Kalkınma ve Türkiye, Ankara: Gazi Kitapevi.  Serdar Nerse. (2021). Kır Sosyolojisi. İstanbul: Nobel Bilimsel Eserler.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Bütünleme Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 3 42
Bireysel Çalışma 1 30 30
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 20 20
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 40 40
Toplam İş Yükü (saat) 138

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
ÖÇ 1 5 5 2 4 5 5 5 5 1 5 4 2 4
ÖÇ 2 5 4 5 5 5 4 5 5 2 2 4 2 4
ÖÇ 3 5 4 5 4 2 4 4 5 1 2 4 2 3
ÖÇ 4 5 5 3 2 1 5 5 2 1 2 3 2 3
ÖÇ 5 4 5 3 5 5 2 3 3 4 2 1 1 1
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek