Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
ESOS324 | Çevre Sosyolojisi | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 6 | 5.00 | 3.00 |
Lisans
Türkçe
Bu ders öğrencilere sosyolojinin bir alanı olan çevre sosyolojisi hakkında temel kavramları tanıtmayı ve bu konuda genel bir bakış açısı kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dr. Öğr. Üyesi Ayşe Çiğdem Kocaman
1 | Toplum ve çevre arasındaki ilişkiyi sosyolojik bir perspektifle açıklayabilir. |
2 | İnsanların çevreyi anlama biçimlerini yapılandıran sosyal farklılıkları tanımlayabilir. |
3 | Klasik sosyoloji kuramlarının çağdaş çevre sosyolojisi ile nasıl ilişkilendirildiğini açıklayabilir. |
4 | Çevresel sorunların sosyal, politik, ekonomik ve kültürel boyutlarını analiz edebilir. |
5 | Sürdürülebilirlik için teknoloji, politika ve bireysel yaşam tarzlarında yapılacak değişimlerin sunduğu imkanlarını ve içerdiği kısıtları tartışabilir. |
Birinci Öğretim
Yok
-
Çevre sosyolojisi öğrencilerin sosyolojik tahayyüllerini kullanarak yerelden küresele kadar her seviyedeki çeşitli çevresel konuları, mücadeleleri ve karşıtlıkları keşfetmelerini ve incelemelerini teşvik eder. Öğrenciler toplumlar ve çevrelerinin arasındaki etkileşimi şekillendiren sosyal ilişkilere, kurumlara, uygulamalara ve süreçlere eleştirel bir bakış açısı geliştirebilirler. Yani bu ders ile, öğrenciler çevresel tahribata sebep olan politik kararlar, teknolojik tercihler, günlük yaşam pratikleri ve toplumsal hareketler gibi sosyal nedenleri açıklayabileceklerdir. Bu ders öğrencilere çevresel sorunlara sosyolojik bakış açısıyla yaklaşabilmeleri için gereken kavramsal ve teorik çerçeveyi sunar.
Hafta | Teorik | Uygulama | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|---|
1 | Çevre Sosyolojisinin genel çerçevesi ve tarihsel arka planı ve günümüzde aldığı görünüm | |||
2 | Çevrecilik ve çevreciliğin teorik temelleri: İnsanı Üstün Gören Dünya Görüşü ve Yeni Ekolojik Paradigma, Modernleşme ve Çevre, Ekolojik Modernleşme, Çevrecilikte Toplumsal Kurgusalcı Perspektif | |||
3 | Çevresel Sorunların Küreselleşmesi: Ozon tabakasının incelmesi, asit yağmurları, sera etkisi, küresel ısınma, nükleer risk, Biyo-çeşitliliğin azalması, küresel ısınma | |||
4 | Türkiye’de çevre ve toplum: Çevre konusunda toplumsal eğilimler, Ekonomik sektörlerin çevre algısı, Türkiye’de çevre hareketi: “yeşilller” | |||
5 | Küresel çevre hareketi | |||
6 | Küresel bir hareket olarak çevrecilik ve Greenpeace Hareketi | |||
7 | Kent yoksulluğu ve Çevre: Günümüzde Yoksulluğun Değişen Nitelikleri ve Çevresel Tehditler, Yoksul Kimdir ve Yoksulluk Neyi İfade Eder? Türkiye’de Kentsel Yoksulluk-Çevre İlişkisi | |||
8 | Ara sınav | |||
9 | Kentleşme, Çevre, Yerel Politika ve Sürdürülebilirlik | |||
10 | Geri Dönüşüm nedir? | |||
11 | Dünyadaki büyük çevre felaketleri | |||
12 | Nükleer tehdit | |||
13 | Ekolojik vatandaşlık | |||
14 | Çevre eğitimi | |||
15 | Final sınavı |
1- Kemal Görmez, Çevre Sorunları, Nobel Akademik Yayıncılık, 2020 2- : Muammer Tuna Songül Sallan Gül Hüseyin Gül M. Fatih Kahraman, Çevre Sosyolojisi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2016. 3- Ruşen Keleş, İnsan Çevre Toplum, İmge Kitabevi Yayınları, 2016.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Staj yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 1 | 15 | 15 |
Tartışma | 1 | 5 | 5 |
Soru-Yanıt | 1 | 5 | 5 |
Takım/Grup Çalışması | 1 | 5 | 5 |
Gözlem | 1 | 5 | 5 |
Alan Çalışması | 1 | 10 | 10 |
Örnek Vaka İncelemesi | 1 | 2 | 2 |
Beyin Fırtınası | 1 | 5 | 5 |
Seminer | 1 | 8 | 8 |
Makale Yazma | 1 | 3 | 3 |
Makale Kritik Etme | 1 | 10 | 10 |
Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Okuma | 1 | 15 | 15 |
Performans | 1 | 8 | 8 |
Ev Ödevi | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (saat) | 132 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
ÖÇ 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
ÖÇ 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
ÖÇ 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
ÖÇ 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |