Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
ESBK425 | Siyaset Felsefesi | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 7 | 5.00 | 3.00 |
Lisans
Türkçe
Bu ders öğrencilere siyasal düşünce tarihini ve siyaset felsefesindeki temel kavram ve tartışmaları tanıtır. Öğrenciler, antik çağlardan günümüze kadar etkili düşünürlerin eserlerini okuyarak ve tartışarak iyi toplum ve hükümetin rolüne, adalete, özgürlüğe, eşitliğe, demokrasiye ve insan haklarına ilişkin farklı vizyonları değerlendirmeyi öğrenecektir. Öğrenciler eleştirel düşünme, tartışma ve iletişim becerilerinin yanı sıra siyasal kavramları gerçek dünyadaki sorunlara ve konulara uygulama becerilerini geliştirecektir. Ders, öğrencileri kendi varsayımlarını ve bakış açılarını sorgulamaya ve siyasi konularda farklı ve bazen çelişkili görüşlerle ilgilenmeye zorlayacaktır. Dersin temel amacı, öğrencilerin siyasi düşünürlerin düşünce ve savlarını kullanarak siyaset felsefesinin merkezinde yer alan sorularla eleştirel bir şekilde ilgilenmelerini sağlamaktır.
Dr. Öğr. Üyesi Nuri Fudayl Kıcıroğlu
1 | Modern siyasi modellerin gelişimine katkı sunmuş tarihsel ve felsefi teorileri tanımak. |
2 | Siyasal düşünürlerin düşüncelerinden hareketle “iyi toplum” ideallerini tanımlamak ve oluşturmak. |
3 | Tarihteki siyasal düşünürler ve siyasal kavramlar hakkında bilgi sahibi olmak. |
4 | Yakın okuma ve yorumlama, siyaset düşüncesi hakkında konuşma ve yazma, siyasal meseleler hakkında eleştirel ve analitik düşünme becerileri geliştirmek. |
5 | Siyasal kavramların anlamındaki, kapsamındaki ve koşullarındaki değişkenliği anlamak. |
6 | Siyasal kavramların dinamikleri hakkında eleştirel ve düşünümsel bir yaklaşım kazanmak. |
7 | Siyaset felsefesinin önde gelen konuları ve teorileri hakkında eleştirel bir kavrayış kazanmak. |
Birinci Öğretim
Yok.
Araştırma ve okuma yoluyla öğrencilerin dersin içeriğiyle ilgili geniş ikincil literatürle bağlantı kurması ders kapsamında önerilen diğer hususlardır. Böylece ders içeriğinde doğrudan yazarların metinleriyle ilişkilenen öğrenciler, deneyimli araştırmacıların bu metinleri nasıl değerlendirdiğine dair içerik ve yöntem açısından bilgi sahibi olabilir.
Bu ders, Antik Yunan’dan modern zamanlara kadar Batı geleneğindeki başlıca siyaset felsefesi eserlerine bir giriş niteliğindedir. Derste Platon, Aristoteles, Hobbes, Machiavelli, Hobbes, Locke, Rousseau, Marx ve Freud gibi düşünürlerin siyaset ile ilgili temel soruları ve argümanları incelenecektir. Ders anlatımı ve sınıf tartışması yöntemi kullanılacaktır. Öğrencilerin temel metinleri okuyup analiz etmesi, farklı bakış açılarını karşılaştırmaları ve temel teorik kavramları güncel konulara uygulamaları beklenecektir. Ayrıca siyasi düşüncelerin felsefi ve tarihsel bağlamları ile bunların siyasi kurumların ve uygulamaların gelişimiyle ilişkisi keşfedilecektir.
Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Siyaset Felsefesi Nedir? | Anlatım, açıklama, tartışma, soru-cevap. | |
2 | Platon: İdeal Siyasi Örgütlenme | Anlatım, açıklama, tartışma, soru-cevap, öğrenci sunumu. | Platon, Devlet. Kitap II, IV. |
3 | Aristoteles: Siyaset ve Etik | Anlatım, açıklama, tartışma, soru-cevap, öğrenci sunumu. | Aristoteles, Politika. Kitap I, II, III, IV. |
4 | Augustinus: Kilise ve Siyaset | Anlatım, açıklama, soru-cevap, tartışma, öğrenci sunumu. | Augustinus, “Tanrı Devleti”, der. Mete Tunçay, Batı’da Siyasal Düşünceler Tarihi I içinde, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2021, s. 361-390. |
5 | Machiavelli: Modern Devlete Giriş | Anlatım, açıklama, tartışma, soru-cevap, öğrenci sunumu. | Machiavelli, Prens, Alfa, Can veya Doğu-Batı Yayınları. |
6 | Hobbes: Egemenlik | Anlatım, açıklama, soru-cevap, tartışma, öğrenci sunumu. | Hobbes, Leviathan, Yapı Kredi Yayınları veya Can Yayınları. Hobbes, Behemoth, Vakıfbank Kültür Yayınları. |
7 | Rousseau: Toplum Sözleşmesi | Anlatım, açıklama, soru-cevap, tartışma, öğrenci sunumu. | Rousseau, Toplum Sözleşmesi, Kırmızı Kedi, İş Bankası veya Alfa Yayınları. Rousseau, İnsanlar Arasındaki Eşitsizliğin Kaynağı ve Temelleri, Doruk Yayınları. |
8 | Locke: Uygar Yönetim | Anlatım, açıklama, soru-cevap, tartışma, öğrenci sunumu. | Locke, Yönetim Üzerine İkinci İnceleme, Serbest Kitaplar. |
9 | Marx: Sınıf Siyaseti | Anlatım, açıklama, tartışma, soru-cevap, öğrenci sunumu. | Marx, Alman İdeolojisi, Sol Yayınları. |
10 | Nietzsche: Ahlakın Soykütüğü | Anlatım, açıklama, tartışma, soru-cevap, tartışma, öğrenci sunumu. | Nietzsche, Ahlakın Soykütüğü Üstüne, Say Yayınları. |
11 | Freud: Uygarlık ve Bilinçdışı | Anlatım, açıklama, tartışma, soru-cevap, öğrenci sunumu. | Freud, Uygarlığın Huzursuzluğu, Metis. |
12 | Arendt: Rejimler ve Totalitarizm | Anlatım, açıklama, tartışma, soru-cevap, öğrenci sunumu. | Arendt, Totalitarizmin Kaynakları, İletişim. Arendt, İnsanlık Durumu, İletişim. |
13 | de Beauvoir: Feminizm | Anlatım, açıklama, tartışma, soru-cevap, öğrenci sunumu. | De Beauvoir, İkinci Cinsiyet, Koç Üniversitesi Yayınları. |
14 | Weber: Otorite ve Bürokrasi | Anlatım, açıklama, tartışma, soru-cevap, öğrenci sunumu. | Weber, Ekonomi ve Toplum I-II, Runik Kitap. |
James Tully (2002) `Political Philosophy as a Critical Activity`, Political Theory, 30, 4 pp. 533-556. Mete Tunçay, Batı’da Siyasal Düşünceler Tarihi I-II-III, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2021. Machiavelli, Prens, Alfa, Can Yayınları. Hobbes, Leviathan, Yapı Kredi Yayınları. Rousseau, Toplum Sözleşmesi, İş Bankası Yayınları. Locke, Yönetim Üzerine İkinci İnceleme, Serbest Kitaplar. Freud, Uygarlığın Huzursuzluğu, Metis. Arendt, Totalitarizmin Kaynakları, İletişim. Arendt, İnsanlık Durumu, İletişim. De Beauvoir, İkinci Cinsiyet, Koç Üniversitesi Yayınları.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Derse Katılım | 2 | 50 |
Bireysel Çalışma | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok.
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Makale Kritik Etme | 10 | 2 | 20 |
Bireysel Çalışma | 10 | 4 | 40 |
Okuma | 10 | 4 | 40 |
Toplam İş Yükü (saat) | 128 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | |||||||||||||||
ÖÇ 2 | |||||||||||||||
ÖÇ 3 | |||||||||||||||
ÖÇ 4 | |||||||||||||||
ÖÇ 5 | |||||||||||||||
ÖÇ 6 | |||||||||||||||
ÖÇ 7 |