Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
ERTS449 | Sinema ve Psikoloji | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 7 | 6.00 | 3.00 |
Lisans
Türkçe
Bu ders, sinema sanatını psikolojik kuramlar ve kavramlar çerçevesinde inceleyerek, öğrencilerin insan davranışlarını, duygularını, bilinçdışı süreçleri ve kişilik yapılarını sinematik anlatılar yoluyla analiz edebilme becerisi kazanmalarını sağlamayı amaçlar. Psikoloji biliminin temel kuramlarını film örnekleri üzerinden değerlendirerek, bireysel ve toplumsal psikolojinin sinemadaki yansımalarını eleştirel bir bakış açısıyla yorumlama yetisi geliştirmek hedeflenir.
1 | Psikolojik Kuramları Sinematik Anlatılarla İlişkilendirme: Öğrenciler, Freud, Jung, Erikson gibi kuramcıların psikolojik yaklaşımlarını film karakterleri ve olay örgüleri üzerinden analiz edebilirler. |
2 | Film Karakterlerini Psikolojik Açıdan Değerlendirme: Öğrenciler, sinema karakterlerinin davranışlarını, duygularını ve kişilik yapılarını psikolojik kavramlar çerçevesinde çözümleyebilirler. |
3 | Psikolojik Hastalıkların Sinemadaki Temsillerini Eleştirel Olarak İnceleme: Öğrenciler, zihinsel bozuklukların sinemadaki yansımalarını etik ve bilimsel çerçevede değerlendirebilirler. |
4 | Toplumsal Cinsiyet ve Kimlik Temalarını Psikoloji Bağlamında Yorumlama: Öğrenciler, filmlerdeki toplumsal cinsiyet ve kimlik temalarını psikolojik kuramlar üzerinden yorumlayabilirler. |
5 | Sinemayı Psikolojik Bir İfade Aracı Olarak Değerlendirme: Öğrenciler, sinemanın bireysel ve toplumsal psikolojiyi yansıtma ve dönüştürme potansiyelini analiz edebilirler. |
Birinci Öğretim
Yok
This course aims to examine the basic concepts and theories of psychology through cinema. The views of theorists such as Freud, Jung, Erikson are analyzed in relation to issues such as identity, unconscious, personality, emotions, gender, memory and psychopathology. Films are analyzed as narratives reflecting the inner world, mental processes and social relations of the individual. Students explore how cinema reflects human psychology by evaluating film characters, themes and scene structures through psychological analysis techniques.
Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|
1 | 1. Hafta: Sinema ve Psikolojinin Temel Kavramları İçerik: Sinema ve psikoloji arasındaki ilişki, film analizi ve psikolojik teoriler. Hedef: Sinema ve psikoloji arasındaki etkileşimi tanımlamak. | Bordwell, D., & Thompson, K. (2010). Film Art: An Introduction. Freud, S. (1920). Beyond the Pleasure Principle. | |
2 | 2. Hafta: Psikolojide Temel Kavramlar: Zihinsel Durumlar ve Davranışlar İçerik: Psikolojik teoriler: davranışçılık, psikodinamik teoriler, bilişsel psikoloji. Psikolojik durumlar ve davranışlar arasındaki ilişki. Hedef: Psikolojik teorilerin sinemada nasıl temsil edildiğini anlamak. | Skinner, B. F. (1974). About Behaviorism. Freud, S. (1900). The Interpretation of Dreams. | |
3 | 3. Hafta: Sinemada Psikoanalitik Yaklaşımlar İçerik: Sigmund Freud’un psikoanalitik teorilerinin sinemadaki yansımaları, rüyalar, bastırma, arzular. Hedef: Psikoanalitik kuramların film analizine nasıl uygulandığını keşfetmek. | Mulvey, L. (1975). Visual and Other Pleasures. Silverman, K. (1988). The Subject of Semiotics. | |
4 | 4. Hafta: Kimlik ve Kişilik Gelişimi İçerik: Kimlik gelişimi teorileri ve film karakterleri, kişilik yapıları ve sinemadaki temsilleri. Hedef: Kimlik ve kişilik gelişimini film karakterleri üzerinden tartışmak. | Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and Crisis. Jung, C. G. (1964). Man and His Symbols. | |
5 | 5. Hafta: Psikopatoloji ve Sinema İçerik: Psikopatolojinin sinemadaki temsilleri: depresyon, anksiyete, şizofreni. Hedef: Psikolojik hastalıkların sinemadaki yansımalarını incelemek. | Foucault, M. (1961). Madness and Civilization. Silverman, D. (2011). Interpreting Qualitative Data. | |
6 | 6. Hafta: Duygular ve Sinema İçerik: Duyguların psikolojik temelleri ve filmlerde duygusal manipülasyonlar. Hedef: Duyguların sinemadaki rolünü ve etkilerini analiz etmek. | Ekman, P. (1992). Facial Expressions of Emotion. Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence. | |
7 | 7. Hafta: Toplumsal Cinsiyet, Kimlik ve Psikoloji İçerik: Cinsiyet kimliği, toplumsal cinsiyet rolleri ve sinemadaki temsilleri. Hedef: Toplumsal cinsiyetin sinemada nasıl temsil edildiğini ve psikolojik etkilerini | Butler, J. (1990). Gender Trouble. Kaplan, E. A. (1983). Women and Film: Both Sides of the Camera. | |
8 | VİZE SINAVI | ||
9 | 9. Hafta: Bellek ve Sinema İçerik: Bellek teorileri ve sinemadaki bellek temsilleri, nostalji ve geçmişin yeniden inşası. Hedef: Belleğin psikolojik açıdan sinemada nasıl işlendiğini analiz etmek. | Tulving, E. (2002). Episodic Memory: From Mind to Brain. Ferenzci, A. (2014). The Psychodynamics of Memory in Film. | |
10 | 10. Hafta: Psikolojik Gerilim ve Sinema İçerik: Psikolojik gerilim türündeki filmlerde bilinçaltı süreçler, gerilim oluşturma teknikleri. Hedef: Psikolojik gerilim ve korku türlerinde kullanılan psikolojik yöntemleri analiz etmek. | Carroll, N. (1996). The Philosophy of Horror. Freud, S. (1919). The Uncanny. | |
11 | 11. Hafta: Sinemada Sosyal Psikoloji İçerik: Grup dinamikleri, liderlik, itaat ve sosyal etkileşimler, sinemada grup psikolojisi temsilleri. Hedef: Sosyal psikolojinin sinemada nasıl yansıtıldığını anlamak. | Asch, S. E. (1955). Opinions and Social Pressure. Zimbardo, P. (2007). The Lucifer Effect: Understanding How Good People Turn Evil. | |
12 | 12. Hafta: Sinemada Aşk ve İlişkiler İçerik: Aşk, romantizm ve ilişki dinamiklerinin psikolojik temelleri ve sinemadaki temsilleri. Hedef: Aşk ve ilişki psikolojisini sinema bağlamında analiz etmek. | Sternberg, R. J. (1986). The Triangle of Love. Hinde, R. A. (1997). Relationships: A Dialectical Perspective. | |
13 | 13. Hafta: Zihinsel Bozukluklar ve Film İçerik: Sinemadaki zihinsel bozukluklar ve psikolojik çözümlemeler, empati ve algı oluşturma. Hedef: Zihinsel bozuklukların film karakterleri ve anlatıları üzerindeki etkilerini incelemek. | Lidz, C. (1991). The Person and the Group. Szasz, T. (1961). The Myth of Mental Illness. | |
14 | 14. Hafta: Sinemada Psikolojik Temaların Genel Değerlendirmesi İçerik: Dersin genel değerlendirmesi, öğrencilerin seçtikleri filmleri analiz etmesi. Hedef: Sinema ve psikoloji arasındaki bağlantıyı daha derinlemesine anlamak ve uygulamak. | Freud, S. (1930). Civilization and Its Discontents. Bordwell, D., & Thompson, K. (2010). Film Art: An Introduction. |
Bordwell, D., & Thompson, K. (2010). Film Art: An Introduction. Freud, S. (1920). Beyond the Pleasure Principle. Freud, S. (1900). The Interpretation of Dreams. Skinner, B. F. (1974). About Behaviorism. Mulvey, L. (1975). Visual and Other Pleasures. Silverman, K. (1988). The Subject of Semiotics. Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and Crisis. Jung, C. G. (1964). Man and His Symbols.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Tartışma | 1 | 10 | 10 |
Soru-Yanıt | 1 | 10 | 10 |
Takım/Grup Çalışması | 1 | 10 | 10 |
Gözlem | 1 | 15 | 15 |
Beyin Fırtınası | 1 | 15 | 15 |
Makale Kritik Etme | 1 | 15 | 15 |
Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Ev Ödevi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 143 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | |
ÖÇ 1 | |||||||||||||||||||||||||
ÖÇ 2 | |||||||||||||||||||||||||
ÖÇ 3 | |||||||||||||||||||||||||
ÖÇ 4 | |||||||||||||||||||||||||
ÖÇ 5 |