Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
EYMD305 | Medya Analizi | Ders | 3 | 5 | 5.00 | 3.00 |
Lisans
Bu dersin amacı medya metinlerini okuma ve analiz etme becerilerini kazandırmaktır. Öğrenciler, “Medya Analizi” dersi okumaları, öğrenimleri ve uygulamaları ile a) Medya analizi tekniklerini tanımlayabilir; b) Küresel düzlemde medya sistemlerini tanımlayabilir ve sınıflandırabilir; Medya metinlerinin etkilerini değerlendirmek üzere gerekli analitik ve entelektüel becerilere sahip olur.
Dr. Öğretim Üyesi Hakan TAN
1 | Medya analizi tekniklerini tanımlar. |
2 | Küresel düzlemde medya sistemlerini tanımlar, inceler, araştırır ve sorgular. |
3 | Medya metinlerinin etkilerini değerlendirmek üzere gerekli analitik ve entelektüel becerileri fark eder. |
4 | Medya analiz yöntem ve tekniklerinde kullanılan kavram ve kuramlar sınıflar, inceler ve uygular. |
5 | Geleneksel ve yeni medyadaki içeriklerini uygular, araştırır, inceler ve örnekler. |
Birinci Öğretim
YOK
Derste hem vize hem de finalde içerikte açıklanan yöntem ve teknikler ile ilgili ödevler yapılacaktır.
Göstergebilimsel Çözümleme, İçerik Analizi, Söylem Analizi, Psikanaliz Anlatı Analizi
Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|
1 | Tanışma, Dersin Tasarımı Ve Ders İçeriğinin Paylaşılması: Eleştirel Yaklaşım, Göstergebilim, İçerik Analizi, Söylem Analizi, Psikanaliz Anlatı Analizi | Slayt | |
2 | Medyada Analiz Yöntemlerine Genel Bir Bakış: İletişim, Bilim, Yöntem, Propaganda, İkna, İmge, İmaj, Göz ve Görsel Düşünme, İmge ve İmajın Yükselişi Sözün Düşüşü, Semboller, Piktogram, İdeogram, Renklerin Anlamı, Simülakrlar ve Simülasyon, Piktogram ve İdeogram, Renklerin Anlamı, Düzanlam ve Yananlam, Sembol ve Gösterge, Göstergeleri Tüketmek | Slayt | |
3 | Eleştirel Yaklaşım ve Göstergebilim: Frankfurt Okulu ve Temsilcileri, Hegemonya Kavramı ve Temsilcileri, Kültürel Çalışmalar ve İletişimin Ekonomi Politiği | Slaytlar, Makale | |
4 | Göstergebilim: Ferdinand De Saussure ve Charles Sanders Peirce, Vladimir Propp, Roman Jakobson, Roland Barthes | Slaytlar, Makale | |
5 | Göstergebilimsel Kavramlar ve Analiz: Konu: Gösterge-Gösteren/Gösterilen, Dil-Söz, Töz-Biçim, Eşsürem/Artsürem, Sistem- Değer ile Dilin Çizgiselliği ve Nedensizliği, Fonem (Ses Birim), Parola (Söz), Paradigma (Dizge), Dizim (Sentegma) ve Yapısalcılığa Göstergebilimsel Bakış, Mit, Eğretileme (Metafor) ve Düzdeğişmece (Metanomi, Çerçeve, | Slaytlar, Makale | |
6 | Göstergebilimsel Reklam Analizi: Konu: Logo Analizi, Afiş Analizi, Reklam Analizi, Sosyal Medya Analizi ve Örnekleri | Slaytlar, Makale | |
7 | Ödev ve Sunumlar (Örnek: Uygulama Örnekleri | Uygulama, | |
8 | Ara Sınav | ||
9 | İçerik Analizi: İçerik Analizinin Kısa Tarihçesi, İçerik Çözümleme Tanımları, İçerik Çözümlemesi Çeşitleri, İçerik Çözümleme Tekniğinin Unsurları, Geleneksel ve Yeni Medyada İçerik Analiz Örnekleri | Slaytlar | |
10 | Söylem Analizi: Söylem Nedir? Söylem; Benzerlikler, Karşıtlıklar ve Farklılıklar, Söylem Çözümleme Biçimleri, Söylemin Özellikleri ve Türleri, Söylem – Verici- Öznellik, Söylem ve Kanıtlama | Slaytlar, Makale | |
11 | Geleneksel ve Yeni Medyada Söylem Analizi: Konu: Van Dijk’in Söylem Çözümlemesi, Yeni Medyada Söylem Analizi Örnekleri | Slaytlar, Makale | |
12 | Psikanaliz Anlatı Analizi: Sigmund Freud ve Psikanaliz | Slaytlar, Makale | |
13 | Psikanaliz Anlatı Analizi Örnekleri | Slaytlar, Makale | |
14 | Ödev ve Sunumlar (Örnek: Uygulama Örnekleri) | Proje ve ödev | |
15 | Final Sınavı |
Akerson, E. F. (2016). Göstergebilime Giriş, İstanbul: Bilge Kültür Sanat. Arnheim, R. (2015). Görsel Düşünme, çev: Öğdül, R. İstanbul: Metis Yayınları. Atabek, G, Ş. (2007). Göstergebilimsel Çözümleme: İletişim Çalışmalarında Göstergebilimsel Yöntem, der. Atabek, G, Ş. & Atabek, Ü. Medya Metinlerini Çözümlemek, Ankara: Siyasal Kitabevi. S: 65-85. Bağçe, E. (2013). Frankfurt Okulu, Ankara: Doğu Batı Yayınları. Barkın, O. O. ve Özkartal, M. (2018). Göstergebilimsel Çözümleme Yöntemiyle Kadına Yönelik Şiddet Afişlerinde Anlam Aktarımı Sorunu . Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi , 3 (2) , 167-178 . Barthes, R. (2000). Camera Lucida: Reflections on Photography, Translated by Howard, R. Vintage Books, London, Printed and bound in Great Britain by Clays Ltd. St Ives plc. Barthes, R. (2014). Çağdaş Söylenler, çev: Yücel, T. İstanbul: Metis Yayınları. Barthes, R. (2015). Göstergebilimsel Serüveni, çev: Rifat M. ve Rifat S. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık. Barthes, R. (2016). Göstergeler İmparatorluğu, çev: Yücel, T. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık. Barthes, R. (2017). Görüntünün Retoriği, Sanat ve Müzik, çev: Koş, A.&Albayrak, Ö. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık. Baudrillard, J. (2009). Gösterge Ekonomi Politiği Hakkında Bir Eleştiri, çev: Adanır O. & Bilgin, A. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi. Baudrillard, J. (2013). Tüketim Toplumu, çev: Deliceçaylı, H. & Keskin, F. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Baudrillard, J. (2013a). Yokoluş Sanatı, der, Aydemir, C. Fotoğraf Neyi Anlatır, İstanbul: Hayalperest Yayınevi, s: 99-103. Baudrillard, J. (2014). Simülakrlar ve Simülasyon, çev: O. Adanır, Ankara: Doğu Batı Yayınları (orijinal baskı tarihi 1998). Benjamin, W. (2013). Fotoğrafın Küçük Tarihi, der, Aydemir, C. Fotoğraf Neyi Anlatır, İstanbul: Hayalperest Yayınevi, s: 8-33. Berger, J. (2014). Görme Biçimleri, çev: Salman, Y. İstanbul: Metis Yayınları. Berger, J. (2016). Bir Fotoğrafı Anlamak, çev: Eyüboğlu, B. İstanbul: Metis Yayınları. Binark, M. (2014). Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri, drl. Binark, M. İstanbul Ayrıntı Yayınları. Burnett, R. (2012). İmgeler Nasıl Düşünür? çev: Pusar, G. İstanbul: Metis Yayınları. Çamdereli, M. (2013). Reklamın Görme Dediği, 1.Basım, İstanbul: Avrupa Yakası Yayıncılık. Çelik, H. ve Ekşi, H. (2013). SÖYLEM ANALİZİ. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 27 (27) , 99-117 Dağtaş, B. (2009). “Reklamları Görmek: Reklam Metinlerinin Ait Olduğu Kültürler ve Egemen Form Olarak Tüketim Kültürü”, drl. Tellan D. Reklamcılık: Bakmak ve Görmek. Ankara: Ütopya Yayınevi, s:46-78. Dağtaş, B. (2012). Reklamı Okumak, Ankara: Ütopya Yayınevi. Derman, İ. (2010). Fotoğraf ve Gerçeklik, İstanbul: Hayalbaz Kitap. Doyuran, L. (2018). Medyatik Bir Çalışma Alanı Olarak Eleştirel Söylem Çözümlemesi (Televizyon Dizileri Örneğinde) . Erciyes İletişim Dergisi , 5 (4) , 301-323 . Eco, U. (1991). Alımlama Göstergebilimi, çev: Rifat, S. İstanbul: Düzlem Yayınları. Elden, M. ve Özdem, Ö. (2015). Reklamda Görsel Tasarım, İstanbul: Say Yayınları. Gombrich, E. H. (2015), İmge Ve Göz, çev: Atakay, K. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. (Orginal title: The Image and the Eye, 1982, Phaidon Press Limited) Guiraud, P. (1990). Göstergebilim, çev: Yalçın, M. Sivas: Önder Matbaacılık ve Gazetecilik Ofset, .y. özel yayım (Özgün adı: La semiologie, Presses Universitaires de France, Paris, 1971). Günay, D. (2012). Görsel Göstergebilim, İmgenin Anlamlandırılması, ed. Günay D. ve Parsa A. Görsel Göstergebilim, İmgenin Anlamlandırılması, İstanbul: Es Yayınları, s: 11-54. Günay, İ. E. (2022). Van Dijk’in Eleştirel Söylem Analizi Bağlamında Azerbaycan ve Ermenistan Arasındaki Savaşa İlişkin Le Monde ve Le Figaro’da kullanılan Haber Başlık ve Girişlerinin Analizi . Aksaray İletişim Dergisi, 4 (1) , 46-65. Güneş, A. (2021). GÖSTERGEBİLİMSEL BİR OKUMA: TÜRKİYE İŞ BANKASI 96. YIL REKLAM FİLMİ ÖRNEĞİ . İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi , 9 (20) , 241-280 . Handley, A. ve Chapman, C. C. (2015). Dijital Çağda İçerik Yönetiminin Kuralları, çev: Kökkaya, Z. İstanbul: MediaCat Kitapları. Holat, O. (2021). Netflix’teki Türk Dizi Afişlerinin Göstergebilimsel Çözümlemesi . Sanat ve Tasarım Dergisi , (27) , 291-311 Horkheimer, M. (2012). Geleneksel ve Eleştirel Kuram, çev: Tüzel, M. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık. İlden, S. ve Demir, Y. (2016). Seyfi Teoman Filmlerinin Göstergebilimsel Afiş Çözümlemesi . Akdeniz Sanat , 9 (17) Jewitt, C. ve Oyama, R. (2007). Görsel Anlam: Sosyal Göstergebilimsel Bir Yaklaşım, der. Atabek, G, Ş. & Atabek, Ü. Medya Metinlerini Çözümlemek, Ankara: Siyasal Kitabevi. S: 86-114. Karaduman, M. & Aciyan, E. P. (2020). BAUDRİLLARD’IN SİMÜLASYON KURAMI BAĞLAMINDA DİJİTAL OYUNLAR VE BAĞIMLILIK ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME . Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,22(1),453-472.DOI: 10.26468/trakyasobed.550935 Mitchell, W. J. T. (2005). İmaj, Metin, İdeoloji, çev: Arslan, H. İstanbul: Paradigma Yayıncılık. Moriarty, s. ve Shay, S. (2007). Görsel Göstergebilimi Kullanan Bir Niyetlenen – Alımlanan Çalışması, der. Atabek, G, Ş. & Atabek, Ü. Medya Metinlerini Çözümlemek, Ankara: Siyasal Kitabevi. S: 115-130. Özer, N. P. ve Yarar, A. E. (2019). GÖSTERGEBİLİMSEL BİR REKLAM ANALİZİ: BURGER KİNG “ATEŞ SENİ ÇAĞIRIYOR” . Atatürk İletişim Dergisi , (18) , 105-124 . Piercy, J. (2013). Semboller, Evrensel Bir Dil, çev: Tuna, U. D. İstanbul: Aykırı Yayıncılık. Propp, V. (2017). Masalın Biçimbilimi ve Olağanüstü Masalların Dönüşümleri, çev: Rifat, M.&Rifat, S. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Rifat, M. (1990). Dilbilim ve Göstergebilim Çağdaş Kuramları, İstanbul: Düzlem Yayınları. Rifat, M. (2011). Homo Semiotics ve Genel Göstergebilim Sorunları, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Rifat, M. (2012). XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları 1. Tarihçe ve Eleştirel Düşünceler, İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık. Rifat, M. (2013). Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Rifat, M. (2014a). Göstergebilimin ABC’si, İstanbul: Say Yayınları. Rifat, M. (2014b). XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları 2.Temel Metinler, İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık. Sallan Gül, S. ve Kahya Nizam, Ö. (2021). SOSYAL BİLİMLERDE İÇERİK VE SÖYLEM ANALİZİ. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , Yıl 2021 Sayı 42:Özel sayı 1 , 181-198 . Saussure, D. F. (2014). Genel Dilbilim Yazıları, çev: Kılıç, S. İstanbul: İthaki Yayınları. Selvitopu, A. ve Kavurgacı, Ş. (2019). Frankfurt Okulu Bağlamında Eleştirel Teori ve Eğitim. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1 (2) , 99-108. Sonesson, G. (2013). Fotoğraf Göstergebiliminin Kısa Bir Tarihi, der, Aydemir, C. Fotoğraf Neyi Anlatır, İstanbul: Hayalperest Yayınevi, s: 177-208. Sontag, S. (2011). Fotoğraf Üzerine, çev: Akınbay, O. İstanbul: Agora Kitaplığı. Vardar, B. (1999). XX. Yüzyıl Dilbilimi (Kuramcılardan Seçmeler), İstanbul: Multilingual. Williamson, J. (2001). Reklamların Dili, Reklamlarda Anlam ve İdeoloji, çev: Fethi, A. Ankara: Ütopya Yayınevi. PSİKANALİZ ANLATI ANALİZİ Adler, A. (2018). Bireysel Psikoloji, çev:Kılıçoğlu, A. İstanbul: Say Yayınları; Adler, A. (2018). İnsanı Tanıma Sanatı, çev:Şipal, K. İstanbul: Say Yayınları; Baron, R. A. (1992). Psychology, Allyn & Bacon A Division of Simon & Schuster, Inc. Printed in the United States of America; Cüceloğlu, D. (2014). İnsan ve Davranışı, İstanbul: Remzi Kitabevi; Freud, S. (2000). Metapsikoloji, çev: Yardımlı, A. İstanbul: İdea Yayınevi; Hall, C, S. (2016). Freudyen Psikolojiye Giriş, çev: Devrim, E. İstanbul: Kaknüs Yayınları; Horney, K. (2018). Çağımızın Nevrotik Kişiliği, çev: Kıcır, B. İstanbul: Sel Yayıncılık; Horney, K. (2017). Nevrozlar ve İnsan Gelişimi, çev: Erbatur, E. İstanbul: Sel Yayıncılık; Jung, C, G. (2015). Analitik Psikoloji Üzerine İki Deneme, çev: Yılmaz, İ, H. İstanbul: Pinhan Yayıncılık; Jung, C, G. (2016). Analitik Psikoloji Sözlüğü, çev: Nirven, N. İstanbul: Pinhan Yayıncılık; Jung, C, G. (2016). Freud ve Psikanaliz, çev: Yılmaz, İ, H. İstanbul: Pinhan Yayıncılık; Myers, D. ve Dewall, N. (2017). Psikoloji, çev editörü: Batıgün, A, D. Ankara: Palme Yayıncılık.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
YOK
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Proje Hazırlama | 2 | 10 | 20 |
Proje Sunma | 2 | 10 | 20 |
Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
Toplam İş Yükü (saat) | 126 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |
ÖÇ 4 |
ÖÇ 5 |