GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
ETIP600.9 Acil Tıp Ders 6 11 7.00 20.00

Lisans



Bu stajın temel amacı, intörn doktorların acil serviste sık karşılaşılan klinik tabloları tanımaları, hızlı ilk değerlendirme (triage) becerisi geliştirmeleri, hayati bulgulara göre önceliklendirme yapabilmeleri ve acil durumda doğru ilk müdahale basamaklarını tanıyıp ekip içinde etkin rol alabilmeleridir. Staj süresince intörnlerin vital değerlendirme, temel yaşam desteği algoritmalarını yorumlama, acil servis akış mantığını anlama ve klinik refleks geliştirme becerilerini güçlendirmeleri hedeflenir.


Dr. Öğr. Üyesi Emre ERİMŞAH


1 Acil servise başvuran hastalarda hızlı ve doğru anamnez alabilir, fizik muayene yapabilir.
2 Yaşamı tehdit eden acil tabloları tanıyabilir (kardiyak arrest, solunum yetmezliği, şok vb.).
3 Temel yaşam desteği (BLS) ve ileri yaşam desteği (ALS) uygulamalarını gerçekleştirebilir.
4 Travmalı hastaya yaklaşım algoritmasını uygulayabilir.
5 Acil serviste triyaj uygulamalarını yapabilir.
6 EKG’yi yorumlayabilir ve temel ritim bozukluklarını tanıyabilir.
7 Zehirlenme vakalarına uygun ilk müdahaleyi yapabilir.
8 Hava yolu yönetimi, damar yolu açılması, kanül, kateter ve yara bakımı gibi temel girişimleri uygulayabilir
9 Acil durumlarda hasta ve yakınları ile etkili iletişim kurabilir.
10 Acil tıpta etik, profesyonellik ve hasta haklarına uygun davranabilir
11 Acil servis koşullarında ekip çalışmasına katılabilir.
12 Acil hastalarda sevk kriterlerini bilir ve uygun yönlendirme yapabilir.

Birinci Öğretim


Ön koşul bulunmamaktadır.


Staj süresince intörn doktorların acil serviste hızlı akışa uyum sağlamaları, vital bulgu takibini dikkatle yapmaları, ekip içi iletişimde net ve kısa ifade kullanmaları ve acil müdahale sırasında gözlemci olsa bile aktif sorumluluk bilinciyle hareket etmeleri beklenir. Acil serviste öncelik sıralaması, güvenlik ve hasta yönlendirme disiplinine tam uyum esastır.


Acil Tıp stajı kapsamında intörn doktorlar, acil servis, triaj alanı, monitörizasyon bölümü ve müdahale odalarında görev alırlar. Staj boyunca vital bulguların hızlı değerlendirilmesi, acil başvuru nedenlerinin sınıflandırılması (travma, kardiyak, solunumsal, nörolojik vb.), temel yaşam desteği basamaklarının gözlemi, acil müdahale ekipmanlarının tanınması, ilaç uygulama süreçlerinin izlenmesi ve triaj algoritmasına göre hasta önceliği belirleme yaklaşımı pratik olarak işlenir. İntörnlerin acil serviste hızlı karar verme, ekip koordinasyonuna uyum ve stabilizasyon yaklaşımını sahada gözlemlemeleri hedeflenir.


Hafta Teorik Uygulama [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 6 hafta boyunca acil serviste sık karşılaşılan klinik tablolar, triaj ve önceliklendirme ilkeleri, vital bulgu yorumlama, temel ve ileri yaşam desteği basamakları, travma, kardiyak, solunumsal ve nörolojik acillerde ilk yaklaşım algoritmaları, acil servis gözlem birimi işleyişi ve hızlı klinik karar verme prensipleri teorik çerçevede ele alınır. İntörn doktorlar acil servis triaj alanı, monitörlü gözlem ünitesi ve müdahale odalarında gözlemci olarak yer alır. Uygun görülen durumlarda vital bulgu takibi, monitörizasyon değerlendirmesi, basit hasta hazırlığı, EKG takibi ve resüsitasyon öncesi ekip koordinasyonuna destek gibi sorumluluklar verilebilir. Hastanın acil başvurusundan ilk değerlendirmeye kadar olan klinik akış aktif olarak takip edilir. Staj süresince eğitim saha tabanlı gözlem, acil vaka üzerinden kısa klinik değerlendirme, ekip içi mikro brifingler, resüsitasyon senaryosu eşliğinde mini geri bildirim oturumları ve gün sonu vaka değerlendirmesi modeliyle yürütülür. Eğiticiler intörn doktorlara “Bu hastayı nasıl sınıflandırırsın?”, “Bu EKG’de ilk neye dikkat edersin?” gibi hızlı refleks kazandıran kısa sorularla geri bildirim verir. Her hafta öncesi intörn doktorların triaj renk kodlarını, temel yaşam desteği algoritmasını, acil servis müdahale ekipmanlarının yerleşimini, EKG ritim tanıma temel şemalarını gözden geçirerek staja hazırlıklı gelmeleri beklenir. Klinik alana girişte hızlı adaptasyon, dikkatli gözlem ve kısa-net iletişim temel hazırlık kriterleri olarak kabul edilir.

Tintinalli, J. E., Ma, O., Yealy, D. M., et al. (2020). Tintinalli’s Emergency Medicine: A Comprehensive Study Guide. 9. Baskı, McGraw-Hill. Marx, J. A., Hockberger, R. S., Walls, R. M. (2013). Rosen’s Emergency Medicine: Concepts and Clinical Practice. 8. Baskı, Elsevier. Türkiye Acil Tıp Derneği (TATD) güncel kılavuzları ve protokolleri.


Klinik Ortamda Öğrenme: Servis, poliklinik, acil servis gözlemleri; hasta başı vizitler. Uygulamalı Eğitim: Temel ve ileri yaşam desteği, travma yönetimi, zehirlenmelere yaklaşım, ortopedik aciller gibi pratik beceri uygulamaları. Simülasyon Eğitimi: VR ve senaryo tabanlı vaka değerlendirmeleri. Bağımsız Öğrenme: Staj programında ayrılan saatlerde vaka hazırlığı, pre-op/post-op değerlendirme, literatür inceleme. Olgu Sunumları: Öğrencilere verilen hasta/vaka üzerinden grup tartışmaları


Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 50
Sözlü Sınav 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 100

Acil Tıp İntörnlük Stajı, zorunlu bir staj olup toplam 6 hafta sürer. Bu 6 hafta boyunca intörn doktorların acil servis vizit akışına düzenli katılım göstermeleri, triaj alanındaki önceliklendirme sürecini gözlemlemeleri, acil müdahale ekip dinamiğine uyum sağlamaları ve vital bulgu takibi ile ilk değerlendirme prensiplerini sahada uygulamalı olarak pekiştirmeleri beklenir.


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Uygulama/Pratik 1 180 180
Toplam İş Yükü (saat) 180

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
ÖÇ 6
ÖÇ 7
ÖÇ 8
ÖÇ 9
ÖÇ 10
ÖÇ 11
ÖÇ 12
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek