Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
EGST339 | Sağlık ve Gıda | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 5 | 6.00 | 3.00 |
Lisans
Bu ders, başlıca kronik hastalıkların (diyabet, kardiyovasküler hastalıklar, böbrek yetmezliği ve GİS rahatsızlıkları) patofizyolojisi ve beslenme ilişkisini ele alarak, sağlıklı tarif geliştirme, alternatif gıda bileşenleri kullanma ve dengeli beslenme planları oluşturma becerilerini kazandırır.
Dr. Öğr. Üyesi İlayda Aydınlı Dr. Öğr. Üyesi Rabia Nur Kocamış Öğr. Gör. Zehranur Torun
1 | Diyabet, kardiyovasküler hastalıklar, kronik böbrek yetmezliği ve gastrointestinal sistem hastalıklarının patofizyolojisini ve klinik özelliklerini açıklayabilir. |
2 | Bu hastalıklara ilişkin komplikasyonları sınıflandırabilir, tanı ve tedavi yaklaşımlarını tartışabilir. |
3 | Glisemik indeks kavramını açıklayarak düşük glisemik indeksli yemekler geliştirebilir ve alternatif tatlandırıcıları mutfakta uygulayabilir. |
4 | Kardiyovasküler sağlık için az tuzlu ve sağlıklı yağ içeren tarifler geliştirebilir, tuz ve yağ kısıtlamasının önemini açıklayabilir. |
5 | Glutensiz ürünlerle tarifler hazırlayabilir ve probiyotik besinleri günlük beslenme planına entegre edebilir. |
6 | Düşük kalorili yemekler ve porsiyon kontrolüne dayalı öğün planları geliştirebilir. |
7 | Sağlıklı beslenme ilkelerini kullanarak hastalık riskini azaltmaya yönelik menüler ve tarifler tasarlayabilir. |
Birinci Öğretim
Bulunmamaktadır.
Yok
Ders, kronik hastalıkların patofizyolojisi ve beslenme ilişkilerini ele alarak, sağlıklı tarif geliştirme, alternatif gıda bileşenleri kullanma ve dengeli beslenme planları oluşturma konularını kapsar.
Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|
1 | Pankreas β-hücre fonksiyon bozukluğu, insülin direnci, akut ve kronik komplikasyonlar. | ||
2 | Tıbbi beslenme tedavisinin temel prensipleri, Diyabet dostu tarifler, alternatif tatlandırıcı kullanımı. | ||
3 | Tıbbi beslenme tedavisinin temel prensipleri, Diyabet dostu tarifler, alternatif tatlandırıcı kullanımı. | ||
4 | Hipertansiyon, ateroskleroz ve kalp yetmezliğinin etiyolojisi, risk faktörleri ve tedavi yaklaşımları. | ||
5 | -Beslenmenin rolü; sodyum, doymuş yağ ve trans yağların etkisi. Az tuzlu ve düşük yağlı yemek hazırlama. | ||
6 | -Beslenmenin rolü; sodyum, doymuş yağ ve trans yağların etkisi. Az tuzlu ve düşük yağlı yemek hazırlama. | ||
7 | Glomerüler filtrasyon azalması, üremi, elektrolit bozuklukları ve tedavi prensipleri. | ||
8 | ARA SINAV | ||
9 | Gluten içermeyen tarifler, probiyotik besinler. | ||
10 | Gluten içermeyen tarifler, probiyotik besinler. | ||
11 | Çölyak hastalığı, inflamatuar bağırsak hastalıkları, reflü ve İBS’nin klinik özellikleri | ||
12 | Düşük kalorili, doyurucu öğün hazırlama. | ||
13 | Düşük kalorili, doyurucu öğün hazırlama. | ||
14 | Düşük kalorili, doyurucu öğün hazırlama. |
Nutrition Therapy and Pathophysiology (4th Edition)
Bu ders, doktor, beslenme uzmanı ve gıda mühendisinin katılımıyla yürütülmekte olup, öğrencilerin teorik bilgileri uygulamalı etkinliklerle pekiştirmelerini sağlar; ders kapsamında interaktif ders anlatımı, vaka çalışmaları, laboratuvar uygulamaları ve tarif geliştirme gibi aktif öğrenme yöntemleri kullanılmaktadır.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Uygulama/Pratik | 1 | 1 | 1 |
Tartışma | 14 | 2 | 28 |
Soru-Yanıt | 14 | 1 | 14 |
Takım/Grup Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Gösterme | 14 | 2 | 28 |
Proje Sunma | 3 | 3 | 9 |
Ev Ödevi | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (saat) | 139 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |
ÖÇ 4 |
ÖÇ 5 |
ÖÇ 6 |
ÖÇ 7 |