GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
NBES388 Sürdürülebilir Beslenme Seçmeli Ders Grubu 3 6 3.00 2.00

Lisans



Bu dersin amacı, sürdürülebilir beslenme kavramını ekolojik, ekonomik, kültürel ve sağlık boyutlarıyla ele almak; besin üretim ve tüketim zincirinde çevresel etkileri değerlendirmek ve öğrencilerin bireysel/kurumsal düzeyde sürdürülebilir beslenme yaklaşımları geliştirmelerini sağlamaktır.



1 Sürdürülebilir beslenme kavramını ve bileşenlerini açıklar.
2 Besin üretim-tüketim zincirinde çevresel etkileri (karbon ayak izi, su ayak izi, enerji tüketimi) değerlendirir.
3 Farklı beslenme modellerini (Akdeniz, bitki temelli, flexitarian vb.) sürdürülebilirlik açısından analiz eder.
4 Yerel, kültürel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak sürdürülebilir beslenme stratejileri geliştirir.
5 Sürdürülebilir gıda sistemleri, atık yönetimi ve politika önerileri konusunda güncel yaklaşımları tartışır.

Birinci Öğretim


Ön koşulu olan ders yoktur.


Yok


Bu derste sürdürülebilir beslenme kavramı, besin üretim ve tüketim zincirinde çevresel etkiler, sürdürülebilir beslenme modelleri, gıda israfı, yerel ve kültürel yaklaşımlar, politika ve etik boyutlarıyla ele alınır. Teorik bilgiler vaka çalışmaları ve güncel örneklerle desteklenir.


Hafta Teorik [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir beslenme kavramına giriş
2 Gıda güvenliği, gıda güvencesi ve sürdürülebilirlik ilişkisi
3 Besin üretim sistemleri ve çevresel etkiler (karbon, su, arazi kullanımı)
4 Hayvansal üretim, iklim değişikliği ve alternatif protein kaynakları
5 Bitkisel temelli beslenme ve çevresel avantajları
6 Yerel gıdalar, mevsimsellik ve geleneksel beslenme kültürleri
7 Sürdürülebilir beslenme modelleri (Akdeniz, Nordik, EAT-Lancet vb.)
8 Ara Sınav
9 Besin kaybı, gıda israfı ve sürdürülebilir tüketim alışkanlıkları
10 Ambalajlama, gıda lojistiği ve sürdürülebilir gıda zinciri
11 Toplum beslenmesinde sürdürülebilirlik: okul, hastane, kurum menüleri
12 Politikalar, ulusal/uluslararası stratejiler (FAO, WHO, Avrupa Birliği vb.)
13 Sürdürülebilir beslenme ve etik: sosyal adalet, eşitlik, erişilebilirlik
14 Vaka çalışmaları ve dersin genel değerlendirmesi
15 Final Sınavı



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Makale Kritik Etme 14 1 14
Bireysel Çalışma 14 2 28
Ev Ödevi 13 2 26
Toplam İş Yükü (saat) 70

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek