| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
|---|---|---|---|---|---|---|
| NBES388 | Sürdürülebilir Beslenme | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 6 | 3.00 | 2.00 |
Lisans
Bu dersin amacı, sürdürülebilir beslenme kavramını ekolojik, ekonomik, kültürel ve sağlık boyutlarıyla ele almak; besin üretim ve tüketim zincirinde çevresel etkileri değerlendirmek ve öğrencilerin bireysel/kurumsal düzeyde sürdürülebilir beslenme yaklaşımları geliştirmelerini sağlamaktır.
| 1 | Sürdürülebilir beslenme kavramını ve bileşenlerini açıklar. |
| 2 | Besin üretim-tüketim zincirinde çevresel etkileri (karbon ayak izi, su ayak izi, enerji tüketimi) değerlendirir. |
| 3 | Farklı beslenme modellerini (Akdeniz, bitki temelli, flexitarian vb.) sürdürülebilirlik açısından analiz eder. |
| 4 | Yerel, kültürel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak sürdürülebilir beslenme stratejileri geliştirir. |
| 5 | Sürdürülebilir gıda sistemleri, atık yönetimi ve politika önerileri konusunda güncel yaklaşımları tartışır. |
Birinci Öğretim
Ön koşulu olan ders yoktur.
Yok
Bu derste sürdürülebilir beslenme kavramı, besin üretim ve tüketim zincirinde çevresel etkiler, sürdürülebilir beslenme modelleri, gıda israfı, yerel ve kültürel yaklaşımlar, politika ve etik boyutlarıyla ele alınır. Teorik bilgiler vaka çalışmaları ve güncel örneklerle desteklenir.
| Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
|---|---|---|---|
| 1 | Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir beslenme kavramına giriş | ||
| 2 | Gıda güvenliği, gıda güvencesi ve sürdürülebilirlik ilişkisi | ||
| 3 | Besin üretim sistemleri ve çevresel etkiler (karbon, su, arazi kullanımı) | ||
| 4 | Hayvansal üretim, iklim değişikliği ve alternatif protein kaynakları | ||
| 5 | Bitkisel temelli beslenme ve çevresel avantajları | ||
| 6 | Yerel gıdalar, mevsimsellik ve geleneksel beslenme kültürleri | ||
| 7 | Sürdürülebilir beslenme modelleri (Akdeniz, Nordik, EAT-Lancet vb.) | ||
| 8 | Ara Sınav | ||
| 9 | Besin kaybı, gıda israfı ve sürdürülebilir tüketim alışkanlıkları | ||
| 10 | Ambalajlama, gıda lojistiği ve sürdürülebilir gıda zinciri | ||
| 11 | Toplum beslenmesinde sürdürülebilirlik: okul, hastane, kurum menüleri | ||
| 12 | Politikalar, ulusal/uluslararası stratejiler (FAO, WHO, Avrupa Birliği vb.) | ||
| 13 | Sürdürülebilir beslenme ve etik: sosyal adalet, eşitlik, erişilebilirlik | ||
| 14 | Vaka çalışmaları ve dersin genel değerlendirmesi | ||
| 15 | Final Sınavı |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Makale Kritik Etme | 14 | 1 | 14 |
| Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
| Ev Ödevi | 13 | 2 | 26 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 70 | ||
| ÖÇ 1 |
| ÖÇ 2 |
| ÖÇ 3 |
| ÖÇ 4 |
| ÖÇ 5 |