Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
ESOS336 | Kültürel Çalışmalar ve Nitel Araştırma: Veri Analizi ve Bilimsel Yazım | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 6 | 5.00 | 3.00 |
Lisans
Türkçe
Bu seminer, kültürel çalışmalar perspektifiyle bireylerin ve grupların toplumsal normlar, ekonomik koşullar ve kişisel deneyimler doğrultusunda nasıl ilişkiler kurduklarını analiz etmeyi amaçlamaktadır. Katılımcılar, kültür sosyolojisi ve kültürel psikoloji gibi alanlardan yararlanarak, farklı kültürel ve sosyal bağlamlarda ilişkilerin nasıl şekillendiğini inceleyeceklerdir. Seminerin temel odak noktalarından biri, nitel araştırma yöntemlerinin araştırma konusu ile kuramsal ve metodolojik uyumunun sağlanması, uygun yöntemin seçilmesi ve alana uygulanması sürecine odaklanmaktır. Bu doğrultuda katılımcılar, belirlenen tema çerçevesinde ilgili kuramsal ve yöntemsel literatürü inceleyecek, ardından seçtikleri yönteme dayalı olarak saha araştırması gerçekleştirecek ve elde ettikleri bulguları akademik bir rapor hâlinde (vize ve final harici) sunacaklardır.
Dr. Öğ. Üyesi Ayşe Yıldırır Gürcüoğlu
1 | 1. Kültürel ilişkileri kuramsal çerçevede analiz eder. |
2 | 2. Nitel araştırma yöntemlerini tanır ve uygular. |
3 | 3. Araştırma sorusu geliştirip saha çalışması yapar. |
4 | 4. Verileri analiz ederek akademik rapor hazırlar. |
5 | 5. Grup çalışması ve sunum becerilerini geliştirir. |
Birinci Öğretim
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri
Düzenli makale okuma ve yazıya dökme.
Bu ders, kültürel çalışmalar ve nitel araştırma yöntemleri odağında yapılandırılmıştır. Dersin ilk bölümü kültür kavramı ve kültür kuramlarına giriş niteliğinde olup, öğrencilerin kültürel analiz becerilerini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Takip eden haftalarda Jean Baudrillard gibi temel kuramcıların görüşleri üzerinden tüketim kültürü, toplumsal yapı ve birey ilişkisi irdelenecektir. Dersin ikinci bölümünde, nitel araştırma yöntemlerine giriş yapılacak; özellikle fenomenoloji, etnografi ve durum çalışması gibi yaklaşımlar detaylı biçimde ele alınacaktır. Öğrenciler, kuramsal bilgiler doğrultusunda kendi araştırma sorularını geliştirecek, araştırma tasarımı hazırlayacak ve saha çalışması gerçekleştirecektir. Saha çalışması sürecinde grup çalışmaları yürütülecek, toplanan veriler analiz edilerek akademik rapor formatında sunulacaktır. Dersin sonunda, öğrencilerden, kendi belirledikleri konu kapsamında kültürel çözümleme içeren niteliksel bir araştırmayı raporlaştırmaları ve yazılı olarak teslim etmeleri beklenmektedir.
Hafta | Teorik | Uygulama | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|---|
1 | Tanışma ve Müfredat Gözden Geçirme | Tanışma ve Müfredat Gözden Geçirme | Tanışma ve Müfredat Gözden Geçirme | Tanışma ve Müfredat Gözden Geçirme |
2 | Kültür nedir? Disiplinler arası bir başlık olarak Kültür | Kültür nedir? Disiplinler arası bir başlık olarak Kültür | Kültür nedir? Disiplinler arası bir başlık olarak Kültür | Kültür nedir? Disiplinler arası bir başlık olarak Kültür |
3 | Aile Değişim Modeli ve Türkiye örneği | Aile Değişim Modeli ve Türkiye örneği | Aile Değişim Modeli ve Türkiye örneği | Aile Değişim Modeli ve Türkiye örneği |
4 | Jean Baudrillard'ın tüketim kültürü | Jean Baudrillard'ın tüketim kültürü | Jean Baudrillard'ın tüketim kültürü | Jean Baudrillard'ın tüketim kültürü |
5 | Kuramlara dayanarak araştırma sorusu oluşturma, grup çalışması ve sınıfta kısa sunumlar | Kuramlara dayanarak araştırma sorusu oluşturma, grup çalışması ve sınıfta kısa sunumlar | Kuramlara dayanarak araştırma sorusu oluşturma, grup çalışması ve sınıfta kısa sunumlar | Kuramlara dayanarak araştırma sorusu oluşturma, grup çalışması ve sınıfta kısa sunumlar |
6 | Nitel araştırma temelleri ve akademik yazım | Nitel araştırma temelleri ve akademik yazım | nitel araştırma temelleri ve akademik yazım | Nitel araştırma temelleri ve akademik yazım |
7 | Nitel araştırma temelleri (Fenomenolojik araştırma, etnografik araştırma) | Nitel araştırma temelleri (Fenomenolojik araştırma, etnografik araştırma) | Nitel araştırma temelleri (Fenomenolojik araştırma, etnografik araştırma) | Nitel araştırma temelleri (Fenomenolojik araştırma, etnografik araştırma) |
8 | Nitel araştırma temelleri (Mülakat Yöntemleri) ve akademik yazım | Nitel araştırma temelleri (Mülakat Yöntemleri) ve akademik yazım | Nitel araştırma temelleri (Mülakat Yöntemleri) ve akademik yazım | Nitel araştırma temelleri (Mülakat Yöntemleri) ve akademik yazım |
9 | Pilot Mülakat Uygulamaları, Geri Bildirim Oturumları ve Düzeltmeler | Pilot Mülakat Uygulamaları, Geri Bildirim Oturumları ve Düzeltmeler | Pilot Mülakat Uygulamaları, Geri Bildirim Oturumları ve Düzeltmeler | Pilot Mülakat Uygulamaları, Geri Bildirim Oturumları ve Düzeltmeler |
10 | Araştırma tasarımı ve akademik yazım | Araştırma tasarımı ve akademik yazım | Araştırma tasarımı ve akademik yazım | Araştırma tasarımı ve akademik yazım |
11 | Saha ve grup çalışmaları | Saha ve grup çalışmaları | Saa ve grup çalışmaları | Saha ve grup çalışmaları |
12 | Saha ve grup çalışmaları | Saha ve grup çalışmaları | Saha ve grup çalışmaları | Saha ve grup çalışmaları |
13 | Verilerin düzenlenmesi ve kendi veri analizi | Verilerin düzenlenmesi ve kendi veri analizi | Verilerin düzenlenmesi ve kendi veri analizi | verilerin düzenlenmesi ve kendi veri analizi |
14 | Raporlama, sonuçların sunumu ve soru-cevap | Raporlama, sonuçların sunumu ve soru-cevap | Raporlama, sonuçların sunumu ve soru-cevap | Raporlama, sonuçların sunumu ve soru-cevap |
15 | Final | Final | Final | Final |
Cohen, D. (2015). Cultural psychology. In M. Mikulincer, P. R. Shaver, E. Borgida, & J. A. Bargh (Eds.), APA handbook of personality and social psychology, Vol. 1. Attitudes and social cognition (pp. 415–456). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/14341-014 Edles, L. D. (2002). Cultural sociology in practice. Malden, MA, Blackwell Publishers. Matsumoto, D. (Ed.). (2001). The handbook of culture and psychology. Oxford University Press. Lang, A. (1997). Thinking Rich as Well as Simple: Boesch’s Cultural Psychology in Semiotic Perspective. Culture & Psychology, 3(3), 383-394. https://doi.org/10.1177/1354067X9733009
Tanışma ve Program Tanıtımı Kuramsal Okumalar ve Tartışmalar Grup Çalışmaları ve Sınıf İçi Sunumlar Nitel Araştırma Yöntemlerine Giriş Akademik Yazım Atölyeleri Araştırma Tasarımı Hazırlığı Saha Çalışması Veri Analizi ve Raporlama Yazılı Ödev ve Nihai Rapor Teslimi Danışmanlık ve Geri Bildirim - Ödev kalitesine göre makale ya da poster sunumu
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Takım/Grup Çalışması | 3 | 9 | 27 |
Proje Hazırlama | 4 | 4 | 16 |
Rapor | 2 | 4 | 8 |
Ev Ödevi | 14 | 3 | 42 |
Toplam İş Yükü (saat) | 137 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |
ÖÇ 4 |
ÖÇ 5 |