Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
ERTS343 | Yapay Zekaya Giriş | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 5 | 6.00 | 3.00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı, yapay zekâ kavramının tarihsel gelişimi, temel ilkeleri, uygulama alanları ve toplumsal etkilerini kavrayarak, öğrencilere temel algoritmaları ve güncel uygulamaları tanıtmak ve yapay zekâ ile ilgili eleştirel bir düşünme becerisi kazandırmaktır.
1 | 1. Yapay zekâ kavramının tarihsel gelişimini ve temel tanımlarını açıklar. |
2 | 2. Yapay zekânın temel bileşenlerini (algoritmalar, veriler, modeller) tanır ve açıklar. |
3 | 3. Makine öğrenmesi ve derin öğrenme modelleri hakkında temel düzeyde bilgi sahibi olur. |
4 | 4. Basit seviyede yapay zekâ uygulamaları geliştirir (sınıflandırma, regresyon, doğal dil işleme vb.). |
5 | Yapay zekâ sistemlerinin etik ve toplumsal etkilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bu ders, yapay zekânın (YZ) temel kavramlarını, tarihsel gelişimini, uygulama alanlarını ve güncel teknolojilerini tanıtmayı amaçlar. Ders kapsamında makine öğrenmesi, doğal dil işleme, görüntü işleme, uzman sistemler ve robotik gibi temel alanlara giriş yapılır. Öğrenciler, algoritmik düşünme yetilerini geliştirerek YZ sistemlerinin nasıl çalıştığını kavrayacak, etik ve toplumsal etkileri hakkında eleştirel düşünme becerisi kazanacaklardır. Ayrıca, YZ’nin yazılım ve donanım gereksinimleri, veriyle ilişkisi ve gelecekteki rolü de ele alınacaktır.
Hafta | Teorik | Uygulama | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|---|
1 | Giriş: Yapay zekâ nedir? – Tanımlar, tarihsel gelişim, dar ve genel yapay zekâ ayrımı | |||
2 | Yapay zekânın temel bileşenleri – Algoritmalar, veriler, modeller, öğrenme | |||
3 | Yapay zekâ türleri – Kural tabanlı sistemler, makine öğrenmesi, derin öğrenme, yapay sinir ağları | |||
4 | Makine öğrenmesine giriş – Denetimli ve denetimsiz öğrenme, temel algoritmalar (k-en yakın komşu, regresyon) | |||
5 | Derin öğrenmeye giriş – Yapay sinir ağlarının temelleri, katmanlı yapı, aktivasyon fonksiyonları | |||
6 | Doğal dil işleme (NLP) – Dil modelleme, metin sınıflandırma, ChatGPT gibi dil modelleri | |||
7 | Bilgisayarla görme – Görüntü tanıma, nesne algılama, yüz tanıma teknolojileri | |||
8 | Vize Sınavı | |||
9 | Yapay zekâ uygulama alanları – Sağlık, finans, eğitim, sanat, oyun, otomasyon | |||
10 | Yapay zekâ etiği ve toplumsal etkiler – Veri mahremiyeti, önyargı, iş gücü dönüşümü, algoritmik adalet | |||
11 | Yapay zekâ ve yaratıcı üretim – Görsel sanatlar, müzik, yazı, film: AI ile yaratım araçları | |||
12 | Kodlama uygulaması: Basit bir makine öğrenmesi projesi – Python, scikit-learn ile sınıflandırma modeli oluşturma | |||
13 | Gelecek senaryoları ve yapay süperzekâ – Transhümanizm, insan-makine simbiyozu, denetim sorunları | |||
14 | Final projelerinin sunumu ve genel değerlendirme – Takım çalışmaları, demo gösterimleri, tartışma ve geri bildirim | |||
15 | Final Sınavı |
1. Stuart Russell & Peter Norvig – Artificial Intelligence: A Modern Approach 2. Tom M. Mitchell – Machine Learning 3. Nils J. Nilsson – The Quest for Artificial Intelligence 4. Melanie Mitchell – Artificial Intelligence: A Guide for Thinking Humans 5. Cathy O’Neil – Weapons of Math Destruction
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Tartışma | 1 | 15 | 15 |
Soru-Yanıt | 1 | 15 | 15 |
Beyin Fırtınası | 1 | 20 | 20 |
Proje Sunma | 1 | 10 | 10 |
Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 35 | 35 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 35 | 35 |
Toplam İş Yükü (saat) | 152 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |
ÖÇ 4 |
ÖÇ 5 |