GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
ETIP406 Jinekolojik Uygulamalar Seçmeli Ders Grubu 4 8 2.00 2.00

Lisans


Türkçe


Kadın Hastalıkları ve Doğum stajının amacı, tıp fakültesi öğrencilerinin kadın sağlığı, gebelik, doğum ve jinekolojik hastalıklar alanında temel bilgi, beceri ve tutum kazanmalarını sağlamaktır. Öğrencilerin doğum fizyolojisi, antenatal bakım, riskli gebelikler ve sık görülen obstetrik-jinekolojik hastalıklar konularında klinik yaklaşım geliştirmesi; tanı ve tedavi süreçlerini öğrenmesi ve acil durumlarda ilk müdahaleyi gerçekleştirebilmesi hedeflenmektedir.


Prof. Dr. Nida BAYIK Prof. Dr. Ozan DOĞAN Dr. Öğretim Üyesi Tuba KOTANCI Dr. Öğretim Üyesi Fatih OMURCA Opr. Dr. Züat ACAR


1 Doğum fizyolojisi ve antenatal bakımı açıklayabilir.
2 Vajinal doğum eylemini, doğum travması, sorunlu doğum eylemi, erken doğum ve erken membran rüptürünü tanımlayabilir.
3 Gebelik ve hipertansiyon, gestasyonel diyabet, riskli gebelik, hiperemezis gravidarum, postpartum kanama, fetusun iyilik hali konularının belirtilerini, tanı yöntemlerini ve yetkinlikleri ölçüsünde tedavilerini açıklayabilir.
4 Gebelerde ilaç kullanımını, ilaçların potansiyel yarar ve zararlarını açıklayabilir, korunma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur ve hastaları bu konuda aydınlatabilir.
5 Premenstrüel sendrom, ektopik gebelik, vajinal akıntı, pelvik ağrı, anormal uterin kanama, menopoz, dismenore, infertilite, amenore, polikistik over sendromu gibi kavramları, belirtilerini, tanı yöntemlerini ve yetkinlikleri ölçüsünde tedavilerini açıklayabilir.
6 Endometriozis, pelvik kitle ile serviks, over ve endometrium kanserlerinin bulguları ile tanı yöntemlerini açıklayabilir.
7 Hastadan öykü alabilir, hasta dosyası hazırlayabilir, jinekolojik muayene yapabilir.

Birinci Öğretim


Bulunmamaktadır.


Yok


Kadın Hastalıkları ve Doğum stajı, altı hafta süresince teorik dersler ve pratik uygulamaları kapsar. Teorik derslerde; kadın üreme sistemi anatomisi ve fizyolojisi, gebelik ve doğum süreçleri, antenatal bakım, riskli gebelikler, obstetrik aciller, aile planlaması, infertilite, jinekolojik enfeksiyonlar, anormal uterin kanamalar, benign ve malign jinekolojik hastalıklar, menopoz ve kontraseptif yöntemler ele alınır. Pratik uygulamalar kapsamında; hasta başı vizitler, poliklinik çalışmaları, doğumhane, ameliyathane ve infertilite ünitelerinde gözlem ve uygulamalar yapılır. Öğrenciler, öykü alma, fizik muayene, jinekolojik muayene, gebelik ve lohusalık izlemi, doğum eyleminin izlenmesi, temel cerrahi beceriler ve acil müdahale uygulamalarında deneyim kazanırlar. Ayrıca vaka tartışmaları, seminerler, olgu sunumları ve VR tabanlı klinik simülasyonlarla öğrencilerin klinik karar verme becerileri geliştirilir.


Hafta Teorik Uygulama [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 Genital sistem anatomisi, gebelik ve fetal fizyoloji, prenatal izlem ve bakım, prenatal tanı ve tarama, normal doğum, operatif doğum, sezaryen, multipl gebelikler, kontrasepsiyon ve aile planlaması, vulvovajinal enfeksiyonlar. Kadın doğum polikliniği (vizit), doğumhane gözlemi. Kuramsal Eğitim (Anlatım Dersleri) Servis Vizitleri Klinik Ortamda Bağımsız Öğrenme Uygulamalı Eğitim Faaliyetleri Klinik Beceri Uygulamaları Olgu Sunumu VR Tabanlı Klinik Senaryo Simülasyonu Üreme sistemi anatomisi ve fizyolojisi bölümlerinin tekrarı, temel obstetri kavramları.
2 Pelvik inflamatuar hastalık, maternal ve fetal enfeksiyonlar, endometriozis, antepartum ve obstetrik kanamalar, puerperium ve patolojileri, alt genital traktus premalign hastalıkları, anormal uterin kanama, distosi, vulva ve vajina malign hastalıkları, infertiliteye yaklaşım. Perinatoloji polikliniği, lohusa izlemi. Kuramsal Eğitim (Anlatım Dersleri) Servis Vizitleri Klinik Ortamda Bağımsız Öğrenme Uygulamalı Eğitim Faaliyetleri Klinik Beceri Uygulamaları Olgu Sunumu VR Tabanlı Klinik Senaryo Simülasyonu Obstetrik kanamalar ve endometriozis üzerine okuma.
3 Gestasyonel trofoblastik hastalıklar, dismenore, premenstrüel sendrom, normal ve anormal puberte, gebelikte ilaç kullanımı, teratojenite ve aşılama, abortus ve tekrarlayan gebelik kayıpları, serviks malign hastalıkları, gebelik ve hipertansiyon, anormal uterin kanama tedavisi, menopoz, pelvik organ prolapsusu. Kadın doğum servisi vizitleri, hasta dosyası hazırlama. Kuramsal Eğitim (Anlatım Dersleri) Servis Vizitleri Klinik Ortamda Bağımsız Öğrenme Uygulamalı Eğitim Faaliyetleri Klinik Beceri Uygulamaları Olgu Sunumu VR Tabanlı Klinik Senaryo Simülasyonu Abortus ve gebelikte hipertansiyon konularının çalışılması.
4 Gebelikte diyabet ve sistemik hastalıklar, amenore, adneksiyal benign hastalıklar, izoimmünizasyon, nonimmün hidrops, uterus malign hastalıkları, ektopik gebelik, fetal iyilik hali testleri, preterm eylem ve erken membran rüptürü, uterus benign–premalign hastalıkları, yardımcı üreme teknikleri, ovulasyon indüksiyonu. IVF polikliniği, ameliyathane gözlemleri. Kuramsal Eğitim (Anlatım Dersleri) Servis Vizitleri Klinik Ortamda Bağımsız Öğrenme Uygulamalı Eğitim Faaliyetleri Klinik Beceri Uygulamaları Olgu Sunumu VR Tabanlı Klinik Senaryo Simülasyonu Gestasyonel diyabet, preterm doğum ve yardımcı üreme teknikleri üzerine ön okuma.
5 Polikistik over sendromu, serviks premalign lezyonları ve smear yönetimi, üriner inkontinans, cinsel yolla bulaşan hastalıklar, postterm gebelikler ve doğum indüksiyonu, intrauterin gelişme geriliği, postpartum kanama, akut pelvik ağrı, hiperemezis gravidarum, menstrüel fizyoloji. Poliklinik ve servis uygulamaları, doğum sonrası anne ve bebek bakımı. Kuramsal Eğitim (Anlatım Dersleri) Servis Vizitleri Klinik Ortamda Bağımsız Öğrenme Uygulamalı Eğitim Faaliyetleri Klinik Beceri Uygulamaları Olgu Sunumu VR Tabanlı Klinik Senaryo Simülasyonu Polikistik over sendromu ve postpartum kanama konularının çalışılması.
6 Overin non-epitelial malign tümörleri, kronik pelvik ağrı. VR tabanlı klinik senaryo simülasyonu, bağımsız öğrenme, sınav hazırlığı. Kuramsal Eğitim (Anlatım Dersleri) Servis Vizitleri Klinik Ortamda Bağımsız Öğrenme Uygulamalı Eğitim Faaliyetleri Klinik Beceri Uygulamaları Olgu Sunumu VR Tabanlı Klinik Senaryo Simülasyonu Jinekolojik maligniteler ve kronik pelvik ağrı üzerine ön okuma.

- Cunningham, F. G., Leveno, K. J., Bloom, S. L., Dashe, J. S., Hoffman, B. L., Casey, B. M., & Spong, C. Y. (2022). Williams Obstetrics (26th ed.). McGraw-Hill Education. - Hoffman, B. L., Schorge, J. O., Bradshaw, K. D., Halvorson, L. M., Schaffer, J. I., & Corton, M. M. (2020). Williams Gynecology (4th ed.). McGraw-Hill Education. - Gabbe, S. G., Niebyl, J. R., Simpson, J. L., Landon, M. B., Galan, H. L., Jauniaux, E., & Driscoll, D. A. (2016). Obstetrics: Normal and Problem Pregnancies (7th ed.) - Yüce, A. (Ed.). (2021). Temel Kadın Hastalıkları ve Doğum Bilgisi. İstanbul Tıp Kitapevleri


Kadın Hastalıkları ve Doğum stajı süresince öğrenciler, farklı eğitim yöntemleriyle aktif öğrenme sürecine katılırlar. Planlanan etkinlikler ve yöntemler şunlardır: Kuramsal Eğitim: Öğrencilere kadın sağlığı ve doğumla ilgili temel konularda teorik altyapı kazandırmak amacıyla dersler yapılır. Hasta Başı Eğitim: Servis ve polikliniklerde hasta muayenesi, öykü alma ve tanı-tedavi süreçlerinin öğretim üyesi rehberliğinde değerlendirilmesi sağlanır. Pratik Uygulamalar: Doğumhane, ameliyathane, poliklinik ve infertilite ünitelerinde gözlem ve uygulamalar yapılır. Olgu Sunumları ve Vaka Tartışmaları: Öğrenciler kendilerine verilen vakaları sunar, tanı ve tedavi süreçleri grup içinde tartışılır. Seminer ve Bağımsız Öğrenme: Belirlenen konularda öğrencilerin bireysel veya grup çalışmaları yapması teşvik edilir. VR Tabanlı Klinik Senaryo Simülasyonları: Sanal gerçeklik destekli uygulamalarla öğrencilerin klinik karar verme becerileri geliştirilir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Uygulama/Pratik 1 50
Sözlü Sınav 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Toplam 0
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50

Stajlar sırasında kuramsal dersler, hasta başı eğitimi ve pratik çalışmalarda devam zorunludur. Staj günü bir bütündür ve günlük programın bir bölümünde bulunamayan öğrenci telafi yapmakla yükümlüdür. Staj günlerinin %20'sinden fazla (6 gün) devamsızlığı olan öğrencilerin ilgili stajı tekrarlaması gereklidir. Staj sonu sınavına giremez.


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım 1 10 10
Uygulama/Pratik 1 10 10
Bireysel Çalışma 1 5 5
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 30 30
Toplam İş Yükü (saat) 55

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
ÖÇ 6
ÖÇ 7
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek