Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
ESOS435 | Eleştirel Düşünce | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 7 | 6.00 | 3.00 |
Lisans
Bu dersin amacı, öğrencilerin düşünme süreçlerini sorgulayıcı, analitik ve nesnel bir bakış açısıyla geliştirmelerini sağlamaktır. Ders kapsamında öğrenciler; argümanları tanıma, çözümleme ve değerlendirme becerilerini kazanır; akıl yürütme hatalarını ayırt etmeyi öğrenir ve farklı bakış açılarını eleştirel biçimde inceleyerek sağlıklı kararlar almayı deneyimler. Ayrıca, akademik ve profesyonel yaşamda karşılaşılan sorunlara eleştirel düşünce teknikleriyle yaklaşabilme yetkinliği kazandırmayı hedefler.
.
1 | Öğrenci, eleştirel düşüncenin temel kavramlarını ve ilkelerini tanımlar. |
2 | Öğrenci, argümanları ve akıl yürütmeleri mantıksal açıdan çözümler ve değerlendirir. |
3 | Öğrenci, safsataları ve akıl yürütme hatalarını ayırt eder. |
4 | Öğrenci, farklı bakış açılarını eleştirel biçimde inceleyerek bilgiye dayalı kararlar verir |
Birinci Öğretim
Bulunmamaktadır.
Bulunmamaktadır.
Eleştirel Düşünceye Giriş: Kavram, kapsam, önemi Düşünme Süreçleri: Analitik düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme Argüman Yapısı: Önermeler, sonuçlar, çıkarım türleri (indüksiyon, dedüksiyon) Mantıksal Tutarlılık: Geçerlilik, doğruluk, sağlamlık kavramları Akıl Yürütme Hataları (Safsatalar): Yanlış neden-sonuç ilişkileri, genelleme hataları Kanıt ve Delil Kullanımı: Veri toplama, değerlendirme, kanıta dayalı karar verme Düşünce Tarzları: Dogmatik, önyargılı ve eleştirel düşünce arasındaki farklar Bilimsel Düşünce ve Eleştirel Yaklaşım: Bilimsel yöntem, sorgulama becerisi Etik ve Eleştirel Düşünce: Değerler, etik karar süreçleri, toplumsal sorumluluk Medya ve Bilgi Okuryazarlığı: Haber, bilgi ve içeriklerin eleştirel değerlendirilmesi Karar Verme Süreçleri: Alternatiflerin analizi, rasyonel karar verme modelleri Eleştirel Yazma ve Tartışma Becerileri: Argüman geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirme Güncel Olayların Eleştirel İncelenmesi: Vaka analizleri ve uygulamalar
Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|
1 | Eleştirel Düşünceye Giriş – Kavram, önemi, kapsam Düşünme Türleri – Analitik, yaratıcı, eleştirel düşünme arasındaki farklar Argümanların Yapısı – Önermeler, sonuçlar, akıl yürütme biçimleri Mantıksal Temeller I – Geçerlilik, doğruluk, sağlamlık Mantıksal Temeller II – İndüktif ve dedüktif akıl yürütme Akıl Yürütme Hataları (Safsatalar) I – Genelleme, yanlış neden-sonuç ilişkileri Akıl Yürütme Hataları (Safsatalar) II – Otoriteye başvurma, ad hominem vb. Kanıt ve Delil Kullanımı – Veri toplama, değerlendirme, kanıta dayalı akıl yürütme Bilimsel Düşünce ve Eleştirel Yaklaşım – Bilimsel yöntem, sorgulama Etik ve Eleştirel Düşünce – Etik ikilemler, değerler, sorumluluk Medya ve Bilgi Okuryazarlığı – Haber, bilgi ve içeriklerin eleştirel değerlendirilmesi Karar Verme Süreçleri – Alternatiflerin analizi, rasyonel karar verme modelleri Eleştirel Yazma ve Tartışma – Argüman geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirme Güncel Olayların Eleştirel İncelenmesi ve Genel Değerlendirme – Vaka analizleri ve proje sunumları |
Facione, P. A. (2015). Critical Thinking: What It Is and Why It Counts (7th ed.). Hermosa Beach, CA: Insight Assessment. → Eleştirel düşüncenin tanımı, önemi, temel beceriler ve uygulamalar üzerine kapsamlı bir kaynak. Ennis, R. H. (2011). The Nature of Critical Thinking: An Outline of Critical Thinking Dispositions and Abilities. University of Illinois. → Eleştirel düşünmenin eğitsel boyutları, beceriler ve yetkinlikler açısından derinlemesine bir inceleme.
Bulunmamaktadır.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Bulunmamaktadır.
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 9 | 7 | 63 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 9 | 10 | 90 |
Toplam İş Yükü (saat) | 155 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |
ÖÇ 4 |