GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
EEKO209 Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Ders 2 3 5.00 3.00

Lisans


Türkçe


Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri dersinin amacı, öğrencilere sosyal bilimler alanında araştırma yapabilme becerisi kazandırmaktır. Ders, nitel ve nicel araştırma yöntemlerini öğretmeyi, bu yöntemlerin nasıl uygulanacağını göstermeyi hedefler. Aynı zamanda, araştırma sürecinde karşılaşılabilecek etik sorunlara ve çözüm yollarına dikkat çeker. Öğrencilerin sosyal olayları bilimsel bir yaklaşımla inceleyip analiz edebilmeleri amaçlanmaktadır.


Dr. Öğr. Üyesi Merve Mert


1 Sosyal bilimlerde araştırmanın ne olduğu, öneminin yanı sıra temel kavramların tanıtımı yapılır. Öğrenciler, araştırma sürecinin aşamalarını öğrenerek araştırma sorularının nasıl belirleneceğini anlar. Ayrıca, sosyal bilimler bağlamında araştırmanın rolü ve bilimsel bilginin üretiminde etkisi üzerinde durulur.
2 Öğrenciler, araştırma problemlerinin nasıl tanımlanacağı ve geliştirileceği konusunda bilgi sahibi olurlar. Hipotez geliştirme sürecinde dikkat edilmesi gereken kriterler ve hipotezlerin nasıl test edileceği konusunda uygulamalı bilgiler sunulur. Bu süreç, araştırmanın yönünü belirlemede kritik bir aşama olduğu için öğrencilere pratik örneklerle desteklenir.
3 Farklı araştırma tasarımlarının (deneysel, tanımlayıcı, ilişkisel, keşfedici) tanımlanması ve kullanım alanları üzerinde durulur. Öğrenciler, her tasarımın avantajları ve sınırlılıklarını değerlendirerek kendi araştırmaları için en uygun tasarımı seçmeyi öğrenirler. Ayrıca, bu tasarımların sosyal bilimler alanında nasıl uygulandığına dair örnekler incelenir.
4 Nicel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri, veri toplama ve analiz teknikleri detaylı bir şekilde ele alınır. Öğrenciler, bu yöntemlerin hangi tür araştırma sorularına yanıt verebileceğini ve nasıl uygulanacağını öğrenirler. Ayrıca, istatistiksel analizlerin ve ölçeklerin kullanımı üzerinde durarak nicel verilerin önemini vurgularlar.
5 Nitel araştırma yöntemleri, derinlemesine veri toplama ve anlamlandırma süreçlerini kapsar. Öğrenciler, görüşme, odak grup görüşmeleri ve katılımcı gözlem gibi teknikleri öğrenerek, bu yöntemlerin sosyal bilimlerde nasıl kullanıldığını keşfederler. Nitel verilerin analizi ve yorumlanması süreçleri, sınıf içi uygulamalarla desteklenir.
6 Karma yöntemler, nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanılmasıdır. Öğrenciler, bu yaklaşımın araştırmaya nasıl zenginlik kattığını ve her iki yöntemden elde edilen verilerin nasıl bir araya getirileceğini öğrenirler. Karma yöntemlerin sosyal bilimlerdeki örnekleri incelenerek, öğrencilerin bu tür araştırmaları tasarlama yetkinlikleri artırılır.
7 Bu hafta, araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve veri toplama tekniklerinin önemi ele alınır. Öğrenciler, rastgele örnekleme, tabakalı örnekleme ve diğer yöntemler arasındaki farkları anlayarak hangi durumlarda hangi yöntemin kullanılacağını öğrenirler. Ayrıca, veri toplama sürecinde karşılaşılabilecek zorluklar ve bunların nasıl aşılacağına dair stratejiler tartışılır.
8 Ara Sınav
9 Anket ve görüşme, veri toplama sürecinde en yaygın kullanılan tekniklerdir. Öğrenciler, etkili anket tasarımının nasıl yapılacağını ve doğru soruların nasıl formüle edileceğini öğrenirler. Ayrıca, yapılandırılmış ve yapılandırılmamış görüşme tekniklerinin avantajları ve dezavantajları üzerinde durularak pratik uygulamalar gerçekleştirilir.
10 Gözlem ve doküman analizi, nitel araştırma yöntemleri içinde önemli bir yer tutar. Öğrenciler, gözlem yaparken dikkat etmeleri gereken unsurlar ve veri toplama sürecinde dokümanların nasıl analiz edileceği konusunda bilgi sahibi olurlar. Bu yöntemlerin sosyal olayları anlamada nasıl yardımcı olabileceği ve uygulama örnekleri üzerinde durulur.
11 Nicel veri analizi, araştırmanın sonuçlarını anlamada kritik bir aşamadır. Öğrenciler, temel istatistiksel teknikler (ortalama, medyan, varyans vb.) ile veri analizi yapmayı öğrenirler. Ayrıca, nicel verilerin grafik ve tablolarla nasıl sunulacağına dair uygulamalarla desteklenen pratik bilgiler edinirler.
12 Nitel verilerin analizi, verilerin derinlemesine yorumlanmasını içerir. Öğrenciler, nitel verilerin kodlanması, temaların belirlenmesi ve bulguların yorumlanması süreçlerini öğrenirler. Bu süreçler, uygulamalı örneklerle desteklenerek öğrencilerin nitel araştırma becerilerini geliştirmeyi hedefler.
13 Araştırma sürecinde etik sorunların tanımlanması ve bunların çözüm yolları bu hafta ele alınır. Öğrenciler, araştırmanın etik ilkeleri ve katılımcıların haklarına saygı gösterilmesi gerektiği konularında bilgi sahibi olurlar. Ayrıca, araştırmalarında etik standartlara uymak için gerekli olan adımlar üzerinde durulur.
14 Bilimsel bir araştırmanın geçerliliği ve güvenilirliği, araştırmanın kalitesini belirleyen önemli unsurlardır. Öğrenciler, bu kavramların tanımlarını öğrenir ve bir araştırmanın nasıl geçerli ve güvenilir hale getirileceği konusunda bilgi sahibi olurlar. Ayrıca, farklı geçerlilik türleri ve güvenilirlik testleri hakkında pratik bilgiler sunularak, araştırma süreçlerinde bu kavramların uygulanması sağlanır.
15 Final Sınavı

Birinci Öğretim


Bulunmamaktadır.


Bulunmamaktadır.


Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri dersi, nicel ve nitel araştırma yaklaşımlarının temel ilkelerini kapsar. Ders kapsamında, hipotez geliştirme, veri toplama teknikleri, örneklem seçimi ve veri analizi gibi araştırma süreçleri öğretilir. Aynı zamanda, karma yöntemlerin kullanımı ve farklı araştırma türlerinin karşılaştırılması ele alınır. Etik ilkeler, bilimsel geçerlilik ve güvenilirlik konuları da dersin önemli bir parçasıdır.


Hafta Teorik Uygulama [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 Araştırmanın tanımı, sosyal bilimlerin önemi, araştırma sürecinin aşamaları. Araştırma soruları oluşturma çalışması. Sunum, tartışma. Sosyal bilimlerdeki güncel araştırmalar üzerine okuma yapma.
2 Araştırma probleminin tanımı, hipotez geliştirme süreçleri. Örnek araştırma problemleri ve hipotezler üzerinde çalışma. Grup çalışması, bireysel çalışma. Araştırma problemleri ve hipotezler ile ilgili makaleler okuma.
3 Deneysel, betimsel, ilişkisel ve keşfedici araştırma tasarımları Farklı araştırma tasarımlarını inceleme ve analiz etme. Sunum, örnek olay incelemesi. Araştırma tasarımlarıyla ilgili literatür taraması yapma.
4 Nicel araştırmanın özellikleri, veri toplama ve analiz yöntemleri. Anket tasarımı ve uygulaması. Sunum, uygulamalı çalışma. Nicel araştırma yöntemleri üzerine makaleler okuma.
5 Nitel araştırmanın tanımı, veri toplama yöntemleri (görüşmeler, odak grupları). Görüşme teknikleri uygulama. Atölye çalışması, tartışma. Nitel araştırma ile ilgili kaynaklar üzerinden inceleme yapma.
6 Karma yöntemlerin tanımı ve avantajları. Karma yöntem uygulama senaryoları oluşturma. Anlatım, grup çalışması. Karma yöntemler üzerine literatür taraması.
7 Örnekleme yöntemleri ve veri toplama teknikleri. Örnekleme planı hazırlama çalışması. Anlatım, grup çalışması, bireysel çalışma. Örnekleme teknikleri üzerine makaleler okuma.
8 Ara Sınav
9 Anket tasarımı ve görüşme teknikleri. Anket ve görüşme uygulamaları. Anlatım, uygulama, grup tartışması. Etkili anket ve görüşme teknikleri üzerine literatür okuma.
10 Gözlem ve doküman analizi yöntemleri. Gözlem yapma ve doküman analizi örnekleri. Anlatım, uygulama, grup çalışması. Gözlem ve doküman analizi üzerine makaleler okuma.
11 Nicel veri analizi yöntemleri ve temel istatistikler. Veri analizi yazılımları ile uygulamalı analiz. Anlatım, uygulama. Temel istatistikler üzerine kaynak okuma.
12 Nitel veri analizi ve yorumlama süreçleri. Nitel veri analizi uygulamaları. Anlatım, grup tartışması, uygulama. Nitel veri analizi teknikleri üzerine literatür taraması.
13 Araştırma sürecinde etik sorunlar ve çözüm yolları. Etik tartışmaları ve vaka analizi. Anlatım, tartışma. Araştırma etiği üzerine makaleler okuma.
14 Geçerlilik ve güvenilirlik kavramları. Araştırma tasarımlarında geçerlilik ve güvenilirlik testleri yapma. Anlatım, grup çalışması. Geçerlilik ve güvenilirlik üzerine kaynak okuma.
15 Final Sınavı

1-Haşıloğlu, S. B. (2022), Pazarlama Araştırması ve Analitiği, Nobel Yayınevi, İstanbul. 2-Gegez, A. E. (2021), Pazarlama Araştırmaları, 7. Baskı, Beta Basım, İstanbul 3-Cavana, R., Delahaye, B., & Sekeran, U. (2001). Applied business research: Qualitative and quantitative methods. John Wiley & Sons.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Bulunmamaktadır.


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 17 3 51
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 1 1
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 23 3 69
Toplam İş Yükü (saat) 122

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
ÖÇ 6
ÖÇ 7
ÖÇ 8
ÖÇ 9
ÖÇ 10
ÖÇ 11
ÖÇ 12
ÖÇ 13
ÖÇ 14
ÖÇ 15
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek