GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
ESAH332 Oyun Yorumu II Ders 3 6 2.00 2.00

Lisans


Türkçe


Sahnelenecek tiyatro metinlerinin belirlenmesi sürecinde kapsamlı bir araştırma yürütmeyi, farklı dönem ve üsluplardan tiyatro eserlerini inceleyerek içerik, tema, dramatik yapı, sahnelenebilirlik ve oyuncu kadrosuna uygunluk gibi ölçütler doğrultusunda değerlendirmeler yapmayı, bireysel hem de grup çalışmaları yoluyla dramaturjik analiz becerilerinin gelişmesini, sahneye uyarlama sürecinin planlanmasını ve sürecin sonunda seyirci karşısında sergilenecek bir gösterimle sonuçlanmasını amaçlar.


Dr. Öğretim Üyesi Özge Öztürk


1 Tiyatro metinlerini sahneye uyarlayacak biçimde analiz eder ve reji tasarımı geliştirmeyi araştırır.
2 Bir oyun sahneleme sürecini aşamalarını belirler ve bu aşamaları uygulamayı dener.
3 Oyunculuk, yönetmenlik ve teknik ekip çalışmasını bütüncül bir yapıda uygulamayı dener.
4 Sahne ifade araçlarını kullanarak üslup oluşturmayı araştırır.
5 Seyirci önünde gösterim gerçekleştirme süreciyle birlikte performansını değerlendirerek sanatsal ifade yetkinliği kazanır.

Birinci Öğretim



Yok


Klasik ve Çağdaş metin araştırmalarıyla oluşturulan sınıf repertuarından yola çıkarak oyun metinlerinin belirlenmesi, dramaturji raporu hazırlanması, reji tasarımının geliştirilmesi, prova takviminin oluşturulması ve sahne uygulamalarının adım adım gerçekleştirilmesi sürecini içerir. Süreç, teknik altyapının tamamlanması, genel provaların yapılması ve seyirci karşısında gösterimle tamamlanmasını içerir.


Hafta Teorik Laboratuvar [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 Ders Planının Açıklanması : Ders içeriğinin öğrencilerle tartışılarak revize edilmesi, araştırma gruplarının oluşturulması. Çalışma yöntemi ve grupları konusunda ortaklaşa bir metot üzerinde hem fikir olma. Anlatım ve Tartışma Yöntemi
2 Oyun Repertuvarı Oluşturma Önerilen oyun metinlerinin tartışılmasını, repertuvardan çıkarılacak metinler için elenme kriterlerinin belirlenmesini ve sahnelenme olasılığı bulunan metinlerin dramaturji ve reji fikri, teknik olanaklar, sahnenin ifade araçları ile oyuncu-seyirci ilişkisi açısından değerlendirilmesini içerir Anlatım Tartışma Sahnelenecek tiyatro metinlerini belirmek üzere araştırma yapılması ve oyun metni önerilerinin belirlenmiş olması.
3 Dramaturji Raporunun Sunumu Sınıf ya da grup tarafından belirlenmiş oyun metinleri ayrıntılı bir dramaturjik analizden geçirilir. Bu analiz süreci; oyunun tarihsel bağlamının incelenmesini, yazarın yaşamı ve sanat anlayışı hakkında araştırma yapılmasını, oyunun tematik yapısının ve ana çatışmasının belirlenmesini, karakterlerin motivasyonları ile eylem çizgilerinin çıkarılmasını ve sahneleme açısından olası yorumların değerlendirilmesini kapsar. Ayrıca, metindeki semboller, alt metinler, sosyal ve politik göndermeler gibi anlam katmanları da ele alınır. Ortaya çıkan bu kapsamlı inceleme, yazılı bir “dramaturji raporu” olarak düzenlenir. Anlatım/ Tartışma Yöntemi Sahnelenecek oyun metni ile çalışma gruplarının kesinleştirilmiş olması; bu metne ilişkin dramaturji raporu ve reji fikrinin grup çalışmasıyla belirlenmiş ve sınıfa sunulmak üzere hazırlanmış olması.
4 Reji tasarımının Sunumu ve Prova Takviminin Belirlenmesi Oyunun sahneleme biçimi, dekor, kostüm, ışık, ses, müzik, oyunculuk üslubu, sahne geçişleri ve genel estetik yaklaşımı gibi unsurları içerir. Sunum sırasında sahnede uygulanabilecek örnek sahnelemeler, görsel tasarım çizimleri paylaşılır. Sunum interaktif tartışmaya açılır; bu tartışmada, önerilerin güçlü ve geliştirilmesi gereken yönleri değerlendirilir, alternatif sahneleme fikirleri üretilir ve yapıcı geri bildirimler verilir. Çalışma gruplarının prova takvimlerinin sunumu yapılır. Sunum Tartışma Seçilen oyunun sahneleme biçimi, dekor, kostüm, ışık, ses, müzik, oyunculuk üslubu ve genel estetik yaklaşımına dair bir tasarım hazırlaması, bu tasarımı görseller veya kısa sahne denemeleriyle desteklemesi beklenir. Sunum sonrası sınıfla tartışma yapılarak geri bildirimler alınır ve çalışma gruplarının prova takvimi paylaşılır.
5 Oyunun İlk Parçasının Sunumu / Seçilen metinlerin ilk provaları gerçekleşir. Oyuncular metni sahnede uygular, sahne düzenini dener ve rol yorumlarını pratikte şekillendirir Seçilen metinlerin ilk provasının yapılması ve geri bildirimlerin değerlendirilmesi Her grup kendi seçtiği metnin ilk sahnesini sahneler. Sahne düzeni, oyunculuk üslubu, ses–beden kullanımı ve sahne geçişleri uygulanır. Prova sonunda eğitmenden ve sınıf arkadaşlarından gelen geri bildirimler alınır. Dramatizasyon / Tartışma Seçilen metnin ilk sahnesinin gösterilmek üzere hazırlanması
6 Oyun Provasının Yapılması / Seçilen metinlerin ikinci bölümleri çalışılır ve ilk bölüme eklenerek bütünlük sağlanır. Oyuncular sahne geçişlerini, tempo–ritim uyumunu ve aksiyon akışını pekiştirir. Rol yorumları derinleştirilir, karakter ilişkileri güçlendirilir ve sahneler arasındaki dramatik bağ kuvvetlendirilir. Oyunun ikinci sahnesini ilk sahne ile birleştirerek sahneler. Prova sırasında sahne bütünlüğü, sahne geçişlerinin akıcılığı ve oyuncular arası etkileşim gözlemlenir. Dramatizasyon / tartışma Seçilen metnin ikinci sahnesinin gösterilmek üzere hazırlanması
7 ARASINAV ARASINAV ARASINAV ARASINAV
8 Oyunun üçüncü bölümü çalışılır ve ilk iki bölümle birleştirilerek bütünlük sağlanır. Sahne geçişleri, tempo–ritim uyumu ve dramatik akış pekişir. Karakter ilişkileri güçlenir, sahneleme yaklaşımı netleşir ve teknik gereklilikler değerlendirilir. Oyunun üçüncü parçasının ilk iki parçaya eklenmesi ve teknik altyapısının tartışılması Üçüncü sahne, önceki sahnelerle bütünlük içinde sahnelenir. Teknik altyapının (ışık, ses, dekor, sahne efektleri) uygulanabilirliği incelenir ve eksiklikler tespit edilerek çözüm önerileri geliştirilir. Dramatizasyon Tartışma Oyunun üçüncü parçasının çalışılmış olması ve teknik problemlerin tespit edilmiş olması Üçüncü bölümün prova edilmesi, teknik sorunların belirlenmesi, sahneler arası geçişlerin ve teknik unsurların uyumunun gözden geçirilmesi.
9 AKIŞ Oyunun tüm sahnelerinin bir araya getirilerek bütün akışının oluşturulması hedeflenir. Teknik altyapı unsurları (ışık, ses, dekor, kostüm, efekt vb.) sahnelerle uyumlu hale getirilir. Tempo–ritim dengesi, sahne geçişleri ve dramatik bütünlük üzerinde çalışılır. Dramatizasyon / Tartışma Teknik uygulamaların sahneleme süreçlerine dahil edilmesi ve oyunun bütünün çalışılmış olması
10 Genel Prova Oyunun tüm kostüm, dekor, aksesuar, ışık, müzik, efekt ve diğer sahne ifade araçlarıyla sahnelenmesi gerçekleştirilir. Prova sürecinde sahneleme bütünlüğü, teknik unsurların uyumu ve oyunculuk performanslarının tutarlılığı gözden geçirilir. Dramatizasyon Bütün oyunun sahnenin ifade araçlarıyla koordineli bir biçimde çalışılmış olması.
11 İkinci Genel Prova Oyun, kostüm, dekor, aksesuar, ışık, müzik, efekt ve diğer tüm sahne ifade araçları kullanılarak tekrar sahnelenir. Bu prova, ilk genel provada tespit edilen eksikliklerin giderilmesi, teknik ve performans unsurlarının uyumunun artırılması ve final gösterimine yönelik son hazırlıkların yapılmasını içerir. Dramatizasyon Genel Prova geribildirimlerinden elde edilen sonuçların oyuna entegre edilmiş olması.
12 Seyircili Genel Prova Oyun, kostüm, dekor, aksesuar, ışık, müzik, efekt ve diğer tüm sahne ifade araçları kullanılarak az sayıda seyirciye sahnelenir. Bu prova, teknik düzenlemeler tamamlandıktan sonra sahneleme bütünlüğünü test eder, seyirci tepkisini gözlemler ve gerekli iyileştirmeleri uygular. Dramatiasyon Bütün oyunun teknik düzenlemelerinin bitmiş ve çalışılmış olması.
13 Gösterim Tüm teknik, sanatsal ve dramaturjik unsurları tamamlanmış oyun, seyirci karşısında sahnelenir. Kostüm, dekor, aksesuar, ışık, müzik, efekt ve diğer sahne ifade araçları, oyunun genel estetik anlayışıyla uyumlu şekilde uygulanır. Gösterim sırasında performansın bütünlüğü korunur, sahne geçişleri, tempo–ritim dengesi ve oyuncu–seyirci etkileşimi canlı olarak deneyimlenir. Dramatizasyon Tüm sahnelerin teknik ve sanatsal açıdan eksiksiz biçimde çalışılmış olması ve gösterime hazır hale getirilmesi.
14 FİNAL PERFORMANSI Final sınavı gösterim biçiminde seyirciye açık olarak yapılır. FİNAL PERFORMANSI FİNAL PERFORMANSI

Kuramsal Kaynaklar; Aybar, S. (1997) Hareket Ve Reji Sanatı, Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınevi Bogart, A. Ve Tindau, L. (2009) Viewpoints, (Çev. F. Gençkal) İstanbul: Mitos Boyut Yayınevi Gökgücü, E. (2010) Reji Sanatı, İstanbul: Mitos Boyut Yayınları Nutku, Ö. (1973) Tiyatro Yönetmeninin Çalışması, Ankara: Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih Coğrafya Fakültesi Yayınları Şener, S. (1997) Yaşamın Kırılma Noktasında Dram Sanatı, İstanbul: Yapıkredi Yayınları


Anlatım Yöntemi Dramatizasyon Gösteri



Bu ders için geçerli değildir.


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Toplam İş Yükü (saat) 0

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek