| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
|---|---|---|---|---|---|---|
| ESAH115 | Dramaturji I | Ders | 1 | 1 | 2.00 | 2.00 |
Lisans
Bu dersin amacı, öğrencilerin dramaturji kavramını tarihsel, kuramsal ve uygulamalı boyutlarıyla tanımalarını sağlamaktır. Öğrenciler, tiyatro yapıtının yapısal çözümlemesini yapabilme, metin ile sahne arasındaki ilişkiyi kavrayabilme ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirme hedefiyle yönlendirilir. Ayrıca dramaturjinin yalnızca metinle değil, sahneleme süreci, seyirci ve toplumsal bağlamla olan ilişkisini de değerlendirmeleri amaçlanır.
Dr. Öğr. Üyesi Eylem Ejder
| 1 | Dramaturjinin tarihsel gelişimini ve temel kavramlarını açıklar. |
| 2 | Tiyatro metinlerini dramaturjik bakış açısıyla analiz eder. |
| 3 | Metin ile sahneleme arasındaki ilişkiyi yorumlar. |
| 4 | Dramaturjinin toplumsal, politik ve estetik bağlamlarını değerlendirir. |
| 5 | Farklı dönemlere ait dramaturjik yaklaşımları karşılaştırır. |
| 6 | Sahne ve metin dramaturjisi için temel araştırma ve raporlama becerileri geliştirir. |
Birinci Öğretim
yok
yok
Ders kapsamında dramaturjinin kökenleri, Antik Yunan’dan günümüze kadar olan tarihsel gelişimi, temel dramaturjik yaklaşımlar ve çağdaş dramaturji pratikleri ele alınır. Aristoteles’in “Poetika”sından başlayarak Lessing, Brecht, Piscator ve modern dramaturglar üzerinden farklı dönemlerin dramaturjik anlayışları incelenir. Ders, hem metin dramaturjisi hem de sahne dramaturjisi bağlamında örnek analizler ve uygulamalı çalışmalar içerir.
| Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
|---|---|---|---|
| 1 | Dramaturjinin Tanımı, Kökeni ve Tarihsel Gelişimi | Anlatım, Tartışma | |
| 2 | Antik Dönem Dramaturjisi: Tragedya ve Yapı | Soru-cevap, Metin çözümleme | |
| 3 | Klasik Dramaturji: Aristoteles’ten Racine’e | Anlatım, Grup Tartışması | |
| 4 | Aydınlanma ve Romantik Dönem Dramaturjisi | Karşılaştırmalı analiz, Tartışma | |
| 5 | Modern Dramaturjinin Doğuşu: Brecht ve Epik Dramaturji | Drama yöntemi, Sunum | |
| 6 | Politik ve Eleştirel Dramaturji | Eleştirel okuma, Küçük grup çalışmaları | |
| 7 | Ara Sınav | Yazılı sınav, kısa analiz uygulaması | |
| 8 | Çağdaş Dramaturjiye Giriş | Anlatım, Etkileşimli sunum | |
| 9 | Postdramatik Dramaturji ve Metinsiz Yapılar | Atölye çalışması, Tartışma | |
| 10 | Performans Sanatında Dramaturji | Uygulamalı analiz, Sunum | |
| 11 | Dramaturgun Rolü: Araştırma, Bağlam, Seyirci | Beyin fırtınası, Sunum | |
| 12 | Uygulamalı Dramaturji: Bir Metin Üzerinden Çalışma | Atölye, Drama yöntemi | |
| 13 | Dönem Projesi Hazırlığı | Danışmanlık, Sunum | |
| 14 | Final Sınavı | Yazılı ve/veya Uygulamalı sınav |
David Ball, Tiyatro Oyunlarını Okumak İçin Yöntemsel Bir Kılavuz. Çev:Behre Övgü Özalp. İstanbul: Ayrıkotu Yayınları, 2023. Sevda Şener, Dram Sanatı. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
Sunum, Tartışma, beyin fırtınası, bireysel ve grup çalışması, soru-cevap, okuma, yaratıcı yazarlık, rol canlandırma
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 60 |
| Rol Oynama / Dramatize Etme | 1 | 40 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Derse Katılım | 2 | 2 | 4 |
| Uygulama/Pratik | 1 | 1 | 1 |
| Tartışma | 1 | 1 | 1 |
| Soru-Yanıt | 1 | 1 | 1 |
| Takım/Grup Çalışması | 1 | 1 | 1 |
| Proje Hazırlama | 1 | 1 | 1 |
| Proje Sunma | 1 | 1 | 1 |
| Rol Oynama / Dramatize Etme | 1 | 1 | 1 |
| Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 1 | 2 | 2 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 |
| Okuma | 5 | 5 | 25 |
| Performans | 1 | 1 | 1 |
| Ev Ödevi | 3 | 3 | 9 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 56 | ||
| ÖÇ 1 |
| ÖÇ 2 |
| ÖÇ 3 |
| ÖÇ 4 |
| ÖÇ 5 |
| ÖÇ 6 |