Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
EREH223 | Bizans Sanatı | Ders | 2 | 3 | 6.00 | 3.00 |
Lisans
Bu ders öğrencilerin, Turizm Rehberliği mesleği için Anadolu coğrafyasında önemli bir yeri olan Bizans İmparatorluğu’nun tarihi ile birlikte Bizans sanatı hakkında bilgi sahibi olmalarını amaçlamaktadır.
Dr. Öğr. Üyesi Süheyla Golcheshmeh
1 | Bizans Dönemi’nin tarihsel sürecini kavrayacak. |
2 | Bizans Dönemi’nin İstanbul anıtları hakkında bilgi sahibi olacak. |
3 | Bizans Dönemi’nin Kapadokya ve Anadolu’daki kiliseleri ve manastırları hakkında bilgi sahibi olacak. |
4 | Bizans sanatının genel özelliklerini kavrayacak. |
Birinci Öğretim
Yok.
Yok.
Bu ders kapsamında, Bizans İmparatorluğu’nun tarihi, Bizans sanatının kaynaklarına genel bakış, Bizans şehirlerinin sosyal ve fiziki yapısı, Bizans’ta dini inanç (İsa’nın hayatı) ve dini inancın sanata etkileri, İstanbul ve Anadolu bazilikaları ve kiliseleri hakkında bilgi verilecektir.
Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|
1 | Roma İmparatorluğu’nun Yapısı, Batı Roma’nın Yıkılış Süreci, Ortaçağ Avrupa’sının Siyasi-Dini İklimi ve Haçlı Seferleri | Anlatım (Lecture) Soru–Cevap (Question & Answer) Tartışma (Discussion) Görsel–işitsel materyal kullanımı (Harita, sunum, video, vb.) Örnek olay incelemesi (Case Study) | Öğrencinin bireysel hazırlığı |
2 | Bizans İmparatorluğunun Kısa Tarihçesi, Terminoloji ve Bizans Sanatı’na Giriş - Konstantinopolis ve Kentin Genel Yapısı: Surlar, Saraylar, Bizans Su Yapıları (Sarnıçlar ve Su Kemerleri) | Anlatım (Lecture) Soru–Cevap (Question & Answer) Tartışma (Discussion) Görsel–işitsel materyal kullanımı (Harita, sunum, video, vb.) Örnek olay incelemesi (Case Study) | Öğrencinin bireysel hazırlığı |
3 | Konstantin Forumu, Theodosius Forumu ve Hipodrom | Anlatım (Lecture) Soru–Cevap (Question & Answer) Tartışma (Discussion) Görsel–işitsel materyal kullanımı (Harita, sunum, video, vb.) Örnek olay incelemesi (Case Study) | Öğrencinin bireysel hazırlığı |
4 | Bazilika, manastır, kilise ve şapel nedir? Türleri nelerdir? & Örnekler: Havariyyun Kilisesi (Kutsal Havariler Kilisesi), Aya İrini, Ioannes Prodromos Kilisesi (Studios Manastırı), İznik Ayasofya | Anlatım (Lecture) Soru–Cevap (Question & Answer) Tartışma (Discussion) Görsel–işitsel materyal kullanımı (Harita, sunum, video, vb.) Örnek olay incelemesi (Case Study) | Öğrencinin bireysel hazırlığı |
5 | İstanbul Ayasofya (Aziz Polieuktos Kilisesi Kalıntıları burada işlenecek) | Anlatım (Lecture) Soru–Cevap (Question & Answer) Tartışma (Discussion) Görsel–işitsel materyal kullanımı (Harita, sunum, video, vb.) Örnek olay incelemesi (Case Study) | Öğrencinin bireysel hazırlığı |
6 | İstanbul Ayasofya (devamı) | Anlatım (Lecture) Soru–Cevap (Question & Answer) Tartışma (Discussion) Görsel–işitsel materyal kullanımı (Harita, sunum, video, vb.) Örnek olay incelemesi (Case Study) | Öğrencinin bireysel hazırlığı |
7 | Küçük Ayasofya (Sergios ve Bakhos Kilisesi), Myrelaion Manastır Kilisesi, Pantokrator Manastır Kilisesi, Theotokos Kyriotissa Kilisesi, Pammakaristos Manastır Kilisesi, Kariye (Khora) Kilisesi; Galata Bölgesi | Anlatım (Lecture) Soru–Cevap (Question & Answer) Tartışma (Discussion) Görsel–işitsel materyal kullanımı (Harita, sunum, video, vb.) Örnek olay incelemesi (Case Study) | Öğrencinin bireysel hazırlığı |
8 | Ara Sınav | ||
9 | Uygulamalı Ders: Hipodrom (TİEM’deki kalıntılarla), Küçük Ayasofya Camii (Aya Sergios ve Bakhos Kilisesi), Bukoleon Sarayı | Öğrenci sunumları (Student Presentations) Grup çalışması (Group Work) Tartışma ve geribildirim (Discussion & Feedback) Uygulamalı alan çalışması / vaka analizi (Applied Field Study / Case Study) Rol yapma (Role Play) – (örneğin turist rehberi gibi anlatım) | Grup hazırlığı |
10 | Uygulamalı Ders: Ayasofya Camii | Öğrenci sunumları (Student Presentations) Grup çalışması (Group Work) Tartışma ve geribildirim (Discussion & Feedback) Uygulamalı alan çalışması / vaka analizi (Applied Field Study / Case Study) Rol yapma (Role Play) – (örneğin turist rehberi gibi anlatım) | Grup hazırlığı |
11 | Uygulamalı Ders: Molla Zeyrek Camii ve Mahzeni (Pantokrator Manastır Kilisesi), Valens Su Kemeri, Zeyrek Sarnıcı, Aziz Polieuktos Kilisesi Kalıntıları, Kalenderhane Camii (Theotokos Kyriotissa Kilisesi) | Öğrenci sunumları (Student Presentations) Grup çalışması (Group Work) Tartışma ve geribildirim (Discussion & Feedback) Uygulamalı alan çalışması / vaka analizi (Applied Field Study / Case Study) Rol yapma (Role Play) – (örneğin turist rehberi gibi anlatım) | Grup hazırlığı |
12 | Uygulamalı Ders: Bodrum Mesih Paşa Camii (Myrelaion Manastır Kilisesi-Rotundası), Theodosius Forumu (Patrona Hamamı), Molla Fenari İsa Camii (Lips Manastır Kilisesi) | Öğrenci sunumları (Student Presentations) Grup çalışması (Group Work) Tartışma ve geribildirim (Discussion & Feedback) Uygulamalı alan çalışması / vaka analizi (Applied Field Study / Case Study) Rol yapma (Role Play) – (örneğin turist rehberi gibi anlatım) | Grup hazırlığı |
13 | Uygulamalı Ders: Theodosius Surları (Yedikule’den Mevlana Kapı’ya kadar yürünecek ve sonra otobüse binilerek Edirnekapı’ya gidilecek), Kariye Camii, Tekfur Sarayı, Kastoria Sinagogu, Blakhernai Surları | Öğrenci sunumları (Student Presentations) Grup çalışması (Group Work) Tartışma ve geribildirim (Discussion & Feedback) Uygulamalı alan çalışması / vaka analizi (Applied Field Study / Case Study) Rol yapma (Role Play) – (örneğin turist rehberi gibi anlatım) | Grup hazırlığı |
14 | Uygulamalı Ders: Aya İrini Kilisesi, Yerebatan Sarnıcı, Mil Taşı, Su Terazisi, Şerefiye Sarnıcı, Konstantin Forumu (Çemberlitaş) | Öğrenci sunumları (Student Presentations) Grup çalışması (Group Work) Tartışma ve geribildirim (Discussion & Feedback) Uygulamalı alan çalışması / vaka analizi (Applied Field Study / Case Study) Rol yapma (Role Play) – (örneğin turist rehberi gibi anlatım) | Grup hazırlığı |
15 | Final Sınavı |
Bornovalı, S. (2020). Tarihin En Uzun Şiiri Ayasofya. Timaş Yayınları. Eyice, S. (2021). Yabancıların Gözünden Bizans İstanbul’u. Yeditepe Yayınevi. Eyice, S. (2021). Bizans Devrinde Boğaziçi. Yeditepe Yayınevi. Haldon, J. (2021). Bizans Tarih Atlası. Alfa Yayınları. Kuban, D. (2021). İstanbul: Bir Kent Tarihi – Bizantion, Konstantinopolis, İstanbul. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Magiure, H. (2022). Bizans Saray Kültürü: 829-1204. Yapı Kredi Yayınları. Mango, C. A., & Güven, G. Ç. (2008). Bizans: Yeni Roma İmparatorluğu. Yapı Kredi Yayınları. Rice, T. T. (1998). Bizans’ta Günlük Yaşam: Bizans’ın Mücevheri Konstantinopolis. Göçebe Yayınları. Summer-Boyd, H., & Freely, J. (2013). İstanbul’u Dolaşırken: İstanbul Gezgininin Rehberi. Pan Yayıncılık. Yıldız, S. (2017). Bizans Tarihi, Kültürü, Sanatı ve Anadolu’daki İzleri. Detay Yayıncılık.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok.
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Uygulama/Pratik | 1 | 30 | 30 |
Rehberli Problem Çözümü | 1 | 1 | 1 |
Soru-Yanıt | 1 | 3 | 3 |
Örnek Vaka İncelemesi | 1 | 10 | 10 |
Bireysel Çalışma | 10 | 10 | 100 |
Okuma | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (saat) | 145 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |
ÖÇ 4 |