| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
|---|---|---|---|---|---|---|
| GET05010 | Para ve Yatırım | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 7 | 5.00 | 3.00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı, öğrencilerin para kavramını tarihsel, ekonomik ve davranışsal boyutlarıyla kavrayarak temel yatırım araçlarını anlamalarını sağlamak; finansal okuryazarlıklarını güçlendirerek bilinçli yatırım kararları alabilecek bilgi ve farkındalık düzeyine ulaşmalarına katkıda bulunmaktır. Öğrencilerin sadece ekonomi-finans alanında değil, günlük yaşamlarındaki finansal kararlarında da rasyonel bir düşünme becerisi geliştirmeleri hedeflenir.
Dr. Alican Umut
| 1 | Paranın ekonomi içindeki işlevlerini ve finansal sistemin temel yapısını açıklayabilir. |
| 2 | Farklı yatırım araçlarının (mevduat, hisse senedi, altın, döviz, kripto vb.) risk–getiri özelliklerini analiz edebilir. |
| 3 | Bir yatırım kararında enflasyon, faiz oranı ve zaman tercihi gibi değişkenlerin etkisini değerlendirebilir. |
| 4 | Finansal davranışların psikolojik ve irrasyonel yönlerini örnekler üzerinden tartışabilir. |
| 5 | Kendi finansal hedeflerine uygun basit düzeyde portföy oluşturma stratejisi önerisi geliştirebilir. |
Birinci Öğretim
-
Yok
Paranın tarihsel gelişimi ve ekonomik sistemlerdeki rolü Finansal piyasalar & aktörler Temel yatırım araçları: mevduat, tahvil, hisse senedi, döviz, emtia, BIST, altın, eurobond Risk, getiri ve zaman tercihi Davranışsal finans: yatırım psikolojisi ve irrasyonel kararlar Merkez bankaları, faiz politikaları ve enflasyon ilişkisi Dijital yatırım araçları: kripto paralar, robo-danışmanlık, yapay zeka temelli yatırım Portföy oluşturma mantığı (basit düzeyde) Finansal okuryazarlık ve yatırım hataları Sürdürülebilir ve etik yatırım bakış açısı (ESG, etki yatırımı)
| Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
|---|---|---|---|
| 1 | Para: Paranın tanımı, tarihsel evrimi, fonksiyonları | ||
| 2 | Finansal sistem ve piyasa aktörleri | ||
| 3 | Temel yatırım araçları | ||
| 4 | Risk ve getiri kavramları | ||
| 5 | Enflasyon - faiz - yatırım ilişkisi | ||
| 6 | Döviz - altın - emtia piyasaları | ||
| 7 | Borsa İstanbul | ||
| 8 | Ara Sınav | ||
| 9 | Davranışsal Finans | ||
| 10 | Dijital yatırım araçları | ||
| 11 | Portföy oluşturma | ||
| 12 | Finansal krizler | ||
| 13 | Etik ve sürdürülebilir yatırım | ||
| 14 | Öğrenci mini portföy | ||
| 15 | Genel değerlendirme ve geleceğin yatırım trendleri |
Açık erişim bir finansal okuryazarlık kitabı / TCMB Finansal Okuryazarlık Modül Kitab
Haftalık Güncel Örnek Yorumlama: Merkez bankası faiz kararı, altın/borsa hareketi gibi güncel veri üzerinden 5 dakikalık tartışma Mini Portföy Simülasyonu: Öğrenciler hayali 10.000 TL ile yatırım kararı alır → dönem sonunda değerlendirme Yatırımcı Psikolojisi Anketi / Canlı Mentimeter Uygulaması Gerçek vaka analizi: “GameStop olayı”, “Enflasyon döneminde altın mı borsa mı?” vb. Ders içi tartışma: “Yapay zeka yatırım kararlarında güvenilir mi?” Konuk konuşmacı: bankacı / yatırım uzmanı
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
| Final Sınavı | 1 | 7 | 7 |
| Derse Katılım | 15 | 3 | 45 |
| Soru-Yanıt | 15 | 2 | 30 |
| Bireysel Çalışma | 10 | 2 | 20 |
| Ev Ödevi | 10 | 2 | 20 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 129 | ||
| ÖÇ 1 |
| ÖÇ 2 |
| ÖÇ 3 |
| ÖÇ 4 |
| ÖÇ 5 |