GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
GEE03004 Human Rights Seçmeli Ders Grubu 2 3 5.00 3.00

Lisans


İngilizce


Hukuk, insan hakları ve demokrasi gibi konularda farkındalık yaratmak ve öğrencilerde insan haklarına saygı, hakların kullanımı, korunması ve geliştirilmesi konusunda farkındalık yaratmak. İnsan hakları ve demokrasinin tarihsel gelişimini anlamak. Demokrasi, özgürlük ve eşitlik kavramlarının yanı sıra demokrasi ve demokratik kültüre ilişkin farklı anlayışları anlamak. İnsan hakları alanında yaşanan temel sorunlar konusunda farkındalık yaratmak.


Doç. Dr. Damla Cihangir-Tetik


1 Öğrenci, insan Hak ve Özgürlükleri konusunda bilgi sahibi olur.
2 Demokrasi ve insan hakları arasında ilişki kurma becerisi kazanır.
3 İnsan hakları ve özgürlüklerinin birey ve toplum, birey ve devlet ilişkisindeki önemini kavrar.
4 İnsan hakları ve özgürlüklerinin birey olmanın gereği olduğunu ve etik değerler arasında olduğu bilincini edinir.
5 ğrenim Çıktıları: Bu dersin sonunda öğrenciler; İnsan Hakları ve Demokrasi'nin gelişimini açıklayabilecek, İnsan Hakları düşüncesinin insanlık tarihiyle başladığını açıklayabilecek, demokrasi kavramını ve özelliklerini tanıyabilecek, İnsan Hakları'nın ancak Demokrasi ile mümkün olabileceğini belirleyebilecek ve Çağdaş Demokrasi'nin özelliklerini ve ilkelerini açıklayabilecektir.

Birinci Öğretim


Yok.


Öğrenim Çıktıları: Bu dersin sonunda öğrenciler; İnsan Hakları ve Demokrasi'nin gelişimini açıklayabilecek, İnsan Hakları düşüncesinin insanlık tarihiyle başladığını açıklayabilecek, demokrasi kavramını ve özelliklerini tanıyabilecek, İnsan Hakları'nın ancak Demokrasi ile mümkün olabileceğini belirleyebilecek ve Çağdaş Demokrasi'nin özelliklerini ve ilkelerini açıklayabilecektir.


Hak ve ödev kavramı, Demokrasi ve insan hakları kavramlarının gelişimi, Demokrasinin temel ilkeleri, İnsan haklarının ilkeleri ve boyutları, İnsan haklarına ilişkin temel belgeler, İnsan haklarının doğuşu ve nitelikleri, Antik ve modern demokrasi, Demokrasi-İnsan hakları ilişkisi.


Hafta Teorik [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 insan hakları ve özgürlükler nelerdir?
2 Insan hakları ve demokrasiye giriş. İnsanlık tarihinde insan hakları. • Thomas Cushman (ed.), Handbook of Human Rights, Introduction • Jack Donnelly, Universal Human Rights in Theory and Practice, Ch. 1 (The Concept of Human Rights) • Jack Donnelly, Universal Human Rights in Theory and Practice, Ch. 5 (A Brief History of Human Rights)
3 Haklara ilişkin klasik teoriler Locke, Kant, Mill). • Luigi Caranti, "Kant’s Theory of Human Rights" in Handbook of Human Rights • John Locke, Second Treatise of Government, Ch. 2-5 • Immanuel Kant, Perpetual Peace, Sec. 1-2 • John Stuart Mill, On Liberty, Ch. 1-2
4 Çağdaş İnsan Haklarının Doğuşu (BM Deklarasyonu, ICCPR, ICESCR). • Andrew Fagan, "Philosophical Foundations of Human Rights" in Handbook of Human Rights • Jack Donnelly, Universal Human Rights in Theory and Practice, Ch. 2 (The Universal Declaration Model) • UN Universal Declaration of Human Rights, Preamble & Articles 1-10 • International Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR), Preamble & Part I • International Covenant on Economic, Social, and Cultural Rights (ICESCR), Articles 1-6.
5 Demokrasi Teorileri (Liberal, Müzakereci, Radikal). • Michael Goodhart, "Democracy as Human Rights" in Handbook of Human Rights • Robert Dahl, Polyarchy: Participation and Opposition, Ch. 1 • Larry Diamond, The Spirit of Democracy, Ch. 1
6 Bağımsızlık ve İnsan Hakları. • Robert Fine, "Cosmopolitanism and Human Rights" in Handbook of Human Rights • Jack Donnelly, Universal Human Rights in Theory and Practice, Ch. 6 (The Relative Universality of Human Rights) • Stephen Krasner, "Sovereignty: Organized Hypocrisy".
7 Demokrasi ve Bireysel Özgürlükler. • Amitai Etzioni, "A Communitarian Critique of Human Rights" in Handbook of Human Rights • Jack Donnelly, Universal Human Rights in Theory and Practice, Ch. 7 (Universality in a World of Particularities) • Isaiah Berlin, Two Concepts of Liberty, Ch. 1 • Hannah Arendt, The Origins of Totalitarianism, Ch. 9
8 Vize Sınavı.
9 İnsan Hakları ve Siyasi Katılım. • Marie-Bénédicte Dembour, "What Are Human Rights? Four Schools of Thought" in Handbook of Human Rights • Jack Donnelly, Universal Human Rights in Theory and Practice, Ch. 13 (Human Rights, Democracy, and Development) • Carole Pateman, Participation and Democratic Theory, Ch. 4
10 Ekonomik ve Sosyal Haklar - Sivil ve Siyasi Haklar. • Gerald J. Beyer, "Economic Rights: Past, Present, and Future" in Handbook of Human Rights • Jack Donnelly, Universal Human Rights in Theory and Practice, Ch. 3 (Economic Rights and Group Rights) • Jack Donnelly, Universal Human Rights in Theory and Practice, Ch. 14 (The West and Economic and Social Rights)
11 Uluslararası Örgütlerin Rolü. • Thomas Cushman (ed.), in Handbook of Human Rights, Ch. 50 and 51. • Jack Donnelly, Universal Human Rights in Theory and Practice, Ch. 11 (International Human Rights Regimes) • Thomas Risse, "The Power of Human Rights: International Norms and Domestic Change" (World Politics, 1999)
12 Otoriter Rejimlerde İnsan Hakları. • Thomas Cushman (ed.), in Handbook of Human Rights, Ch. 59, 60 and 61. • Larry Diamond, The Spirit of Democracy, Ch. 7 • Steven Levitsky & Lucan Way, Competitive Authoritarianism, Ch. 2 • Christian Welzel, "Theories of Democratization and Autocratization" (World Values Research, 2009)
13 İnsan Hakları ve Demokrasinin Geleceği. • Samuel Moyn, The Last Utopia: Human Rights in History, Ch. 4 • Dani Rodrik, The Globalization Paradox, Ch. 6
14 Dersin toparlanması ve değerlendirilmesi.

• Thomas Cushman (ed.), Handbook of Human Rights, (2012). • Jack Donnelly, Universal Human Rights in Theory and Practice, (2013).


Ölçme ve Değerlendirme: Çevrimiçi Katılım %10 Ara Sınav %40 (sınıf içi yazılı sınav) Final Sınavı %50 (sınıf içi yazılı sınav)


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 90
Sözlü Sınav 1 10
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50

Yok.


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 13 3 39
Bireysel Çalışma 13 2 26
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 7 3 21
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 13 2 26
Toplam İş Yükü (saat) 116

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek