GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
EILL403 Dystopian and Apocalyptic Studies Seçmeli Ders Grubu 4 7 6.00 3.00

Lisans


İngilizce


Dystopian ve apokaliptik çalışmalara yönelik bu dersin amacı, öğrencilere toplum, edebiyat ve medya bağlamında distopik ve apokaliptik temaların derinlemesine incelenmesini sağlamaktır.


Dr. Öğr. Üyesi Gökçen KARA


1 Tematik Anlayış: Distopik ve apokaliptik temaların edebi ve kültürel bağlamda ne anlama geldiğini tanımlayabilir ve tartışabilirler.
2 Eleştirel Düşünme: Dystopik ve apokaliptik metinlerdeki semboller, karakterler ve anlatı yapıları üzerinde derinlemesine analiz yapabilirler.
3 Toplumsal Eleştiri: Bu tür eserlerin günümüz toplumsal, siyasi ve çevresel sorunlara yönelik eleştirilerini anlamak ve bu eleştirileri güncel olaylarla ilişkilendirmek konusunda yetkinlik kazanabilirler.
4 Çeşitlilik ve Kültürel Farkındalık: Farklı kültürlerdeki distopik ve apokaliptik anlatıları karşılaştırabilir, bu eserlerin toplumsal ve tarihsel bağlamlarını değerlendirebilirler.

Birinci Öğretim



Yok


Tematik Analiz: Distopya ve apokalips kavramlarının tarihi ve kültürel bağlamlarını anlamak; bu temaların edebi ve görsel anlatımlardaki yansımalarını incelemek. Kritik Düşünme: Öğrencilerin, metinlerdeki sembolizmi, karakter gelişimini ve anlatı yapısını analiz ederek eleştirel düşünme becerilerini geliştirmelerine yardımcı olmak. Toplumsal Eleştiri: Distopik ve apokaliptik eserlerin, günümüz toplumsal sorunlarına ve insan doğasına dair eleştirilerini anlamak ve tartışmak. Farklı Bakış Açıları: Küresel ölçekte distopik anlatıları keşfederek, farklı kültürlerin ve toplumların bu temaları nasıl ele aldığını incelemek. Umut ve Direniş: Korkutucu ve karanlık senaryoların yanı sıra, bu tür eserlerdeki umut, direniş ve insanlık hali temalarını araştırmak. Yaratıcı Düşünme: Öğrencilerin kendi yaratıcı projelerini geliştirerek, distopik ve apokaliptik anlatılara kendi katkılarını sunmalarını sağlamak.


Hafta Teorik [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 Week 1: Introduction to Dystopian Literature Reading: Introduction to Dystopian Literature (selected excerpts) Topics: Definition of dystopia; characteristics of dystopian literature; historical context
2 Week 2: Themes in Dystopian Literature Reading: Selected essays on common themes in dystopian works (e.g., identity, freedom, society) Topics: Exploration of key themes; how they relate to contemporary society.
3 Week 3: Overview of "The Midnight Library" Reading: Chapters 1-5 of "The Midnight Library" Topics: Introduction to characters and setting; initial themes of regret and choice.
4 Week 4: The Concept of Regret Reading: Chapters 6-10 of "The Midnight Library" Topics: The role of regret in personal and societal contexts; analysis of Nora’s choices. Discussion: How does regret shape identity?
5 Week 5: Alternate Lives and Choices Reading: Chapters 11-15 of "The Midnight Library" Topics: The significance of alternate realities; philosophical implications of choices. Assignment: Reflective essay on a choice you would change in your life.
6 Week 6: The Role of Happiness Reading: Chapters 16-20 of "The Midnight Library" Topics: Exploration of happiness and fulfillment; comparisons with other dystopian texts. Discussion: What does true happiness mean in a dystopian context?
7 Week 7: Midterm Review and Discussion Reading: Review previous chapters and themes. Topics: Group discussions on key concepts; preparation for midterm. Assignment: Midterm exam covering key themes and analyses.
8 Week 8: Dystopian Settings and Their Impacts Reading: Selected chapters from classic dystopian novels (e.g., "1984", "Brave New World") Topics: Analysis of setting in dystopian literature; comparison with "The Midnight Library." Discussion: How does setting influence the narrative?
9 Week 9: The Human Condition in Dystopia Reading: Chapters 21-25 of "The Midnight Library" Topics: Exploration of the human experience in extreme circumstances. Assignment: Group presentation on a character’s development
10 Week 10: The Role of Libraries and Knowledge Reading: Essays on the symbolism of libraries in literature. Topics: The significance of the library in "The Midnight Library"; knowledge vs. ignorance. Discussion: How does knowledge empower or limit characters?
11 Week 11: Narratives of Hope and Redemption Reading: Chapters 26-30 of "The Midnight Library" Topics: Themes of hope, redemption, and personal growth. Assignment: Creative project envisioning an alternative ending for Nora.
12 Week 12: Dystopian Futures and Society Reading: Selected excerpts from modern dystopian works (e.g., "The Handmaid's Tale", "The Power") Topics: How current societal issues influence dystopian narratives. Discussion: What warnings do these stories convey about our future?
13 Week 13: Final Reflections on "The Midnight Library" Reading: Complete "The Midnight Library" Topics: Final thoughts on the book’s message; connections to course themes. Assignment: Prepare for final paper; brainstorm topics.
14 Week 14: Final Presentations and Course Wrap-Up Reading: Review key texts and discussions. Topics: Student presentations on their final papers; course reflections. Assignment: Final paper due



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 4 6 24
Final Sınavı 6 8 48
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 4 6 24
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 6 8 48
Toplam İş Yükü (saat) 144

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek