Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
EILL403 | Dystopian and Apocalyptic Studies | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 7 | 6.00 | 3.00 |
Lisans
İngilizce
Dystopian ve apokaliptik çalışmalara yönelik bu dersin amacı, öğrencilere toplum, edebiyat ve medya bağlamında distopik ve apokaliptik temaların derinlemesine incelenmesini sağlamaktır.
Dr. Öğr. Üyesi Gökçen KARA
1 | Tematik Anlayış: Distopik ve apokaliptik temaların edebi ve kültürel bağlamda ne anlama geldiğini tanımlayabilir ve tartışabilirler. |
2 | Eleştirel Düşünme: Dystopik ve apokaliptik metinlerdeki semboller, karakterler ve anlatı yapıları üzerinde derinlemesine analiz yapabilirler. |
3 | Toplumsal Eleştiri: Bu tür eserlerin günümüz toplumsal, siyasi ve çevresel sorunlara yönelik eleştirilerini anlamak ve bu eleştirileri güncel olaylarla ilişkilendirmek konusunda yetkinlik kazanabilirler. |
4 | Çeşitlilik ve Kültürel Farkındalık: Farklı kültürlerdeki distopik ve apokaliptik anlatıları karşılaştırabilir, bu eserlerin toplumsal ve tarihsel bağlamlarını değerlendirebilirler. |
Birinci Öğretim
Yok
Tematik Analiz: Distopya ve apokalips kavramlarının tarihi ve kültürel bağlamlarını anlamak; bu temaların edebi ve görsel anlatımlardaki yansımalarını incelemek. Kritik Düşünme: Öğrencilerin, metinlerdeki sembolizmi, karakter gelişimini ve anlatı yapısını analiz ederek eleştirel düşünme becerilerini geliştirmelerine yardımcı olmak. Toplumsal Eleştiri: Distopik ve apokaliptik eserlerin, günümüz toplumsal sorunlarına ve insan doğasına dair eleştirilerini anlamak ve tartışmak. Farklı Bakış Açıları: Küresel ölçekte distopik anlatıları keşfederek, farklı kültürlerin ve toplumların bu temaları nasıl ele aldığını incelemek. Umut ve Direniş: Korkutucu ve karanlık senaryoların yanı sıra, bu tür eserlerdeki umut, direniş ve insanlık hali temalarını araştırmak. Yaratıcı Düşünme: Öğrencilerin kendi yaratıcı projelerini geliştirerek, distopik ve apokaliptik anlatılara kendi katkılarını sunmalarını sağlamak.
Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|
1 | Week 1: Introduction to Dystopian Literature Reading: Introduction to Dystopian Literature (selected excerpts) Topics: Definition of dystopia; characteristics of dystopian literature; historical context | ||
2 | Week 2: Themes in Dystopian Literature Reading: Selected essays on common themes in dystopian works (e.g., identity, freedom, society) Topics: Exploration of key themes; how they relate to contemporary society. | ||
3 | Week 3: Overview of "The Midnight Library" Reading: Chapters 1-5 of "The Midnight Library" Topics: Introduction to characters and setting; initial themes of regret and choice. | ||
4 | Week 4: The Concept of Regret Reading: Chapters 6-10 of "The Midnight Library" Topics: The role of regret in personal and societal contexts; analysis of Nora’s choices. Discussion: How does regret shape identity? | ||
5 | Week 5: Alternate Lives and Choices Reading: Chapters 11-15 of "The Midnight Library" Topics: The significance of alternate realities; philosophical implications of choices. Assignment: Reflective essay on a choice you would change in your life. | ||
6 | Week 6: The Role of Happiness Reading: Chapters 16-20 of "The Midnight Library" Topics: Exploration of happiness and fulfillment; comparisons with other dystopian texts. Discussion: What does true happiness mean in a dystopian context? | ||
7 | Week 7: Midterm Review and Discussion Reading: Review previous chapters and themes. Topics: Group discussions on key concepts; preparation for midterm. Assignment: Midterm exam covering key themes and analyses. | ||
8 | Week 8: Dystopian Settings and Their Impacts Reading: Selected chapters from classic dystopian novels (e.g., "1984", "Brave New World") Topics: Analysis of setting in dystopian literature; comparison with "The Midnight Library." Discussion: How does setting influence the narrative? | ||
9 | Week 9: The Human Condition in Dystopia Reading: Chapters 21-25 of "The Midnight Library" Topics: Exploration of the human experience in extreme circumstances. Assignment: Group presentation on a character’s development | ||
10 | Week 10: The Role of Libraries and Knowledge Reading: Essays on the symbolism of libraries in literature. Topics: The significance of the library in "The Midnight Library"; knowledge vs. ignorance. Discussion: How does knowledge empower or limit characters? | ||
11 | Week 11: Narratives of Hope and Redemption Reading: Chapters 26-30 of "The Midnight Library" Topics: Themes of hope, redemption, and personal growth. Assignment: Creative project envisioning an alternative ending for Nora. | ||
12 | Week 12: Dystopian Futures and Society Reading: Selected excerpts from modern dystopian works (e.g., "The Handmaid's Tale", "The Power") Topics: How current societal issues influence dystopian narratives. Discussion: What warnings do these stories convey about our future? | ||
13 | Week 13: Final Reflections on "The Midnight Library" Reading: Complete "The Midnight Library" Topics: Final thoughts on the book’s message; connections to course themes. Assignment: Prepare for final paper; brainstorm topics. | ||
14 | Week 14: Final Presentations and Course Wrap-Up Reading: Review key texts and discussions. Topics: Student presentations on their final papers; course reflections. Assignment: Final paper due |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 4 | 6 | 24 |
Final Sınavı | 6 | 8 | 48 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 4 | 6 | 24 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 6 | 8 | 48 |
Toplam İş Yükü (saat) | 144 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |
ÖÇ 4 |